וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת עיראק ניצל מניסיון התנקשות באמצעות מל"ט מתאבד

עודכן לאחרונה: 7.11.2021 / 11:21

כמה ממאבטחיו של מוסטפא אל-כאזימי נפצעו במתקפה על מעונו בבגדאד, אך הוא יצא ללא פגע. התקיפה מגיעה בזמן של מתיחות מול המיליציות השיעיות, שטוענות לזיופים בבחירות, אולם הן הכחישו מעורבות. איראן, ארה"ב ומדינות האזור גינו: "מעשה טרור פחדני"

בווישאו: הצהרת ראש ממשלת עיראק אחרי ניסיון ההתנקשות/צילום: רויטרס

מעונו של ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי בבגדאד הותקף הלילה (ראשון) על ידי מל"ט מתאבד, אך הוא יצא ללא פגע. שישה ממאבטחיו נפצעו בתקיפה, המגיעה בימים של מתיחות רבה אחרי הבחירות בחודש שעבר. הצבא מסר כי שני מל"טים נוספים הופלו על ידי כוחות הביטחון. בתמונות שפורסמו ברשתות החברתיות נראה נזק שנגרם למעונו של אל-כאזימי ולכלי רכב החונה במוסך.

אל-כאזימי עצמו צייץ בטוויטר לאחר ניסיון החיסול הכושל. הוא עדכן שמצבו טוב, קרא לשמירה על ריסון ואיפוק ולהרגעת הרוחות מכל הצדדים, למען עיראק. "טילי הבוגדנות לא יחלישו את נחישות המאמינים", צייץ, "ולא יזיזו אף לא שערה בעמידה החזקה של כוחות הביטחון שלנו, שמגנים על ביטחון האנשים, על זכויות האזרח ועל החוק במדינה".

התקיפה הלילה הגיעה אחרי עימותים בסוף השבוע בין תומכי המיליציות לבין כוחות הביטחון בבגדאד, שבהן נהרגו לפי הדיווחים כמה מפגינים. הבוקר נפרסו כוחות נוספים בבירת עיראק וב"אזור הירוק", המתחם שבו שוכנים מבני הממשל והשגרירויות הזרות, אך נראה שהמצב תחת שליטה.

שום ארגון לא קיבל אחריות על ניסיון ההתנקשות באל-כאזימי, ובכיר בגדודי חיזבאללה הפרו-איראניים הכחיש שהמיליציות השיעיות מעורבות בכך. עם זאת, הן חמושות בכלי טיס כאלו והן מאשימות את ראש הממשלה במעורבות בזיופים לכאורה נגד המפלגות המייצגות אותן.

ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזימי, 23 ביולי 2021. AP
ניסה לרסן את המיליציות השיעיות ללא הצלחה. מוסטפא אל-כאזימי/AP

גורם ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי כוחות הביטחון איתרו שרידים של המל"ט והם חוקרים את מקורם. "עדיין מוקדם לקבוע מי ביצע את התקיפה", אמר הגורם הביטחוני, שדיבר בעילום שם. "אנחנו בודקים את הדיווחים המודיעיניים שלנו וממתינים לתוצאות החקירה הראשונות כדי להצביע על האשמים".

המיליציות השיעיות, שאיבדו מכוחן בבחירות ב-10 באוקטובר אחרי שנים שבהן הואשמו על ידי רבים בציבור בשחיתות ובאלימות, מסרבות להכיר בתוצאות. הן טוענות למזימה זרה נגדן, שבהן היה מעורב אל-כאזימי, ראש המודיעין לשעבר שזוכה לגיבוי של ארצות הברית. במהלך כהונתו, שהחלה במאי אשתקד, ניסה ראש ממשלת עיראק לרסן את הקבוצות החמושות אך ללא הצלחה. הוא נכנס לתפקידו אחרי שהממשלה הקודמת הופלה בעקבות המחאות של 2019, שבהן נהרגו קרוב ל-600 מפגינים.

ביתו של ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזימי, אחרי שהותקף על ידי מל"ט בבגדאד, 6 בנובמבר 2021. צבא עיראק, אתר רשמי
מעונו של ראש ממשלת עיראק אחרי התקיפה הלילה/אתר רשמי, צבא עיראק

במקביל, איראן גינתה את התקיפה, וכך גם ארצות הברית ומדינות ערב השכנות. "ניסיון ההתנקשות הוא המרדה חדשה, שעקבותיה מובילות למכוני מחקר זרים", טען הבכיר האיראני עלי שמחאני, מבלי שפירט. בריאד, משרד החוץ מסר כי ערב הסעודית מגנה את "מתקפת הטרור הפחדנית". ראש ממשלת עיראק מנסה לתווך בין איראן לערב הסעודית, אחרי שנים ארוכות של עוינות ביניהן.

ארצות הברית, שעדיין מחזיקה בכוחות במדינה כחלק מהמאבק בדאעש, הציעה סיוע בחקירת המתקפה. "מעשה הטרור המסתמן הזה, שאותו אנחנו מגנים נחרוצת, כוון ללבה של המדינה העיקרית", מסר דובר משרד החוץ בוושינגטון, נד פרייס. "אנחנו נמצאים בקשר קרוב עם כוחות הביטחון בעיראק האמונים על שמירת הריבונות והעצמאות של עיראק והצענו סיוע בזמן שהם חוקרים את המתקפה הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully