וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולידריות עם ישראלים שנקלעו לצרה בחו"ל? עד שזה מגיע לביביסטים

הני זובידה

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 16:12

ישראל פעם הייתה מדינה של מופת סולידרית בין אזרחיה, היא העמידה את אזרחיה בראש סולם העדיפויות. חלק מאזרחי המדינה תקפו את הזוג אוקנין בשל היותם "ביביסטים" רחמנא ליצלן, רק הקריעה הפנימית הזו של החברה שלנו לאלפי חלקים תביא לחורבננו כחברה

מדינת ישראל פעם הייתה מופת לסולידריות אזרחית, אזכיר כי זוהי מדינת היהודים ולא מדינת כל אזרחיה. הסולידריות הזו חצתה גבולות במובן הגיאוגרפי ובמובן הפוליטי. כשישראלי הסתבך בצרה מדינת ישראל יצאה ראשונה להגנתו. אפילו היה לנו את חרות לפיד שנפטר בשנת 2005 והקדיש את חייו לשיקום אסירים בארץ ולאחר מכן החל בפעילות לשחרר ישראלים שנכלאו מחוץ לישראל ולהביאם לשיקום בישראל ובמקרים המעטים בהם לא הצליח - פעל להמתקת עונשם ולשיפור תנאי כליאתם. ככה זה עבד. וידענו שזה לא תלוי מגדר, מוצא ו/או נטייה פוליטית.

העניינים החלו להסתבך עם הקיטוב הפוליטי שבבסיסו עמדו שני גורמים מרכזיים - מוצא ומעמד כלכלי. ההתחזקות של הימין, בעיקר הליכוד ובתוכו בעיקר תומכי נתניהו - הביאו למחזות שלא ראינו קודם בעם. זה החל ברצח פוליטי ראשון של פוליטיקאי בכיר, ולאחר הפוגה ארוכה מאז רצח אמיל גרינצוויג - עבר לניסיון פיוס כושל ואיחוי הקרעים, והגיע למצב בו הטחות הדדיות של בוגדים, גיס חמישי ומהרסי העם הפכו לחלק שגרתי ואינטגרלי בחיינו.

ואולם למרות כל זאת - האתוס של האחדות בנושא הגנה בעיקר על ישראלים מחוץ למדינה, וגם יהודים במקרים כאלו ואחרים נשארו. המקרים השונים שניתן להזכיר הם לא מעטים: גלעד שליט אולי המקרה הכי זכור, אבל היה את האיש שנחשד בכך שנסע ללבנון לקחת חלק בעסקת סמים - אלחנן טננבאום - וגם נעשה יששכר שהוחזרה לישראל.

הזוג אוקנין בארץ , 18 בנובמבר, 2021. יוסי אלוני, פלאש 90
בני הזוג אוקנין בביתם, היום/פלאש 90, יוסי אלוני

חשוב לציין לא כל הישראלים שנכלאו מחוץ למדינה הם טלית שכולה תכלת - יש כאלו שנכלאו על עבירות מחרידות כפדופיליה, רצח, סחר סמים ועוד. המספר הכולל של ישראלים כלואים בחו"ל עומד על כ-630. אולם הסיפור מקבל טוויסט מוזר ודי מדהים, לא טוב מדהים אלא רע, בשבוע וחצי האחרונים.
ביום חמישי ה-11 לנובמבר נעצרו זוג ישראלים שהיו בשיט על ספינה וצילמו את הארמון הנשיאותי - הזוג, נטלי ומורדי אוקנין - בשנות ה-40 לחייהם היו בנופש. העילה אינה ברורה, אולם ככול שיורת ויותר פרטים נחשפים נראה כי יש כאן משחק פוליטי בינלאומי שאליו נקלעו נטלי ומורדי ללא שום ידיעה וללא עוול בכפם. המעצר היכה בתדהמה את המערכת הפוליטית, והיחסים הרעועים על משטר ארדואן התדרדרו לשפל חדש. כל זה קורה עם חידוש התיירות לטורקיה והחזרה ל"נורמליזציה".

אך כל זאת אינו אלא הקדמה למתרחש בישראל לנוכח מעצרם של השניים. בישראל התמונה של כלא טורקי מתחברת באופן אסוציאטיבי לסרט אקספרס של חצות - סרט משנת 1978 שמתאר את הכלא הטורקי בצורה ציורית וסדיסטית. ממקום זה יצאו חלק מאזרחי המדינה במתקפה על הזוג שהתברר כי הפעם הגדול אינו הצילום של ארמונו של ארדואן אלא היותם "ביביסטים" רחמנא ליצלן! הם כתבו ברשתות פוסטים פוליטיים שהשתלבו בשיח הכללי האלים והדי מכוער. אולם במקרה זה הוחלט על טוויסט - במקום לחכות ולהוקיע אותם לאחר שישתחררו וישובו לישראל הופעלה נגדם מתקפה רבתית עם איחולים שונים ומשונים במטרה לפגוע בשחרורם מהכלא הטורקי. ומי המאחלים? בכן אלו הם על פי הגדרתם העצמית שמלאנים שוחרי הדמוקרטיה - שחשו צורך בשלב זה לאחד בין כמה רמות של גזענות וגועל - ביביסטים=ערסים=ימניים. נכון לא כולם! יש כמה מזרחים טובים. נכון ערס זה לא מוצא אלא התנהגות (סיפורי סבתא). אבל את הדקויות הללו לא מצאנו בדיונים.

ישראל פעם הייתה מדינה של מופת סולידרית בין אזרחיה, היא העמידה את אזרחיה בראש סולם העדיפויות. היום אנחנו אפילו לא יודעים מי זה דני אווקה, לא, לא אומר לכם מיהו תחפשו בגוגל ואז אולי תבינו איך מתה לה הסולידריות במדינת ישראל. זה לא האיום האירני שמטריד אותי, וגם לא כל איום חיצוני אחר - רק הקריעה הפנימית הזו של החברה שלנו לאלפי חלקים תביא לחורבננו כחברה.

עידן חדש #עידן_מות_הסולידריות

הכותב הוא מגיש משכן לילה ערוץ כנסת ומרצה בחוג למדע המדינה באקדמית עמק יזרעאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully