וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות אחרי שמונתה: ראש הממשלה הראשונה בשבדיה התפטרה בשל נפילת התקציב

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 11:23

יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מגדלנה אנדרסון הצליחה לעשות היסטוריה קצרה, אך נאלצה להתפטר בעקבות נפילת התקציב והתפרקות הקואליציה שלה. אנדרסון, שתשאף להקים ממשלת מיעוט בהנהגתה, הצהירה לאחר שנכנסה לתפקיד: "אני יודעת מה זה אומר עבור ילדות במדינה שלנו"

בווידאו: ראש ממשלת שבדיה התפטרה אחרי 7 שעות בתפקיד/צילום: רויטרס

ראש ממשלת שבדיה, מגדלנה אנדרסון, התפטרה מתפקידה הערב (רביעי), שעות לאחר שהייתה לאישה הראשונה בתפקיד. בעקבות נפילת התקציב, מפלגת הירוקים יצאה מקואליציית המיעוט ובכך אילצה את מנהיגת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית להתפטר. היא תשאף להקים ממשלת מיעוט בהנהגת מפלגתה, עם תמיכה מבחוץ של מפלגות מרכז ושמאל, השואפות לדחוק הצדה את מפלגת הימין הקיצוני "השבדים הדמוקרטים".

הצעת התקציב של ממשלת המרכז-שמאל נדחתה לטובת תיקונים שהציגה האופוזיציה מהמרכז-ימין, כולל קיצוצי מסים על דלק והגדלת המשאבים של מערכת המשפט על מנת להיאבק בפשיעה הגואה. אנדרסון הדגישה מוקדם יותר היום כי היא תמשיך בתפקיד למרות ההפסד המסתמן - אך התפטרה על אף ההצהרה.

אנדרסון הייתה חברה בממשלה של סטפן לופבן, ראש הממשלה בשבע השנים האחרונות, שהתפטר מוקדם יותר השנה וימשיך בתפקיד בשלב זה כראש ממשלה זמני. הבחירות הבאות במדינה אמורות להיערך ב-11 בספטמבר.

מגדלנה אנדרסון, האישה הראשונה שנבחרה לראשות ממשלה שוודיה, והתפטרה מתפקידה - 7 שעות אחרי שמונתה אליו. 24 בנובמבר 2021. רויטרס
היסטוריה לזמן קצר. אנדרסון אחרי הצבעת הפרלמנט, היום/רויטרס

אנדרסון, שהפכה לראש ממשלה מאה שנה לאחר שנשים קיבלו זכות הצבעה בבחירות בשבדיה, קיבלה ירושה בעייתית מלופבן. הוא הצליח לקיים יחד את קואליציית המיעוט של הסוציאל-דמוקרטים עם הירוקים, תוך תמיכה מבחוץ של מפלגת השמאל והמרכז. עם זאת, האיזון העדין קרס כעת, לאור ההסתייגות של מפלגת המרכז, הנוטה לימין, מההשפעה הגוברת של מפלגת השמאל הקומוניסטית לשעבר.

"אנחנו לא יכולים לתמוך בתקציב של ממשלה שנעה שמאלה מדי", אמרה בבוקר מנהיגת מפלגת המרכז, אנני לוף, לכתבים, אך הבהירה אחרי התפטרותה של אנדרסון כי מפלגתה תפתח לה דלת לראשות הממשלה", כדי למנוע את עליית הימין הקיצוני.

גם אם תשוב לכיסא ראש הממשלה, אנדרסון עומדת בפני אתגרים משמעותיים: אלימות הכנופיות והפשיעה התפשטו בערים גדולות רבות, מגיפת הקורונה חשפה פערים במדיניות הרווחה המפורסמת של שבדיה והממשלה צריכה להאיץ את המעבר לכלכלה "ירוקה" כדי לעמוד ביעדים שהציבה למאבק בשינויי האקלים.

אנדרסון נכנסה בכל מקרה לספרי ההיסטוריה כראש הממשלה הראשונה של שבדיה - 40 שנה אחרי נורבגיה השכנה שלה ו-60 שנה אחרי סרי לנקה, המדינה הראשונה בעולם שבה כיהנה אישה בתפקיד ראש הממשלה.

"אני יודעת מה זה אומר עבור ילדות במדינה שלנו", אמרה אנדרסון הנרגשת לקול מחיאות הכפיים בפרלמנט, שעות לפני שנאלצה להתפטר. "גם אני גדלתי בתור ילדה בשבדיה, ושבדיה היא ארץ של אי-שוויון מגדרי. בהחלט, אני נרגשת מכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully