וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורשע בהמתה בקלות דעת - ויטוס להלוויית אביו למדינה בלי הסכם הסגרה: "הוא לא יחזור"

עודכן לאחרונה: 12.11.2021 / 15:07

יעקב סבויה נידון ל-5 שנות מאסר לאחר שנהג בשכרות והביא למותה של ולריה פדרמסר בת ה-21 ולפציעתם של 3 נוספים. משפחתה של הצעירה חסרת אונים מול ההחלטה החריגה של העליון לאפשר לו לטוס לשבועיים בברזיל, משום שאין לה את האמצעים לערער: "אסור לתת לרוצח הזה לצאת מהארץ"

יעקב סבויה מכרמיאל, שהורשע בהמתה בקלות דעת של ולריה פדרמסר בת ה-21 באפריל, קיבל אישור לטוס להלווית אביו בברזיל, עמה אין לישראל הסכם הסגרה, ללא ליווי שב"ס. משפחתה של ולריה עומדת חסרת אונים מול ההחלטה החריגה, משום שאין לה את האמצעים לערער: "אסור לתת לרוצח הזה לצאת מהארץ, כי הוא לא יחזור", הזהירו, והגישו בקשה לעיון מחדש של השופטת בהחלטה.

ב-13 באפריל 2021 הורשע יעקב סבויה בבית המשפט המחוזי בחיפה בהמתה בקלות דעת, נהיגה בשכרות, אי ציות לרמזור אדום, נהיגה שלא במהירות סבירה וגרימת חבלה של ממש, לאחר שפגע והרג בתאונה מחרידה את ולריה ופצע באורח קשה שלושה נוסעים נוספים, אחד מהם סובל משיתוק בכל חלקי גופו. על סבויה נגזרו חמש שנות מאסר בפועל ועוד 18 חודשים מאסר על תנאי, ופיצוי של 30 אלף שקלים למשפחה.

סבויה, שנכווה בינוני בדליקה שפרצה ברכב ונמצא בהליך רפואי שמאפשר את כניסתו לכלא, ערער לבית המשפט העליון וביקש להאריך את עיכוב ביצוע העונש. אתמול בלילה, לאחר דיון של שלוש שעות, אישר בית המשפט העליון באופן חריג את יציאתו ללוויית אביו לברזיל, איתה אין לישראל הסכם הסגרה, בערבות וללא ליווי שב"ס, למשך שבועיים - על אף שהשבעה אורכת שבוע.

השופטת יעל וילנר אישרה לסבויה שהות של שבועיים בחו"ל, בערבות של חצי מיליון שקל שחתמו חמישה ערבים ושיעבוד הדירה של אחותו. לערבות הגבוהה לא יהיה משקל אם יטען שעליו להישאר ולקבל טיפול רפואי דחוף בברזיל.

ולריה פדרמסר, נהרגה בתאונת דרכים בכרמיאל ב-2017. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
ולריה פדרמסר/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

בן זוגה של ולריה, סהר בן עטר ואימה, לריסה פדר מסר, חוששים שסבויה לא ישוב ארצה. מכיוון שהמדינה היא התובעת בתיק, לבני המשפחה ולנפגעים האחרים אין יכולת השפעה - והם נותרו חסרי אונים מול ההחלטה התמוהה של השופטת וילנר. החשש של בני המשפחה הוא שסבויה יטען שמצבו הרפואי אינו מאפשר את חזרתו לישראל, ולכן אי אפשר יהיה לחלט את הערבויות הגבוהות שנתנו קרוביו. היום בחצות הוא אמור לעלות על הטיסה לברזיל, ולמשפחה אין את האמצעים כדי להגיש בג"ץ למתן צו מניעה ליציאתו מהארץ.

ולריה הייתה במסלול עתודה צבאית מבטיח במדעי המחשב ובמיונים אחרונים ליחידת 8200, וכבר הייתה על מדים. בערב שישי 11 בנובמבר, לפני ארבע שנים, יצאו היא ובן זוגה לחגיגות יום הולדת 18 של אחד מחבריה מלהקת פרחי כרמיאל שם רקדה. הם התחילו את הבילוי בבית של אחד מהם ואז יצאו לפאב לצעירים, שבדיעבד הסתבר שסבויה בילה שם גם הוא.

"במשך שעה הם חיפשו מונית ולא הצליחו למצוא, אז הם התחילו ללכת הביתה ברגל", שיחזרה אימה של ולריה את ליל התאונה. "סבויה עצר לידם והציע להם טרמפ, הם לא שמו לב שהוא שיכור. כשנכנסו למכונית הוא התחיל לנהוג בפראות, הזיז את ההגה מצד לצד, וכשהגיע לכביש עוקף כרמיאל, שבו מותר לנהוג 60 קמ"ש, הגיע ליותר מ-120 קמ"ש. הוא התנגש בעמוד תאורה, העמוד נפל על הרכב והוא עלה באש".

הנוסע שחגג יום הולדת הצליח להיחלץ מהרכב המעוך "בדרך לא דרך", תיארה האם לריסה. "הוא עצר מונית בחלפה בנתיב הנגדי וכוחות ההצלה הצליחו לחלץ את הנוסעים, ופינו אותם לבתי החולים לגליל בנהריה ורמב"ם בחיפה". כשהגיעו לבית החולים נקבע מותה של ולריה.

חמישה צעירים נפצעו באורח קשה בתאונת דרכים ליד כרמיאל. חטיבת דובר המשטרה
זירת התאונה בכרמיאל, 2017/חטיבת דובר המשטרה

אחד הנוסעים שנפצע קשה היה בשיקום עם סבויה, שטען לאורך ארבע שנות המשפט שהוא לא מסוגל לתפקד, "לא יכול לעמוד על רגליו וסובל מפגיעה בזיכרון. הצלחנו לצלם אותו עומד בלי תמיכה והולך", אמרה האם. "בשלב מסוים הוא הפסיק את ההצגות. ויזואלית הוא לא נראה טוב אבל הוא מתקשר, מדבר, זז בכוחות עצמו. לא שמענו ממנו מילת סליחה", המשיכה. "אמא שלו מאשימה אותנו ובני המשפחה היו צועקים ומשפילים אותנו בדיונים".

בדיעבד, גילו שחודש לפני התאונה סבויה היה מעורב במקרה דומה. גם אז הוא הציע טרמפ לארבעה צעירים כשהיה שיכור ונסע בפראות. הנוסעים הצליחו להרים את בלם היד ולצאת מהרכב. "הם היו מוכנים להעיד במשפט אבל לא נתנו להם כי נאמר שכל מקרה הוא לגופו", ציינה האם.

"ארבע שנים היינו בכל הדיונים. ניסו להציע לנו פשרה, להגיע להסדר טיעון ולקבל כסף ולא הסכמנו. רצינו שיקבל את העונש המקסימלי שמגיע לו". האם טענה שאף אחד לא עדכן אותם במה שקורה ולכן שכרו את שירותיו של עו"ד חיים שוקראני, שהיה בקשר עם הפרקליטות ו"ממש במקרה", כלשונה, שמע על הדיון שהתקיים אתמול, בו הוחלט על אישור יציאתו של סבויה מהארץ לברזיל. "הפרקליטות הבטיחה שהם יתנגדו וזה לא עזר", אמרה האם, "אין לי את הכסף לעתור לבג"ץ והאבסורד הוא שגם אם נרצה להגיש עתירה, השופטת התורנית היא השופטת וילנר שאישרה לו את היציאה מהארץ, אז הסיכוי שלנו קלוש. אסור לתת לרוצח הזה לצאת מהארץ, כי הוא לא יחזור", הזהירה.

עו"ד דב גלעד כהן, המייצג את יעקב סבויה, מסר בתגובה כי "החלטתו של בית המשפט העליון ניתנה בסופו של דבר בהסכמת פרקליטות המדינה, משהובהר בצורך אנושי-אישי ממדרגה ראשונה ותוך הטלת ערבויות הולמות ושיעבודים כבדים לצורך הבטחת התייצבותו להמשך ההליך המשפטי. גמילות חסדים ולווית המת הם מסוג הדברים שאין להם שיעור - ואין אלא להצטער על כל שיש מי שמפקפקים בזה. חשוד, נאשם ונידון אינם מאבדים צלם אנוש".

עו"ד חיים שוקראני, המייצג את המשפחה, מסר כי "ההחלטה לשחרר את הנאשם בהריגה לברזיל היא החלטה קשה ומסוכנת. למדינת ישראל אין מנגנון הסגרה עם ברזיל, והובא לידיעת בית המשפט העליון כי הנאשם אזרח ברזיל - מה שמעורר חשד לבריחה. בעזות מצח, הגיש הנאשם בקשת עיכוב לריצוי העונש. בית המשפט העליון קבע כי העונש יועכב בניגוד להמלצת שב"ס זאת בשל סיבות רפואיות אותן הציג.

"לצערי, נפגעי העבירה סבורים וכך גם נטען בדיון שישנו חשש גדול לפיו הנאשם לא ישוב לריצוי העונש חרף הערבויות שטרם הופקדו, אם כך נשאלת שאלה, לפיה ככל הנאשם היה מרצה את עונשו בבית הסוהר, האם הייתה מאושרת בקשה שכזו? לא נותר לנו אלא לקוות שהנאשם ישוב ארצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully