וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל עמודי חשמל: הדורס הנדיר בסכנת היעלמות משמי ישראל

עודכן לאחרונה: 17.11.2021 / 22:33

עיט נצי שהתחשמל למוות נמצא במגידו שבעמק יזרעאל. מדובר במקרה ה-13 מתחילת השנה שבו מוצא את מותו עוף מסוג זה, שנמצא בסכנת הכחדה חמורה וכבר נעלם מאזורים רבים בארץ. "הטיפול הקיים כיום לא יימנע את הכחדת העיטים"

בווידאו: אחרי שהאב התחשמל למוות - ביצי העיט הניצי חולצו מהקן במצוק/צילום: רשות הטבע והגנים

במגידו שבעמק יזרעאל נמצא הלילה (שלישי) עיט נצי שהתחשמל למוות. מדובר במקרה ה-13 מתחילת השנה של התחשמלות עיט נצי, שמוגדר באירופה ובישראל כמין בסכנת הכחדה חמורה.

בעבר קינן העוף בכל האזורים ההרריים והמצוקיים בישראל, אולם אוכלוסיית העיט שבצפון הארץ נפגעה קשות לפני 40-50 שנה בעקבות שימוש יתר בחומרי הדברה בחקלאות. באופן זה נעלמו כל זוגות העיטים שקיננו בגליל, בכרמל ובהרי יהודה. לפני 20-30 שנה נפגעו גם מרבית העיטים שקיננו בשומרון ובמקביל פסק הקינון בהרי אילת.

לטענת רשות הטבע והגנים, מיגון עמודי החשמל יימנע את הכחדת העיט. "מחקר שערכה רשות הטבע והגנים ביחד עם החברה להגנת הטבע, הראה כי מיגון של 6,000 עמודים באזורים חשובים לעופות, יביא להגנה על 80% מהעיטים ויגן בנוסף על מינים נוספים המתחשמלים באותו מרחב", הסביר יהושוע שקדי, מדען ראשי ברשות הטבע והגנים. "כדי למנוע את הכחדת העיטים יש למגן עמודים אלה באופן מהיר. המיגון המבוצע היום עומד על היקף ממוצע של בין 100 ל-200 עמודים, זה קצב שלא יימנע את הכחדת העיטים".

עיט נצי שהתחשמל למוות במגידו,17 בנובמבר 2021. רשות הטבע והגנים
מיגון העמודים יימנע את הכחדת מין העיט. עיט נצי שהתחשמל למוות במגידו/רשות הטבע והגנים

דן אלון, סמנכ"ל שמירת טבע וסביבה בחברה להגנת הטבע, ועד לפני כשבועיים מנהל מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע אמר כי העיט הניצי עשוי להתווסף לרשימת המינים הנכחדים בישראל לצד הפרס, העזנייה ואחרים. "במסגרת פרויקט 'פורשים כנף', פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל, עשינו לאורך השנים התקדמות מרשימה במיגון עמודי חשמל בכל רחבי הארץ, על מנת לצמצם ובסופו של דבר לעצור את תופעת ההתחשמלות של העיט הניצי, שעלולה להוביל להכחדתו".

לדבריו, לאחרונה הושג התקציב הנדרש להרחבה משמעותית של מיגון העמודים, שאמור לאפשר את המיגון בחמש שנים הקרובות. "מנתונים שנאספו בשנים האחרונות, ברור כי קצב המיגון חייב לעלות משמעותית, ואנו מצפים משותפינו לפעול במהירות האפשרית על מנת למנוע אירועי התחשמלות נוספים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully