וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המידע החדש: עדות ניר חפץ במשפט נתניהו נדחתה לשבוע הבא

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 11:09

כשראש האופוזיציה באולם, טענו הסנגורים כי עד שיוכלו ללמוד את המידע החדש שעלה בהשלמות החקירה בתיק 1000 - לא ניתן לפתוח בעדותו של עד המדינה. השופטים קיבלו את הבקשה, ומתחו ביקורת על ההדלפות לתקשורת: "זה חמור מאוד. לא ניתן לעבור על כך על סדר היום"

בווידאו: נתניהו הגיע לדיון במשפטו, עדות חפץ נדחתה בעקבות מידע חדש/צילום: קונטקט

עדותו של עד המדינה במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניר חפץ, שהייתה אמורה להיפתח הבוקר (שלישי) תידחה ליום שני הבא. זאת, לאחר שהשופטים קיבלו את בקשת הדחייה של ההגנה, בשל הגעת המידע החדש בתיק 1000 ("פרשת המתנות") עליו הודיעה אתמול התביעה.

לפי פרסומים בחדשות 13, הדס קליין, העוזרת האישית של איש העסקים ארנון מילצ'ן, העידה על רכישת צמיד בשווי של כ-50 אלף דולר עבור שרה נתניהו ועל רכישת בגדים עבור נתניהו עצמו. לאור השלמות החקירה והעברת החומרים לידי ההגנה, הפרקליטות הודיעה אתמול שלא תתנגד לדחיית עדותו של חפץ, יועץ התקשורת של ראש הממשלה לשעבר - הנחשב לעד מפתח במשפט נתניהו. למרות שבקשת דחיית הדיון מקובלת על כל הצדדים, השופטים הודיעו כי הם ידונו בבקשה היום בבוקר, וביקשו מחפץ להיות מוכן לעדות - אך לאחר שמיעת הצדדים הסכימו לבקשת הדחייה.

במקביל, בעקבות הפרסומים, נתניהו פנה לבית המשפט בדרישה לחקור את ההדלפות. ראש הממשלה לשעבר התייצב הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים, לראשונה מאז פתיחת שלב העדויות בתיק 4000, לאחר שעד כה הוא ביקש פטור מהתייצבות בדיונים. הוא הגיע כשהוא מלווה בבנו אבנר וכן גם ח"כ אמיר אוחנה וגלית דיסטל אטבריאן. בנוסף, ישנם כמה תומכים מחוץ לאולם שהגיעו לתמוך ולעודד. בפעמים הקודמות שנתניהו התייצב בבית המשפט, הוא היה ראש הממשלה וחלו הגבלות על כמות האנשים באולם בית המשפט בשל מגיפת הקורונה.

בנימין נתניהו במשפט. -, מערכת וואלה!
נוכחות ראשונה בשלב העדויות. נתניהו במחוזי בירושלים, היום/מערכת וואלה!, -

עורך הדין של יו"ר האופוזיציה נתניהו, עמית חדד, אמר בפתח הדיון כי על העדות החדשה בתיק 1000, בה קיבלה לכאורה רעייתו של נתניהו צמיד יקר, שמע לראשונה מהתקשורת למרות בקשות שלו לנציגי התביעה לחשוף בפניו את העדויות החדשות. לפי חדד, הדיסקים עם חומרי החקירה מעדותה החדשה של העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן, נמסרו הבוקר כי ההגנה של נתניהו סירבה לקבל אותם אמש.

חדד: "מצאנו את עצמנו יושבים בחושך לא יודעים במה מדובר, שאלנו את נציגי התביעה מה כוללת השלמת החקירה. אנחנו מגלים מהתקשורת, אביעד גליקמן מספר עוד פרטים, הדברים מגיעים לשיא בשעה 20:00 במהדורה של 12 אילנה דיין יודעת לפרסם לא רק מה נאמר אלא להציג תמונות ומסמכים מתוך החקירה. כך אנחנו יודעים למצוא את עצמנו כשאנחנו לא יודעים".

"אנחנו, ואני מדבר בשם כולם, זכאים לשבת לרגע, לכלכל את צעדנו, ואז לשמוע או לא לשמוע את עדותו של ניר חפץ. זה דבר אלמנטרי".

ראש הרכב השופטים פרידמן-פלדמן השיבה לחדד: "מה הבעיה שהעד יתחיל להעיד ולא יתייחס לאישום השלישי? בפרט בחקירה ראשית כרגע?"

חדד: "אין סטריליות, ראינו את זה עם ברגר, הגבולות לא תחומים. האירוע הזה גדול בהרבה מהפרשה השלישית. האירוע הזה משליך על כל האירועים. המינימום, המדינה אמרה".

השופט בר-עם: "אדוני מבקש להפסיק את הדיון?"

חדד: "אנחנו באים עם בקשה צנועה ביותר, שמידותיה הם סיפא הדברים שאמרה המאשימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנת תומכי נתניהו מחוץ לאולם בית המשפט 16 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת תומכי נתניהו מחוץ לביהמ"ש, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד מיכל רוזן עוזר המייצגת את אלוביץ: "הנקודה המרכזית היא שאנחנו לא יודעים. ההגנה לא אמורה לנחש בהליך פלילי. הכללים הכי בסיסיים של שיטת המשפט שלנו. היא שההגנה מכלכלת את צעדיה. הסיטואציה שהחקירה ממשיכה להתנהל תוך כדי ההליך הפלילי לא מוכרת לנו, זה מצב חריג. זו לא הפעם הראשונה. אולי אפשר, אולי אי אפשר, אולי בחומרים האלו יש דברים דרמטיים אולי לא. אבל ההגנה לא אמורה לנחש. המאשימה כרכה את התיקים האלו. יש קשר בין הדברים, יש קשר בין העדויות, הדברים לא נפרדים ולכן הם קשורים אחד בשני".

"אנחנו לא צריכים להיות במירוץ אחרי חקירה שממשיכה להתנהל וחומרים שממשיכים להגיע. העניין הוא שאנחנו לא יודעים, וזכותנו לנהל את ההליך הפלילי כשאנחנו יודעים מול מה אנחנו מתמודדים. זה המינימום".

פרידמן-פלדמן פנתה לתובעת ליאת בן ארי: "לפני שגברתי מתחילה שתי שאלות, אני מבינה שהחקירה הסתיימה אתמול".

בן ארי: "העדה הגיעה לפני חמישה שבועות, העברנו את החומרים ליועץ המשפטי לממשלה, קיבלנו אישור יועץ ב-23 לאוקטובר".

השופט משה בר עם: "למה זה ברגע האחרון?".

ליאת בן ארי אולם משפט נתניהו 16 בנובמבר 2021. אמיל סלמן, אתר רשמי
התובעת ליאת בן ארי/אתר רשמי, אמיל סלמן

"הזדעזענו מההדלפות לתקשורת"

בן ארי: "גם עבורנו העיתוי לא נח, אבל אין מה לעשות, כאשר מגיע אלינו מידע חדש שלא ידענו קודם. אם העדה היתה מגיעה אלינו, היינו שמים את הדברים במגירה מתחת לשולחן והכל היה עולה לקראת רענון החקירה עוד כמה שבועות.. יש הנחיית פרקליט מדינה סדורה בעניין של השלמת חקירה. העיתוי לא היה בידינו, ניסינו לעשות הכל כדי לצמצם, לא כל מי שהיה לו פוטנציאל להיחקר נחקר, בגלל העיתוי ובגלל ההליך המשפטי שמתנהל".

על הדלפות חומרי החקירה לתקשורת שאל בר עם את בן ארי: "מה אתם עושים עם ההדלפות האלו, זה ממש לא ראוי".

בן ארי: "אנחנו הזדעזענו".

בר עם: "יפה שהזדעזעתם אבל מה עם מעשים?".

בן ארי: "אני מציעה לסניגורים לפנות עוד היום ליועץ המשפטי לממשלה, וכבודכם יכולים לחשוב על זה".

בר עם: "זה לא רק טיעונים, זה חומרים, זה חמור מאד".

בן ארי: "זה חמור מאוד. אני יכולה לשלוט על החומרים שלי. אנחנו ישבנו אתמול במשרדים, ארגנו את החומרים, היינו מזועזעים באותה מידה".

אולם משפט נתניהו 16 בנובמבר 2021. אמיל סלמן, אתר רשמי
נתניהו, הבוקר/אתר רשמי, אמיל סלמן

הסנגורים הבהירו שמבחינתם, בגלל הקשר בין הפרשות השונות, לא ניתן להתחיל את העדות של חפץ, אף שהיא תיפתח בשאלות על תיק 4000. "אנחנו לא יודעים איך נוכל להשתמש בחומר הזה אחרי שנקרא אותו. אני חושב שזה לא נכון לתת לעד להעיד בלי שאנחנו מכירים את כל החומר. אני לא יודע איך חברתי תוכל להעיד את העד בתיק 4000 בלי לעבור בתיק 1000. אני מכיר את כל החומרים. אני חושב שחברתי, בהגינותה, זה נכתב בפולנית - לא נכון שניר חפץ יעלה להעיד בלי שהסניגורים מכירים את החומרים. אנחנו באירוע שהוא תחום, זו כמו נקודת לייזר, באירוע כזה שאנחנו סבורים שההדלפות יש להם מטרה של תיאום גרסאות", טען עו"ד חדד.

עמיתו להגנה, עו"ד ז'ק חן, מחה על העיתוי של התפתחות החקירה. "למה ערב עדותו של עד מדינה שכל העצבים שלנו חשופים, קבלו דרך בית המשפט הודעה כזו", קבל. גם עו"ד רוזן עוזר טענה שלא ניתן לדון בדברים מבלי להכיר את החומרים היטב, וכינתה את הסיטואציה "קיצונית ואלימה".

עו"ד בן צור הביע אף הוא תסכול מההדלפות. "יש פה סוגיה של העיתוי שהוא תמוה, יש סוגיה של ההדלפה והדברים אחוזים זה בזה. המוסד צריך לחקור את עצמו באיזשהו אופן. יש פה דיסוננס. הוא מאד מוטרד אבל מישהו מתוכו הוציא את החומרים האלו. החומרים יצאו בכוונת מכוון. בחלק מהמקרים החומרים לא בידי הסניגורים. זה אלים מוסדית, אבל זה לא העניין", אמר, "הבקשה שלנו תנו לנו לבחון את החומר ולהתייחס אליו, הדברים צריכים להימדד ולהישקל". בן צור, שבתחילת ההליך ייצג את ארנון מילצ'ן ואת קליין עצמה ולאחר מכן עבר לייצג את נתניהו, לא ישתתף בחקירות הקשורות לתיק 1000.

לאחר הדברים, השופטים יצאו להפסקת התייעצות, ובסופה החליט להיעתר לבקשת ההגנה ולדחות את עדות חפץ עד ליום שני הבא. על עניין הדלפות החומרים, אמרו ראש ההרכב כי "אנו סבורים שלא ניתן לעבור על כך על סדר היום שחומרי חקירה מודלפים ערב הדיון, ואנו מבקשים מהרשויות למנוע זאת בעתיד".

הפגנות תומכי נתניהו מחוץ לבית המשפט. יונתן זינדל, פלאש 90
רכבו של נתניהו בכניסה לבית המשפט, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

החוליה המקשרת

חפץ נחשב לעד מרכזי שיכול להעיד על מעורבותו של ראש הממשלה לשעבר בדרישות הסיקור שהועברו לאתר וואלה!, ועל כוונותיו של נתניהו. עדותו של חפץ על מודעותו של נתניהו יכולה להכריע האם הבקשות היו כחלק מעבודת דוברות רגילה כפי שטוענים סניגוריו של נתניהו, או שמדובר במערכת יחסים של קח ותן בינו ובין שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק-יס, כפי שטוענת התביעה.

חפץ הוא למעשה החולייה המקשרת בין הצד התקשורתי של וואלה! ולצד העסקי של אלוביץ', והעד הראשון שיכול להעיד שהיה בקשר ישיר עם נתניהו בנוגע לדרישות הסיקור. הוא גם חשף הפני החוקרים פגישה בארבע עיניים בין נתניהו לאלוביץ', שנערכה ברגע קריטי מאוד בציר הזמן הפלילי, כפי שציירו אותו החוקרים. קיומה של הפגישה הוצלב על ידי ראיות נוספות. חפץ עצמו לא נכח בפגישה, אולם סיפק ראיות מאירועים שקרו סביבה והעידו על תוכנה.

מלבד חפץ, חתמו על הסכם עד מדינה גם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר, וארי הרו, אך חפץ הוא היחיד מהם שיעיד על שלושת הפרשות בהם מואשם נתניהו - תיק 4000, תיק 2000 ותיק 1000.

ניר חפץ ביציאה ממשפט נתניהו לאחר דחיית עדותו 
 16 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ניר חפץ ביציאה מבית המשפט, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

השלב הנוכחי במשפט החל בעדות של אנשי אתר וואלה! ובראשם מנכ"ל האתר לשעבר אילן ישועה, שתיארו את מסכת הלחצים שהופעלו עליהם סביב סיקור ראש הממשלה לשעבר ובני משפחתו.

על פי כתב האישום, בעלי האתר שאול ואיריס אלוביץ', המואשמים במתן שוחד, דרשו מישועה להטות את הסיקור לטובת נתניהו ומשפחתו, בכדי לקדם את האינטרסים העסקיים של קבוצת ירוקום שבבעלותם.

לאחר מכן העידו אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת, דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים ופליקס כהן, סמנכ"ל הכספים של קבוצת יורוקום, בנוגע למהלכי הרגולציה סביב אישור עסקת מיזוג בזק-יס, עסקה שאלוביץ' לחץ לקדם בשנת 2015.

אמיר אוחנה תומך בבנימין נתניהו במשפטו. -, מערכת וואלה!
הגיע לתמוך. אמיר אוחנה/מערכת וואלה!, -

במה נאשם נתניהו

בתיק 1000 (פרשת המתנות) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה!, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully