וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קואליציה חדשה בגרמניה: אולף שולץ הסוציאל-דמוקרטי יחליף את מרקל

המפלגה, שזכתה למירב המושבים בבחירות לפרלמנט בספטמבר, גיבשה הסכם קואליציוני עם הירוקים והדמוקרטיים החופשים לאחר 16 שנים של שלטון שמרני. בין היתר, הן התחייבו להפסיק את השימוש בפחם עד 2030 ולאשר לגליזציה של קנאביס. ההסכם זקוק עוד לאישור המפלגות והפרלמנט

בווידאו: הצגת קואליציה החדשה בגרמניה עם תום עידן מרקל/צילום: רויטרס

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה ושתי מפלגות נוספות הכריזו היום (רביעי) על הקמת קואליציה חדשה, שבראשה יעמוד שר האוצר הנוכחי אולף שולץ, המחליף את הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל. הקואליציה החדשה זקוקה לאישור חברי המפלגות והפרלמנט, שבו יש לשלוש המפלגות רוב, וההצבעות צפויות להתקיים בשבועות הקרובים.

שלוש המפלגות - הסוציאל-דמוקרטית, הירוקים והדמוקרטים החופשיים - ירכיבו את הקואליציה התלת-מפלגתית הראשונה בגרמניה מאז שנות ה-50, והיא תבשר על תום שלטון השמרנים לאחר 16 שנות כהונתה של מרקל. אם שולץ, סגן הקנצלר כיום, לא יושבע עד 18 בדצמבר, מרקל תשבור שיא ותהיה לאדם שכיהן את התקופה הארוכה ביותר בתפקיד קנצלר גרמניה.

קנצלר גרמניה הנכנס מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית אולף שולץ וחברי מפלגתו לפני השבעתו בברלין 24 בנובמבר 2021. רויטרס
שולץ (במרכז) וחברי מפלגתו לפני השבעתו, היום/רויטרס

הברית - המכונה "קואליציית רמזור" על שם הצבעים של שלוש המפלגות - התחייבה למודרניזציה של הכלכלה הגדולה ביותר באירופה דרך שדרוג התשתיות שלה והאצת המאבק במשבר האקלים. הן הסכימו להתחייב להפסיק את השימוש בפחם עד 2030 והפקת חשמל מגז עד 2040. המפלגות שואפות שעד תחילת העשור הבא, 80% ממקור החשמל במדינה יהיה באנרגיות מתחדשות. כמו כן, הן הסכימו על לגליזציה של קנאביס, שתכלול בקרה על האיכות והפצת הסם.

אולף שולץ מעניק זר פרחים לקנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל לפני פגישת קבינט בקנצלריה בברלין, 24 בנובמבר 2021. AP
שולץ מעניק זר פרחים למרקל לפני פגישת הקבינט בברלין, היום/AP

פרשנים צופים שהמפלגות יתקשו לגשר על הפערים האידיאולוגיים הקשים ביניהן - הסוציאל-דמוקרטים והירוקים נמצאות בשמאל של המפה הפוליטית, בעוד שהדמוקרטים החופשיים מחזיקים בעמדות כלכליות שמרניות. שיתוק פנימי עלול להשליך גם על האיחוד האירופי, שמתמודד עם איומים רבים, ממגיפת הקורונה, שמתפרצת כעת מחדש, ועד למשבר ההגירה והתחזקות הכוחות האנטי-דמוקרטיים ביבשת.

עם זאת, המפלגות כבר ניפצו את התחזיות שלפיהן השיחות עלולות להימשך לתוך השנה הבאה או אפילו להיכשל, והן הצליחו להגיע להסכם חודשיים לאחר הבחירות בספטמבר, שהסתיימו בתוצאות לא חד-משמעיות.

הסוציאל-דמוקרטים הגיעו למקום הראשון עם 25.7% מהקולות, ואילו הגוש השמרני של מרקל, בהנהגת ארמין לאשט, הגיע למקום השני עם 24.07% מהקולות, בתוצאה הגרועה ביותר שלו אי-פעם. שתי השותפות הנוספות לקואליציה - הירוקים והדמוקרטים החופשיים - הגיעו למקום השלישי והרביעי בהתאמה. בתחילה, הן לא פסלו גם משא מתן על הצטרפות לממשלה בהנהגת לאשט, אולם עד מהרה התברר כי אין לך היתכנות של ממש, והן פתחו בשיחות עם הסוציאל-דמוקרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully