וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ במונית בליברפול: המחבל - מבקש מקלט שהתנצר

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 12:45

המשטרה זיהתה את האדם שנהרג בפיצוץ מחוץ לבית החולים לנשים בתור עמאד א-סווילמין, בן 32, שאומץ על ידי משפחה שסיפרה כי הוא סבל מבעיות נפשיות. הרשויות עדיין מנסות להבין מה היה היעד שלו, וארבעה חשודים שנעצרו שוחררו

בווידאו: תיעוד ממצלמות אבטחה של פיגוע בליברפול/צילום: רויטרס

משטרת בריטניה זיהתה את האדם שנהרג בפיצוץ מטען מאולתר במונית בליברפול, בתקרית שמוגדרת על ידי הרשויות אירוע טרור. המשטרה אמרה כי ההרוג הוא עמאד א-סווילמין, בן 32, שהגיע לבריטניה כמבקש מקלט לפני כמה שנים והתנצר ב-2017. במקביל, משטרה מסרה כי ארבעה צעירים, שנעצרו לאחר הפיצוץ ביום ראשון, שוחררו לאחר חקירתם.

א-סווילמין, שמוצאו סורי-עיראקי, עלה על מונית וביקש להגיע לבית החולים לנשים בעיר שבצפון אנגליה, מרחק של עשר דקות מהמקום שבו נאסף. הפיצוץ התרחש בתוך המכונית כשהיא התקרבה לנקודת הורדת הנוסעים. נהג המונית, שלפי דיווח ברשת BBC נעל את הנוסע ומנע ממנו לצאת, נפצע בפיצוץ ושוחרר מבית החולים לאחר שטופל.

עימאד א-סווילמין, המחבל שהתפוצץ במונית בעיר ליברפול. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
"בחור שקט מאוד". עמאד א-סווילמין/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

בריטניה העלתה את רמת הכוננות הלאומית לחמורה, השנייה בחומרתה, ומשמעותה היא שיש חשש למתקפות טרור נוספות. שרת הפנים פריטי פאטל ציינה כי הפיצוץ היה האירוע הקטלני השני בתוך חודש, אחרי הפיגוע שבו נרצח חבר הפרלמנט דיוויד איימס.

הפיצוץ התרחש קצת לפני 11:00 ביום ראשון, בעת טקס יום הזיכרון להנצחת הרוגי מלחמות בריטניה שנערך בקתדרלת ליברפול הסמוכה, שבה הוטבל א-סווילמין כשהמיר את דתו. המשטרה בודקת אם יש קשר בין האירועים.

צוותים פורנזיים בזירת פיצוץ המונית בעיר ליברפול, בריטניה, 15 בנובמבר 2021. רויטרס
צוותים פורנזיים בזירת הפיצוץ בליברפול, אתמול/רויטרס

על פי הדיווחים בבריטניה מפי גורמי ביטחון, הוא סבל מבעיות נפשיות. הוא אומץ על ידי אליזבת ומלקולם היצ'קוט, זוג מתנדבים שלקח אותו תחת חסותו למשך שמונה חודשים, מ-2017 ועד שבקשתו לקבלת מעמד פליט נדחתה.

אליזבת סיפרה לרשת BBC כי היא "עצובה מאוד" ו"המומה מאוד". לדבריה, "כולנו אהבנו אותו, הוא היה אדם נפלא". מלקולם אמר כי א-סווילמן הוחזק במוסד רפואי אחרי שנעצר עם סכין בתקרית במרכז ליברפול. עם זאת, הוא סיפר לערוץ ITV כי הוא היה "בחור שקט מאוד" שהתנצר לאחר שהתנער מהאסלאם.

לפי דיווחים בבריטניה, נהג המונית, דייוויד פרי בן ה-45, נעל את המכונית וייתכן שכך מנע פיגוע. מוקדם יותר, ראש עיריית ליברפול, ג'ואן אנדרסון, תיארה את מעשיו של נהג המונית כהרואיים. ב-BBC אמרו שהוא נעל את הנוסע בתוך הרכב. "נהג המונית, במאמציו ההרואיים, הצליח להסיט את מה שיכול היה להיות אסון נורא לחלוטין בבית החולים", אמרה לרדיו של BBC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully