וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי ביונתן גרנות: המג"ד ומפקד יחידת הלוט"ר ננזפו, ראש מדור צלפים הועבר מתפקידו

עודכן לאחרונה: 3.11.2021 / 18:51

ועדת המומחים הגישה לרמטכ"ל את תחקיר מותו של לוחם הנח"ל מירי חברו ליחידה, ובהם תקלות בפריקת כלי נשק, תפקוד החיילים ובדיווח לאחר האירוע. בהתאם לממצאים, כוכבי החליט על שורת צעדים נגד המעורבים בתקרית, מלוחמים שנכחו במקום ועד למפקדים בכירים

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט השבוע על שורת צעדים פיקודיים בעקבות מותו של סמ"ר יונתן גרנות מירי חברו בגדוד 50 בנח"ל - כך הודיע היום (רביעי) דובר צה"ל. לאחר שוועדת המומחים הגישה את ממצאי תחקיר האירוע, נקבע כי שורת מפקדים ולוחמים בדרגות שונות ינזפו, יועברו מפקידם או יודחו.

בהתאם למסקנות הוועדה ובהמלצת מפקד עוצבת הפלדה, תת-אלוף נדב לוטן, ומפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, הוחלט כי מפקד הגדוד בזמן האירוע, קצין בדרגת סא"ל, וסגנו בזמן האירוע, קצין בדרגת רס"ן, ננזפו פיקודית על ידי מפקד עוצבת הפלדה. מפקד הפלוגה בעת האירוע, כיום איש מילואים, הועמד לדין משמעתי בגין אי קיום הוראות מחייבות, נידון לנזיפה חמורה על ידי מפקד עוצבת הפלדה ויודח מתפקידי פיקוד לצמיתות, לרבות בשירות המילואים. בעניינו של מפקד המחלקה בעת האירוע, כיום איש מילואים, הוחלט לנקוט הליך הדחה מתפקידי פיקוד לצמיתות, לרבות בשירות המילואים.

כמו כן, הוחלט לנקוט הליך הדחה מתפקידי לוחמה לצמיתות, לרבות בשירות מילואים, של ארבעת הלוחמים ששהו במתחם הפלוגתי בו הונחו כלי הנשק, שלא עצרו את האירוע ולא דיווחו עליו כמצופה. מפקד יחידת הלוט"ר, קצין בדרגת סא"ל, ננזף על ידי מפקד זרוע היבשה דאז, אלוף יואל סטריק ורמ"ד צלפים, קצין בדרגת רס"ן הועבר מתפקידו, בשל אחריותם המקצועית להכשרות שנערכות לשימוש בנשק.

סמל ראשון יונתן גרנות שנהרג מירי בשוגג של חברו. דובר צה"ל
שורת צעדים. יונתן גרנות/דובר צה"ל

הלוחם מקיבוץ עינת נהרג מירי בבסיס בבקעת הירדן ב-23 בפברואר. הרמטכ"ל קיבל את מסקנות הוועדה לפיהן הגורם הישיר לתאונה הוא החייל שירה בנשק שאינו מכיר ואינו מוסמך להשתמש בו, בניגוד לפקודות. בממצאים בלטו שורה של פערים ברמת המשמעת, המקצועיות והתרבות בהכנת האימון ובשגרת הפלוגה. "מדובר באירוע חמור מאוד ומצער, שיש ללמוד אותו וממנו לעומק", אמר כוכבי, והדגיש את חומרת העבריינות בנשק.

הוועדה מצאה תקלות ושגיאות בהתנהלות היחידה והמפקדים במהלך האירוע: פריקת כלי הנשק על ידי מפקד המחלקה נעשתה באופן שאינו תואם את ההוראות המקצועיות והבטיחותיות, ההחלטה להותיר את כלי הנשק בעמדת השומר הפלוגתי הייתה שגויה והלוחם לא ביצע את משימתו בכך שלא מנע מהחייל ליטול את כלי הנשק ולירות באמצעותו, ושרשרת הדיווח לגורמים הפיקודיים והמקצועיים בעת האירוע לא הייתה מהימנה ומהירה מספיק.

בנוסף לוועדת המומחים, התנהלה בגין האירוע חקירת מצ"ח, שבסיומה הוגש לבית הדין הצבאי כתב אישום נגד החייל שירה למוות ביונתן גרנות ז"ל, המייחס לו עבירה של המתה בקלות דעת. ההליך המשפטי בעניינו של החייל עודנו מתנהל. הרמטכ"ל הנחה כי לקחי ועדת המומחים יילמדו ויוטמעו בכלל יחידות צה"ל. ממצאי הוועדה ומסקנותיה הוצגו על ידי המפקדים למשפחת גרנות.

סנגור החייל: "למרות דוח הוועדה, רק נגדו הוגש כתב אישום"

עו"ד רן כהן-רוכברגר, סנגורו של החייל היורה: "דוח הוועדה רק מאשר את טענותינו, שנפלו ליקויים חמורים ביותר בהתנהלות כל שדרת הפיקוד ביחידה בנוגע לאירוע הטראגי. ולמרות זאת, איש מהמפקדים ומהחיילים לא הועמד לדין פלילי מלבד הלקוח שלי, בעל הדרגה הנמוכה ביותר. אין שום הצדקה לאפליה החמורה בכך שרק נגד אותו חייל הוגש כתב אישום ובעבירה החמורה ביותר האפשרית. אני מאמין שבית הדין הצבאי ידחה את עמדת התביעה ולא ירשיע את החייל בעבירה שיוחסה לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully