וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחוצה העלאה מורגשת, ולא קמצנית, של שכר המינימום

אורי וולטמן

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 16:00

ההעלאה המתוכננת לשכר המינימום היא צעד קטן ומהוסס מדי - תוספת 54 אגורות לשעה בפרישה על פני 5 שנים. עד שנגיע לשנת 2026 תוספת השכר הקטנה הזו תישחק לגמרי מול יוקר המחייה שרק יעלה. לכן יש להגיע למינימום 40 לשעה, 60% מהשכר הממוצע במשק, כמקובל בכלכלות המפותחות

ההעלאה המתוכננת של שכר המינימום, עליה נתבשרנו בכלי התקשורת, היא אמנם צעד בכיוון הנכון, אבל למרבה הצער - מדובר בצעד קטן מדי ומהוסס מדי. לפי הפרסומים אודות הסכם המסגרת במשק, שר האוצר אביגדור ליברמן מוכן ללכת רק על העלאה זעומה של שכר המינימום. יותר ממיליון עובדים ועובדות שמשתכרים עד גובה שכר מינימום יקבלו, החל מאפריל 2022, תוספת של 54 אגורות לדקה בלבד. זהו. 54 אגורות. כלומר, שכר המינימום השעתי יעלה מ-29.12 שקל ל-29.66 שקל בלבד. מי שעובד במשרה מלאה - יקבל תוספת של מאה שקל לחודש. ויש לזכור, שרבים מעובדי שכר המינימום עובדים במשרות חלקיות בלבד.

כל העלאה של שכר המינימום היא מבורכת, ואני לא מזלזל כלל וכלל בעוד 100 שקל לחודש. אבל מדובר בהעלאה כל כך קמצנית, שלא מתחילה לתת מענה לעומק הבעיות החברתיות שאנשים בישראל מתמודדים איתן. לפי דוח העוני האחרון של המוסד לביטוח לאומי, למעלה ממחצית מהמשפחות החיות מתחת לקו העוני הן משפחות עובדות. מדובר באנשים שקמים כל בוקר, הולכים לעבודה, ועדיין לא מצליחים לגמור את החודש. איך תוספת של 100 שקל תאפשר למשפחות האלה להתמודד עם לשלם שכר דירה יקר או עם לשלוח את הילדים לצהרון?

המוסד לביטוח לאומי אשדוד. ראובן קסטרו
ההעלאה לא נותנת מענה לבעיות החברתיות בישראל. המוסד לביטוח לאומי/ראובן קסטרו

התוספת היא לא רק קטנה מדי, אלא גם פרושה על פני שנים רבות מדי. באפריל 2023, עוד שנתיים וחצי, תהיה פעימה שנייה - גם היא בגובה 54 אגורות לשעה. כעבור שנה, פעימה נוספת, וכך הלאה, שנה אחרי שנה, עד שבשנת 2026 - בעוד חמש שנים! - יגיע שכר המינימום ל-32.9 ש"ח לשעה, שהם 6,000 שקלים לחודש עבור מי שעובדים במשרה מלאה.

מדובר במתווה שמנותק ממציאות החיים של קרוב לשני מיליון שכירים בישראל, שמשתכרים שכר מינימום או שכר שגבוה במעט משכר המינימום, ופשוט לא מצליחים לגמור את החודש. העלאת שכר המינימום צריכה להיות כזו שמאפשרת לאנשים קיום בכבוד. הרי עד שנגיע לשנת 2026, תוספת השכר הקטנה הזו תישחק לגמרי מול יוקר המחייה. שכר מינימום של 6,000 שקלים בעוד חמש שנים יהיה שווה פחות, מבחינת כוח הקנייה הריאלי שלו, מאשר שכר מינימום של 5,300 שקל כיום.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 8 בנובמבר 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
מוכן ללכת רק על העלאה זעומה. ליברמן/צילום מסך, ערוץ כנסת

מזה כמה חודשים אנחנו מנהלים מאבק ציבורי למען העלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, שהם 7,280 שקלים לחודש. הסכום הזה יביא את שכר המינימום בישראל לכ-60% מהשכר הממוצע במשק, כמקובל בכלכלות מפותחות בעולם. העלאת שכר המינימום תיטיב גם עם אנשים שחיים בעוני, אבל גם תסייע לעובדים משכבות הביניים הנשחקות, שמרוויחים אולי קצת יותר משכר המינימום, אבל מתקשים לעמוד ביוקר המחייה הגבוה. מינימום 40 זה טוב לקופאית ולמאבטח, אבל גם למזכירה במשרד עורכי דין, ללבורנטית בקופת חולים, ולמנהל משמרת בחנות ספרים.

הסכם המסגרת חיובי גם במובן זה שהוא מוריד מהשולחן את כל התירוצים של משרד האוצר, כאילו העלאת שכר המינימום "תמוטט את המשק" ו-"מנוגדת למדע הכלכלה". הנה, אפילו נערי האוצר הסכימו להעלאת שכר המינימום. אבל עכשיו, צריך להמשיך ולא להסתפק במעט שהם היו מוכנים לתת, אלא לדרוש מהם את מה שמגיע לנו לקבל.

אורי וולטמן הוא פעיל בקמפיין מינימום 40 ובתנועת עומדים ביחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully