וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הציב בתיכון בתל אביב פסל זהב של ראש הממשלה לשעבר נתניהו?

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 15:04

פסלו של האמן איתי זלאיט, "קינג ביבי", שגרסה שלו הוצגה בעבר בכיכר רבין, הוצב בבית הספר "תיכונט" בעיר במסגרת "חודש הדמוקרטיה", לצד פסל נוסף של האמן, בהשראת מחאת בלפור. במוסד החינוכי אמרו כי הם "מעודדים את בדיקת גבולות השיח", והצהירו: "אין כאן הצהרה פוליטית"

פסל מוזהב של ביבי נתניהו הוצב בתיכון בתל אביב 16 בנובמבר 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
פסל נתניהו בבית הספר/אתר רשמי, מערכת וואלה!

בבית הספר "תיכונט" בתל אביב הוצב היום (שלישי) פסל מזהב בדמותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. הפסל, תחת הכותרת "קינג ביבי", נוצר על ידי איתי זלאיט, וגרסה שלו הוצגה בעבר בכיכר רבין בשנת 2016". במהלך היום נמסרה על כך הודעה להורי התלמידים, לפיה הדבר התרחש כחלק מחודש הדמוקרטיה בבית הספר, המצוין מדי שנה בסמוך ליום השנה לרצח רבין.

לתלמידים נכתב בסמוך לפסל כי "ניתן לפרש אותו בכמה אופנים שונים, מצד אחד צבע הזהב של הפסל מרמז על פרשת 'כי תשא' - פרשת עגל הזהב בא חוטאים בני ישראל בסגידה לאלוהי שקר, או במקרה זה ל-'מנהיג מורם מעם'. ומהצד השני הפסל מזכיר פסלי מנהיגים גדולים מהעולם אשר זכו לכבוד והנצחה ע"י פסלים מסוג זה. לדבריו של האמן, השינויים הכבירים שמתרחשים במדינה ובעולם עוררו אותו להפנות את האמנות שלו לשאלות חברתיות אקטואליות. לטענתו, המניעים להצבת הפסל לא באו מתוך עמדה פוליטית, אלא מתוך רצון לבחון את גבולות החופש האמנותי, ולעורר שיח על חופש הביטוי, פלורליזם וסובלנות".

בהודעה להורים נכתב מהנהלת בית הספר כי במוסד "מעודדים את השיח בכלל, בדיקת גבולותיו ומבררים, ביחד, נושאים מופשטים למדי כמו גבולות השיח ועוד". בבית הספר ציינו כי "הצבת הפסל גררה כמובן תגובות רבות ומגוונות ואנו מאוד מרוצים מהשיח המתעורר אין פה כמובן כל אמירה ואו הצהרה פוליטית. התלמידים (וגם אתם ההורים) מוזמנים לבוא, להתרשם, להצטלם עם ואפילו להניח מנחות".

אחד התלמידים מתיכונט תל אביב סיפר לוואלה! כי תלמידים רבים קיבלו זאת בהומור. "אני לא חושב שיש כוונה פוליטית כלשהי מאחורי הצבת הפסל, אני מנחש שזה נעשה בהומור, אבל אני לא יודע להגיד ב-100%. ראיתי שגם ילדים אחרים קיבלו את זה בדרך הזאת, הם צחקו והצטלמו ליד הפסל", סיפר.

פינוי הפסל "גיבור ישראל" מכיכר פריז, דצמבר 2020

בווידאו: פינוי פסל מחאה שהוצב סמוך לבלפור/צילום: ‎‎שמוליק גרנשטיין, עריכה: עמית שמחה

בסמוך לפסל הוצבה יצירה מוכרת נוספת של זלאיט, "גיבור ישראל", שנוצר בהשראת צילום של מפגין במחאת בלפור הנושא את דגל ישראל. הצילום הוא של עודד בלילטי. לפני כשנה, הוצב הפסל בסמוך למעונו של נתניהו שהיה אז ראש הממשלה. פקחי עיריית ירושלים ושוטרים פינו את הפסל, שהוצב במוקד המחאה נגד נתניהו. האמן איתי זלאיט, שיצר את פסל הברונזה שנקרא "גיבור ישראל", ניסה למנוע את הפינוי ועוכב על ידי השוטרים.

"התמונה וכמובן הפסל עוררו הדים נרחבים בעולם ואנו גאים על הזכות שנתנה לנו להציגו בכלל ובטח בהקשר הנזכר לעיל", נכתב להורים. "אנו מנסים בכל דרך אפשרית להזכיר כי באמנות כמו באמנות הכל (כמעט) מותר ולהזמין גם אתכם לבוא ולהתרשם מהפסלים".

האמן איתי זלאיט על רקע מיצג מחאה שיצר בשם "הסעודה האחרונה" שכולל פסל של נתניהו, שהוצב בכיכר רבין ב-29 ביולי 2020. ראובן קסטרו
האמן איתי זלאיט על רקע פסל נוסף של נתניהו שהוצב בכיכר רבין לפני כשנה וחצי/ראובן קסטרו

כמה חודשים לפני כן, מיצג מחאה הכולל פסל של ראש הממשלה בנימין נתניהו הוצב בכיכר רבין שבתל אביב. במיצג מופיעים שולחן ועליו מונחים שמפניות, בקבוקי יין, גבינה, מאפים ופירות שונים כמו ענבים ואבטיח ולצדם יושב נתניהו על כיסא מפואר, אוחז עוגה ועליה ציור דגל ישראל, וסמל המדינה מופיע גם על קיר מאחוריו. לצד המיצג נכתב "הסעודה האחרונה". בעבר יצר זלאיט גם פסל של שרת התרבות דאז מירי רגב, שהוצב מול כיכר הבימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully