וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלירה הטורקית קורסת בשל המלחמה של ארדואן בריבית: "אנחנו שוקעים"

23.11.2021 / 21:00

נשיא טורקיה טוען שהמהלך שלו יוביל להגדלת היצוא, השקעות ומקומות עבודה, אך המטבע איבד 15% מערכו עד לשער של 13.45 לדולר. באופוזיציה קוראים לו להתפטר: "לא היה אסון כזה". האזרחים מתוסכלים מעליית המחירים ושחיקת המשכורות בשל האינפלציה. "המדינה קורסת מול העיניים"

בווידאו: בעלי חנויות מוחים על קריסת הלירה הטורקית/צילום: רויטרס

הלירה הטורקית איבדה היום (שלישי) 15% מערכה מול הדולר, בקריסתה השנייה בחומרתה אי-פעם, על רקע חששות המשקיעים מהמהלכים הכלכליים של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. הנשיא מגן על הקיצוצים האחרונים בשער הריבית, והבטיח לנצח ב"מלחמת העצמאות הכלכלית" שהוא מנהל, אולם זו מערערת על יציבות כיסאו, שנתיים לפני הבחירות לנשיאות, ויריביו של הנשיא דורשים להקדים את הבחירות.

הצניחה הממושכת בערך הלירה הובילה לעליית מחירים ולזעם בקרב האזרחים, הנדרשים לשקול מחדש הכול - מתכניות לחופשה ועד לקניות מצרכים שבועיות. "לא היה אסון כזה בהיסטוריה של הרפובליקה", אמר מנהיג האופוזיציה החילונית, כמאל קלצ'דרולו, שהאשים את ארדואן באחריות למשבר. "בשלב זה, אתה מהווה בעיית ביטחון לאומי קיומית עבור הרפובליקה של טורקיה".

ארדואן לחץ על הבנק המרכזי להפחית את הריבית בטענה שהמהלך יוביל להגדלת היצוא, ההשקעות ומקומות העבודה, אך המבקרים טוענים כי הצעד יגביר את האינפלציה הדו-ספרתית וישחוק את הלירה ואת הכנסותיהם של האזרחים.

המתנה מחוץ למשרת מטבע באיסטנבול, טורקיה 23 בנובבמר 2021. רויטרס
"לא יכולים להסיר את עיניהם משער הלירה"/רויטרס

בקניון במרכז באנקרה, קונים סיפרו שהם לא יכולים להסיר את עיניהם משער הלירה, שצללה עד לשער של 13.45 לדולר. לפני שנה השער היה שמונה לירות לדולר, בחודש שעבר הוא הגיע לתשע ובשבוע שעבר טיפס לעשר.

"אני לא מסוגל לעבוד בלי לעקוב אחר הדולר", אמר סלין, עובד משרד פרסום בן 28. "אני לא חושב שיש יום אחד שבו אני לא צריך לעקוב אחר התקציב שלי, והחישוב משתנה מאה פעמים עד שאני מקבל את המשכורת של החודש הבא. אין דבר, כולל נייר טואלט, שאני לא קונה בלי לחשוב היטב".

נשיא טורקיה, ארדואן במהלך נאומו באנקרה 21 בנובמבר 2021. רויטרס
"בעיית ביטחון לאומי קיומית". ארדואן/רויטרס

ראש ממשלת טורקיה לשעבר אהמט דבוטאולו, אחד ממייסדה של מפלגת השלטון "הצדק והפיתוח" האסלאמיסטית שאותה עזב לטובת מפלגה משלו, תיאר את הצעדים הכלכליים של הנשיא כ"בגידה ולא בורות". הוא וכמה מנהיגים נוספים באופוזיציה הכריזו על קיום פגישות חירום כדי לדון בצניחתה של הלירה.

"לא יכולים לגמור את החודש"

אזרחים הביעו ברשתות החברתיות את תסכולם, והנושאים הפופולריים ביותר בטוויטר בטורקיה כללו תיוגים הקשורים למצב הכלכלי, כולל "אנחנו שוקעים", "הממשלה התפטרי" ו"אנחנו לא יכולים לגמור את החודש".

בעיר דיארבקיר, שבדרום-מזרח טורקיה, בעלי חנויות שרפו ברחוב מה שנראה כמו דולרים מזויפים במחאה סמלית. "אנחנו לא יכולים לישון, אנחנו לא יודעים מה יהיה העתיד שלנו", אמרו. כמה אזרחים ששוחחו עם רויטרס סיפרו כי ברגע שקיבלו את המשכורות או הפנסיה שלהם, הם המירו אותן למטבע חוץ.

"ביקשתי מקדמה על המשכורת החודשית שלי רק כדי להמיר אותה לדולרים כדי שאוכל לשמור על תחושת ערך כלשהו ברווחים שלי", אמר אמירהאן מטין, עורך דין בן 28 מאיסטנבול. "זה כמעט בלתי אפשרי להתמקד או לדבר על שום דבר אחר בשלב זה".

האלוק, עורך סרטים עצמאי בן 36, אמר מקבל לעתים קרובות שכר בפיגור של שישה עד שמונה חודשים. "אז החוזה שחתמתי עליו בחודש שעבר שווה היום 20% פחות. מי יודע כמה הוא יהיה שווה כשאקבל תשלום בעוד חצי שנה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully