וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יותר חופש ביטוי": הסמכות להעמיד לדין רבני ערים תועבר לשר הדתות

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 11:57

הממשלה תאשר ביום ראשון את ההצעה, בשיאו של הליך משמעתי נגד הרב שמואל אליהו בגין התבטאויות נגד ערבים והקהילה הגאה. בסביבת השר כהנא ציינו כי בכוונתו לצאת למהלך שיגן על חופש הביטוי של הרבנים: "חובתי לוודא שקולם יישמע בצורה מכובדת וללא מורא"

בשיאו של הליך משמעתי נגד הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, בגין התבטאויות נגד ערבים והקהילה הגאה, הממשלה תאשר ביום ראשון הצעה שמטרתה להעביר את הסמכות להעמיד לדין משמעתי של רבני ערים לשר לשירותי דת מתן כהנא, בדומה למצב שהיה נהוג עד 2003. כיום, מסורה סמכות זו לשר המשפטים, ומרגע אישור הממשלה, ההחלטה תיכנס לתוקף בתוך חודש, ולא ברור איך היא תשפיע על ההליך נגד הרב אליהו.

מאז פירוק משרד הדתות לפני 18 שנה, הסמכות להעמיד לדין משמעתי את רבני הערים יצאה מידיו של שר הדתות, עברה אצל ראש הממשלה ומאוחר יותר לשר המשפטים. במהלך השנים היו ניסיונות לתיקון החוק במטרה להפוך את ההליך המשמעתי נגד רבני ערים לנוכח ואפקטיבי אך אלה לא צלחו.

מתן כהנא. יצחק קלמן, אתר רשמי
יקבל לידיו את הסמכות להעמיד לדין רבני ערים. השר מתן כהנא/אתר רשמי, יצחק קלמן

בדברי ההסבר להצעה שתעלה בממשלה נכתב כי "המצב החוקי הקיים יוצר אנומליה, לפיה הסמכות להגיש קובלנה מצויה בידי שר המשפטים בשונה מיתר הסמכויות על פי החוק מצויות בידי השר לשירותי דת". בסביבתו של השר כהנא הדגישו כי מדובר ב"הליך פרוצדורלי בלבד" אך הדגישו כי השר יבחן כל אירוע משמעתי שיגיע אליו "מתוך אמונה שלרבני ערים מגיע חופש ביטוי משודרג, שנובע מחופש הפסיקה ההלכתית".

בנוסף, ציינו כי בכוונתו של השר לצאת למהלך נרחב יותר שיגן על חופש הביטוי של רבנים, אך בשלב זה עוד לא ברור אם בחקיקה, תקנות או כלים אחרים. לדברי השר כהנא, "חובתי כשר הדתות לוודא שקולם של הרבנים יישמע בצורה מכובדת וללא מורא. שתהיה להם הזכות להשמיע את קולם לקהל שומעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully