וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

56 שנה אחרי ההתנקשות: זוכו שניים מהמורשעים ברצח מלקולם אקס

התביעה במנהטן הודיעה שתבטל את הרשעתם של שני חברת "אומת האסלאם", שיחד עם אדם שלישי הורשעו ברצח במנהיג תנועת זכויות האזרח וישבו עשרות שנים בכלא. במשך שנים רבים הטילו ספק בתיק, ותכנית ב"נטפליקס" עזרה לפתוח אותו מחדש. האם משטרת ניו יורק הייתה מעורבת?

מלקולם אקס. AP
אחת הדמויות השנויות במחלוקת בתנועה למען זכויות האזרח. מלקולם אקס/AP

התביעה במנהטן הודיעה אתמול (רביעי) כי שני אנשים שהורשעו ברצח של מנהיג זכויות האזרח מלקולם אקס ב-1965 יזוכו בשל "הרשעותיהם השגויות". זאת תהיה הכרה רשמית של הרשויות בטעויות שנעשו בתיק. הוא נורה למוות לפני נאום שהיה אמור לשאת באולם נשפים בניו יורק, ושלושה מחברי אומת האסלאם הורשעו ונשלחו למאסרי עולם. הרשעתו של האדם השלישי, שהודה ברצח במהלך המשפט שלו, עדיין עומדת.

מלקולם אקס, שנולד בשם מלקולם ליטל ונודע גם בשם אל-חאג' מאלכ א-שבאז, עלה לגדולה בתור הדובר של "אומת האסלאם", ארגון אפרו-אמריקני מוסלמי שהטיף לבדלנות שחורה. הוא היה חבר בו במשך כעשור, עד שהתפצל ממנו ב-1964 ומיתן את חלק מהשקפותיו הקיצוניות, כמו תמיכה בהפרדה גזעית.

התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ואנס ג'וניור, הביע אתמול בריאיון עם ניו יורק טיימס התנצלות בשם רשויות אכיפת החוק. הוא אמר כי הן הכשילו את השניים - מוחמד עזיז וחליל אסלאם. שניהם ריצו עשרות שנים בכלא. עזיז, בן 83, שוחרר ב-1985. אסלאם שוחרר ב-1987 ומת בגיל 74 ב-2009.
"זה מצביע על האמת שרשויות אכיפת החוק לאורך ההיסטריה לא עמדו באחריות שלהן", אמר ואנס. "הם לא קיבלו את הצדק שהם היו ראויים לו". היום אמורה התביעה למסור פרטים נוספים על הזיכוי של השניים.

מלקולם אקס מקבל טיפול אחרי שנורה ב-21 בפברואר 1965. WCBS-TV, AP
שוטר סמוי לשעבר העיד על קנוניה לכאורה בין ה-NYPD ל-FBI. אקס לאחר שנורה, 1965/AP, WCBS-TV

בשנים שחלפו מאז ההתנקשות, חלק מההיסטוריונים והמומחים סברו כי האנשים הלא נכונים הורשעו בפרשה. בשנה שעברה הודיעה לשכת התביעה במנהטן על בחינה מחדש של המורשעים בתיק, שנידון גם בסדרה דוקומנטרית ב"נטפליקס".

לפי ניו יורק טיימס, החקירה העלתה כי התביעה ורשויות אכיפת החוק החזיקו ראיות מפתח, שאילו היו מתגלות, היו מובילות ככל הנראה לזיכוי של השניים. "לא היה אפילו בדל של פיקוח", אמרה דבורה פרנסואה, עורכת דין שייצגה את השניים. "זאת הייתה תוצאה של התנהגות רשמית בלתי-הולמת באופן קיצוני ובוטה".

בפברואר, בני משפחתו של מלקולם חשפו מכתב שכתב שוטר סמוי לשעבר, שכבר אינו בחיים, ובו טען כי משטרת ניו יורק וה-FBI עמדו מאחורי הרצח. השוטר שלו יוחס חיבור המכתב הוא ריימונד ווד. לפי המכתב, מפקדיו של ריימונד ווד לחצו עליו לפתות שניים מאנשי צוות האבטחה של מלקולם אקס כדי שיעברו על החוק וכך הם נעצרו ימים לפני הירי הקטלני. לטענתו, המעצרים שלהם מנעו מהם לנהל את האבטחה בכניסה לאולם וזה היה חלק ממזימה של משטרת ניו יורק וה-FBI נגד מלקולם אקס.

"תחת ההוראות של מפעיליי, נאמר לי לעודד מנהיגים וחברים בתנועות לזכויות האזרח לבצע פשעים", כתב ווד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully