וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלב המדבר: סין הקימה דגמים של ספינות קרב אמריקניות

עודכן לאחרונה: 9.11.2021 / 11:23

תמונות לוויין חשפו את מה שנראה כמו היערכות של צבא סין לתרגול עימות עתידי מול הצי האמריקני, על רקע המתיחות הגוברת בין המעצמות. בוושינגטון מודאגים במיוחד מהאפשרות של פלישה לטייוואן, ועוקבים אחרי ההתרחבות המהירה של ארסנל הגרעין הסיני

בווידאו: סין קוראת לארה"ב להפסיק לשלוח מסרים שגויים לכוחות "עצמאות טייוואן"/צילום: רויטרס

סין בנתה דגמים של נושאת מטוסים ומשחתת אמריקניות במדבר הצפון-מערבי שלה - כך הראו תמונות לוויין מהאזור. ייתכן שהדגמים ישמשו את בייג'ינג לצורך תרגיל לקראת התנגשות ימית לאור המתיחות הגוברת בין המעצמות. סין שדרגה באופן מאסיבי את הצבא שלה בשנים האחרונות, כהיערכות לעימות אפשרי בינה לבין ארצות הברית סביב המתיחות בים סין הדרומי, בטייוואן והעליונות הצבאית באזור הודו והפסיפיק.

התמונות תועדו ביום ראשון על ידי חברת צילומי הלוויין Maxar Technologies מקולורדו, והן מציגות את קווי המתאר של נושאת מטוסים אמריקנית ולפחות משחתת אחת שהוצבו על מסילת רכבת. בחברה זיהו את האתר ברוקיאנג, מחוז במדבר טקלמקאן שבצפון-מערב מחוז שינג'יאנג.

באתר מכון המחקר העצמי של הצי האמריקני נכתב כי הדגמים של הספינות היו חלק ממטווח מטרות חדש שפיתח צבא סין. מהתמונות לא היה ברור כמה מאפיינים נכללו באותן מטרות, אף שבמכון אמרו שהם זיהו תעלות ומערכות נשק במשחתת.

דובר משרד החוץ של סין, וונג וונבין, אמר אתמול בתדרוך יומי לכתבים כי אין לו מידע על התמונות: "אני לא מודע למצב שהזכרת".

צילום לוויין של דגם של נושאת מטוסים אמריקנית שהקימה סין במחוז שינג'יאנג, 20 באוקטובר 2021. רויטרס
המתיחות בין המעצמות גוברת. דגם של נושאת המטוסים שהקימה סין/רויטרס

השדרוג הצבאי האדיר של סין שם דגש על התמודדותה עם הכוחות הימיים של ארצות הברית ושל מדינות אחרות. הוא כלל פיתוח של טילים ביבשה, בים ובאוויר כדי להדוף ואף להטביע כלי שיט עוינים, בהם הטיל DF-21D, המשוגר מהיבשה ומכונה "רוצח נישא".

בחודשים האחרונים נרשמה גם עלייה משמעותית בפעילות האווירית של סין סמוך לחופי טייוואן, שאותה מאיימת סין לספח בכוח. וושינגטון מספקת לטייוואן חלק גדול מהנשק שלה והחוק האמריקני מחייב את הממשל להבטיח שהאי הדמוקרטי יוכל להגן על עצמו. וושינגטון מתייחסת לאיומים על טייוואן, שהתפצלה מסין אחרי מלחמת האזרחים באמצע המאה שעברה אך אינה מוכרת על ידי רוב מדינות העולם, ב"דאגה חמורה".

החודש פרסם הפנטגון דוח שהזהיר כי סין מרחיבה את הארסנל הגרעיני שלה במהירות רבה מהתחזיות של גורמים אמריקניים אך לפני שנה. בדוח נכתב כי נראה שהמטרה של בייג'ינג היא להשתוות לעליונות האמריקנית או להתעלות עליה עד לאמצע המאה הנוכחית.

גורמי הגנה אמריקניים מביעים חשש גובר מכוונותיה של סין, בעיקר ביחס לטייוואן. "היכולות והמושגים המתפתחים של צבא סין ממשיכים לחזק את היכולת (של סין) 'להילחם ולנצח במלחמות' נגד 'אויב חזק' - מונח המתאר כנראה את ארצות הברית", נכתב בדוח.

בנוסף לכך, חיל הים ומשמר החופים של סין מתרחבים בקצב שיא, והיא מרכזת אותם בים סין הדרומי, נתיב המים האסטרטגי שאת רובו תובעת בייג'ינג לעצמה. בעוד שהצי האמריקני נותר הכוח השולט, הוא מחלק את משאביו בין איי הודו והפסיפיק, המפרץ הפרסי, הים התיכון ואזורים אחרים בעלי חשיבות לאינטרסים האמריקניים.

צילום לוויין של דגם של משחתת אמריקנית שהקימה סין במחוז שינג'יאנג, 20 באוקטובר 2021. רויטרס
סין מנסה להתעלות על העליונות האמריקנית עד לאמצע המאה הנוכחית/רויטרס

ניסוי שערכה הקיץ סין בנשק על-קולי, המסוגל להקיף חלקית את כדור הארץ לפני שהוא חוזר לאטמוספירה ומתמרן עד פגיעה ביעד שלו, הפתיע גם את צמרת צבא ארצות הברית. בייג'ינג מתעקשת שהיא ערכה ניסוי ברכב חלל ולא בטיל, אבל התכנון של מערכת הנשק נועד להתחמק ממערכות ההגנה מפני טילים של ארצות הברית.

יו"ר המטות המשולבים, גנרל מארק מילי, אמר שהניסוי "קרוב מאוד" להיות "רגע ספוטניק", בהתייחסו ללוויין הראשון בעולם ששיגרה ברית המועצות לחלל ב-1957 והזין פחדים בארצות הברית שמא היא נקלעה לפיגור טכנולוגי ב"מלחמה הקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully