וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת הכלכלה: "אם צריך - נכריז על קרטל"; מנכ"ל שופרסל: "אתם נורמליים?"

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 11:53

אחרי הפשיטה על משרדי שופרסל ושטראוס בחשד לתיאום מחירים, וההתייקרות במחירי מוצרי צריכה שונים, התכנס דיון מיוחד בכנסת. רמי לוי הורחק מהדיון על ידי היו"ר מיכאל ביטון. "מתפקידנו לוודא שמתקיימת תחרות הוגנת"

בווידאו: דיון בוועדת הכלכלה על החשד לתיאום מחירים בסופרמרקטים/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הכלכלה קיימה הבוקר (רביעי) דיון ברקע התייקרות המוצרים והחשד לתיאום מחירים בין שופרסל ושטראוס. הדיון נערך בהשתתפות מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, שספג ביקורת על הפער בין אתר הרשת הראשי וזה שפונה לחברה החרדית. רמי לוי, הבעלים של רשת שיווק השיקמה, השתתף בדיון אך הורחק במהלכו לאחר שהתפרץ לאחד הדוברים.

לקראת הדיון הכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך בנושא, שניתח את רמת התחרותיות בשוק המזון ומוצרי הצריכה. המסמך, שכתבה הכלכלנית בת חן רוטנברג, הצביע על עלייה בריכוזיות במשק בשנים האחרונות. בין היתר עלה כי בשנת 2019 נתח השוק של חמשת הספקים הגדולים היה 61.4%, בהשוואה לכ-57.4% בשנת 2015 - גידול של 3.8 נקודות אחוז.

עוד עולה מהדוח כי שוק הפירות עלה ב-41% בעשור, הירקות ב-15% ודווקא שוק הדגים, שנפתח לייבוא מבוקר, המחירים ירדו.

עוד התגלה כי נתח השוק של שני הספקים הגדולים - החברה המרכזית למשקאות ותנובה - עלה בתקופה זו ב-3.8%. הנתח של שלושת הספקים האחרים, בהם שטראוס ואסם, נותר יציב, ונתח של כל יתר הספקים ירד בכ-3.8%.

לקריאת הדוח המלא של מרכז המחקר והמידע

ועדת הכלכלה | מנכ"ל שופרסל ורמי לוי עם כניסתם לדיון על יוקר המחייה 10 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת הכלכלה, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

בפתח הדיון נשא דברים יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון. "אנחנו בבוקר קשה במדינה, אנחנו בטלטלה ואנחנו פוגשים פה אירוע שהוא בראשיתו", אמר ביטון. "לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר במדף הישראלי. לצערי מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה גם לפי המחקר", הוסיף.

ביטון הזכיר את התחקיר בחדשות 12 בו נחשף מה שאותו כינה "האקדח המעשן" בעניין התייקרות המוצרים. "האירוע השני שהחל אתמול הוא מבורך ובו רשות התחרות ביצעה חקירות והחרמה של טלפונים ומחשבים ואולי מעצרים, אבל זה מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה והם צריכים להתעורר מידית ולטפל בזה על בסיס שבועי", הוסיף. יו"ר הוועדה אף הדגיש: "אם צריך - נכריז על מונופול או קרטל".

ביטון שאל את המשתתפים אם הם עסקו אי פעם בתיאום מחירים. אברכהן השיב: "תגידו אתם נרמליים? אני עונה לך על השאלה - לא". היו"ר המשיך ושאל: "האם הרווחים לא מצדיקים הקפאת מחירים לשנים הקרובות?". רמי לוי השיב לו: "אז תקפיא ארנונה וחשמל".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ועדת הכלכלה | ורמי לוי במהלך הדיון בבכנסת 10 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
רמי לוי בוועדה, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

הוועדה מתקיימת לאחר שחוקרים מטעם רשות החברות פשטו אתמול על שופרסל ושטראוס, נטלו מסמכים ואף חקרו אחדים מהבכירים בשתי החברות. על פי מקורות ברשות, לא מדובר בחקירה בלעדית נגד שני גופים אלה וייתכן מאוד כי כבר בימים הקרובים ייחקרו עוד גורמים. בשופרסל אישרו את דבר הפשיטה וכן כי המנכ"ל, איציק אברכהן, נחקר במשרדי רשות התחרות, אך הוסיפו כי "החברה פועלת לפי כל דין ותשתף פעולה באופן מלא עם רשויות החוק".

ועדת הכלכלה | מנכ"ל שופרסל יצחק אברכהן
במהללך הדיון בכנסת על יוקר המחייה 10 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מנכ"ל שופרסל יצחק אברכהן בוועדת הכלכלה, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר כי אחת המשימות העיקריות שעומדות בפניו היא הוזלת יוקר המחייה בישראל. "רק בשבועיים האחרונים נחשפנו להבדלי המחירים של 30% ולפעמים אפילו 50% לגבי מוצר זהה בין זרועות שונות של אותה רשת שיווק. זה מוכיח שניתן להוזיל גם ברשתות המזון את המחירים: הקמעונאים ימשיכו וירוויחו וגם הציבור ייהנה מסל במחיר הוגן", אמר לקראת הדיון. "מתפקידנו לוודא שמתקיימת תחרות הוגנת, שרמת הריכוזיות תהיה סבירה ולא תאפשר ל-4-3 גופים לשלוט בשוק או בתחום שלם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully