וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז פרוץ המלחמה: בכיר אמירתי נפגש עם אסד בסוריה

שר החוץ של הנסיכות, שבתחילת המרד במשטר תמכה באופוזיציה, נועד עם אסד בדמשק ובשתי המדינות פרסמו הצהרות על רצון לשיתוף פעולה ביניהן. ארה"ב, בעלת בריתה של האמירויות, מודאגת מהסדק בחרם הערבי על סוריה. "לא נכיר ברודן האכזרי"

בווידאו: שר החוץ של איחוד האמירויות נפגש עם אסד בדמשק/צילום: רויטרס

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות נפגש אתמול (שלישי) עם נשיא סוריה בשאר אסד בדמשק, בסימן נוסף לשיפור היחסים בין המשטר לבין בעלת בריתה של ארה"ב.

שר החוץ האמירתי, שייח עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, הוא הגורם הבכיר ביותר מארצו שביקר בסוריה מאז פרוץ מלחמת האזרחים לפני עשור. בתחילה, כמה מדינות ערביות תמכו במורדים הסונים נגד המשטר העלוואי של אסד. ואולם, בתקופה האחרונה, גוברים המאמצים האזוריים לשים קץ לבידוד הדיפלומטי של סוריה, המתמודדת עם משבר כלכלי שיצא משליטה בעקבות המלחמה הממושכת והסנקציות מערביות.

בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית דווח כי אסד דן עם שר החוץ האמירתי ומשלחתו ב"יחסים הבילטרליים בין שתי המדינות האחיות ובדרכים לפיתוח שיתוף פעולה במגזרים שונים שבהם יש להם עניין משותף".

בסוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות דווח כי שר החוץ הדגיש בפגישתו עם אסד "את הלהט של איחוד האמירויות לביטחונה, יציבותה ואחדותה של סוריה" ואת תמיכתה "בכל המאמצים שנעשו כדי לסיים את המשבר בסוריה, לחזק את היציבות במדינה ולמלא את שאיפותיהם של אחינו הסורים".

ארצות הברית הביעה דאגה מהמפגש. "הממשל הזה לא יביע כל תמיכה במאמצים לנרמל או לשקם את בשאר אסד, שהוא דיקטטור אכזרי", אמר לכתבים משרד החוץ בוושינגטון, נד פרייס, שלא התייחס אליו כנשיא.

שר החוץ האמירתי נפגש עם נשיא סוריה אסד 
10.11.21. רויטרס
החרם הערבי נשבר. שר החוץ האמירתי ואסד בדמשק, אתמול/רויטרס

איחוד האמירויות ניתקה את יחסיה עם סוריה אחרי שמשטר אסד החל בדיכוי ההפגנות נגדו, שהסלימו למלחמה הרסנית שהותירה מאז כמעט חצי מיליון הרוגים. סוריה נתמכת על ידי איראן, יריבתה האזורית של מדינת המפרץ, אך בדצמבר 2018 איחוד האמירויות פתחה מחדש את שגרירותה בדמשק, ובמרץ השנה היא קראה להחזרת סוריה לליגה הערבית. היא הייתה מהתומכות המרכזיות בהשעייתה בנובמבר 2011.

מצרים, שבה יושבת הליגה הערבית, אמרה אתמול כי בסופו של דבר יש לשקם את היחסים עם סוריה, אך ציינה על דמשק לטפל תחילה בחששות הקהילה הבינלאומית, בהם ההשפעות ההומניטריות של המלחמה. שר החוץ של מצרים, סאמח שוקרי, אמר בנאום שנשא במרכז הבינלאומי לחוקרים על שם וודרו וילסון בוושינגטון כי סוריה צריכה "להראות מתינות רבה יותר ביחס לדרך שבה היא תחזיר את האמון של האזור וגם בדינמיקה הפנימית שלה".

דמשק נואשת להשיג סיוע בינלאומי, במיוחד ממדינות המפרץ העשירות בנפט שתמכו באופוזיציה בראשית המלחמה. בחודש שעבר, משרד הכלכלה של איחוד האמירויות הודיע כי הוא סיכם עם סוריה על "תכניות עתידיות להגברת שיתוף הפעולה הכלכלי ובחינת מגזרים חדשים". בהודעת המשרד נאמר כי איחוד האמירויות היא שותפת הסחר העולמית הבולטת ביותר של סוריה, עם נתח של כ-14% מסחר החוץ של סוריה.

כמו כן בחודש שעבר, יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד - השליט בפועל של איחוד האמירויות - שוחח עם אסד על התפתחויות בסוריה, בשיחה שנייה בין שני המנהיגים מאז מרץ אשתקד.

נשיא סוריה, אסד בפתח פגישתו עם שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד בדמשק 9 בנובמבר 2021. צילום מסך, אתר רשמי
במדינות האזור מקווים למשוך את סוריה מחוץ לתחום ההשפעה של איראן/אתר רשמי, צילום מסך

ניקולס הראס, ממכון ניוליינס בוושינגטון, אמר כי "איחוד האמירויות היא גלגל ההצלה של אסד" לאור הסנקציות המערביות המשתקות. "דמשק זקוקה לערוץ האמירתי כדי לקבל בסופו של דבר גישה למימון קריטי ולהשקעות עסקית עבור תהליך שיקום בראשות אסד", אמר הראס.

איחוד האמירויות היא לא המדינה הערבית היחידה שמתקרבת למשטר אסד. בחדוש שעבר, שוחח אסד עם מלך ירדן עבדאללה, לראשונה מאז תחילת הסכסוך בסוריה ושתי השכנות פתחו מחדש מעבר גבול מרכזי כמה ימים קודם לכן.

כמה מדינות באזור רואות בחימום היחסים עם דמשק דרך להוציא את סוריה מתחום השפעתה של איראן, שסייעה למשטרו לשרוד את המלחמה והתבססה בשטחה בשנים האחרונות. התערבותה מדאיגה את ישראל, שתקפה מאות מטרות בסוריה מאז תחילת הסכסוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully