וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות באיי שלמה: מפגינים ניסו להסתער על הפרלמנט, אוסטרליה שלחה כוחות

מדינת האיים שבאוקיינוס השקט חווה יומיים של מהומות מצד תושבי פרובינציה הדורשים עצמאות במחאה על התקרבות לסין, ועוצר הוכרז בבירה. "זה ניסיון להפיל ממשלה דמוקרטית", טען ראש הממשלה, שיקבל סיוע מצד מאה חיילים ושוטרים אוסטרלים

בווידאו: ר"מ אוסטרליה מודיע על שליחת כוחות לאיי שלמה להתמודדות עם המהומות/צילום: רויטרס

אוסטרליה תשלח יותר ממאה שוטרים ואנשי צבא לאיי שלמה, שחווה יומיים של הפגנות סוערות נגד הממשלה וניסיונות של המפגינים להסתער על הפרלמנט. ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אמר היום (חמישי) כי ראש ממשלת איי שלמה, מנסה סוגברה, ביקש סיוע, שאושר במהירות על ידי ועדת הביטחון הלאומי של אוסטרליה, במסגרת הסכם ביטחוני בין שתי המדינות

מוריסון ציין כי 24 שוטרים יסייעו בהשתלטות על המהומות, ו-50 שוטרים נוספים יחזקו את אבטחת התשתיות המרכזיות. לדבריו, 42 חיילים יישלחו כדי לעזור לכוחות המשטרה האוסטרליים. "המטרה שלנו היא לספק יציבות וביטחון ולאפשר את ההליך החוקתי באיי שלמה, שיהיו מסוגלים להתמודד עם שורת הבעיות שצצו", אמר מוריסון לכתבים בקנברה. "אין כוונה לממשלת אוסטרליה להתערב בשום צורה בעניינים הפנימיים של איי שלמה, זאת בעיה שהם צריכים לפתור בעצמם".

פריסת הכוחות האוסטרליים באיים שבאוקיינוס השקט מגיעה על רקע דיווחים ותמונות שפורסמו ברשתות החברתיות, שבהן נראו המוני מפגינים שורפים מבנים ברובע הצ'יינה טאון של הבירה הוניארה. לפי הדיווחים, מפגינים רבים הגיעו לבירה מהפרובינציה מלאטיה, המאוכלסת ביותר באיים, בשל חשש שהממשלה הלאומית מתעלמת מהם. בתמונות מההפגנות מחוץ לפרלמנט נראה גם דגל ישראל, שלה יש יחסים דיפלומטיים קרובים עם מדינות איים באוקיינוס השקט.

מפגינים מחוץ לפרלמנט של איי שלמה בבירה הוניארה, 24 בנובמבר 2021. רויטרס
דגל ישראל בהפגנה מחוץ לפרלמנט בבירת איי שלמה, אתמול/רויטרס

הפרובינציה התנגדה להחלטת הממשלה ב-2019 לסיים את הקשרים הדיפלומטיים עם טייוואן ולהחליפם ביחסים עם סין, ובשנה שעברה היא ערכה משאל עם על עצמאותה, אולם הממשלה הלאומית קבעה כי הוא לא חוקי. איי שלמה, שהיו אחת מזירת הקרבות הקשים ביותר במלחמת העולם השנייה, חוו מהומות גדולות ב-2006 בעקבות בחירות שנויות במחלוקת, ועסקים רבים בבעלות סינית בהוניארה נשרפו ונבזזו אז.

עשן מיתמר ממבנים שעולים באש בבירת איי שלמה, 25 בנובמבר 2021. רויטרס
עשן מיתמר ממבנים שעולים באש בבירת איי שלמה, היום/רויטרס

ראש הממשלה הכריז אתמול על סגר של 36 שעות בבירה, ותיאר את ההפגנות בתור "עוד אירוע עצוב ומצער שמטרתו להפיל ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי". לדבריו, הסגר, שיימשך עד השעה 7:00 מחר, "יאפשר לרשויות אכיפת החוק שלנו לחקור באופן מלא את מי שביצע את האירועים היום ולמנוע את המשך ההרס חסר החוק".

המשטרה המלכותית של איי שלמה, שהם באופן רשמי חלק מהממלכה הבריטית, הפצירה בתלמידים ובעובדים ברחבי הבירה הוניארה להישאר בבתיהם כדי שלא להיפגע במהומות.

"אנחנו רוצים לוודא שהרחובות, בתי הספר והעסקים שלנו ייפתחו מחדש זמן קצר לאחר הסגר", אמרה סגנית מפקדת המשטרה, חואניטה מטנגה. "אני מבקשת את שיתוף הפעולה שלכם עד שהמצב יחזור לסדרו".

מפת איי שלמה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת איי שלמה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

מנהיג האופוזיציה, מתיו וואלה, קרא לראש הממשלה להתפטר. הוא אמר כי הסגר לא יצליח לבלום את התסיסה. "באופן מצער, התסכול והזעם של העם כלפי ראש הממשלה זולג ללא שליטה לרחובות, שם אופורטוניסטים מנצלים את המצב החמור והמתדרדר ממילא", מסר בהצהרה. "הסגר ל-36 שעות הוא תגובה ריאקציונרית נוספת שלא תפתור את הבעיה הנוכחית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully