וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לביידן: המועמד הרפובליקני ניצח בבחירות למושל וירג'יניה

שנה לבחירות אמצע הכהונה, ונשיא ארה"ב ומפלגתו ספגו מפלה כשגלן יאנגקין גבר על המושל הדמוקרטי לשעבר. הוא התמקד בזעם הציבור על הגבלות הקורונה והשיח בבתי הספר ואף שטראמפ תמך בו, הוא שמר ממנו מרחק. "רגע מכונן", הכריז. גם בניו ג'רזי הדמוקרטית, קרב צמוד מהצפוי

בווידאו: נאום הניצחון של המועמד הרפובליקני גלן יאנגקין שניצח בבחירות למושל וירג'יניה/צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני בבחירות למושל מדינת וירג'יניה ניצח את יריבו הדמוקרטי - כך דיווחו הבוקר (רביעי) הרשתות הגדולות בארצות הברית, בתוצאה שמהווה מכה עבור הנשיא ג'ו ביידן ותמרור אזהרה עבור המפלגה לקראת בחירות האמצע לקונגרס בשנה הבאה.

המנצח, גלן יאנגקין, גבר על המושל לשעבר טרי מקאוליף, שכיהן בתפקיד בין 2014 ל-2018. האחרון ניסה להציג את יריבו כתומך של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והבטיח להגן על זכויות ההצבעה והגישה להפלות במדינה תוך שהוא מופיע בעצרות קמפיין עם ביידן ועם הנשיא לשעבר ברק אובמה. מנגד, יאנגקין ניצל את הזעם הציבורי על החובה לעטות מסיכות בשל מגיפת הקורונה, סגירת בתי הספר והגבלות נוספות.

יאנגקין, איש עסקים חסר ניסיון פוליטי, זינק בשבועות האחרונים בסקרים. הוא הציג את עצמו כאאוטסיידר פוליטי, ופנה אל הבוחרים בפרברים. "זהו רגע מכונן", אמר בנאום בפני תומכיו בעצרת בצ'נטילי. "יחד, אנחנו נשנה את המסלול של הקהילה הזאת. וחברים, אנחנו נתחיל לעשות זאת מהיום הראשון". הוא יחליף בתפקיד את המושל הדמוקרטי ראלף נורת'האם. לפי החוק בווירג'יניה, מושלים אינם יכולים לכהן יותר מכהונה אחת ברצף.

Virginia Republican gubernatorial nominee Glenn Youngkin speaks during his election night party at a hotel in Chantilly, Virginia, U.S., November 3, 2021. REUTERS/ Jonathan Ernst TPX IMAGES OF THE DAY. רויטרס
ניצחון ראשון לרפובליקנים בווירג'יניה מאז 2009. יאנגקין חוגג את ניצחונו, הלילה/רויטרס

אלו היו הבחירות המשמעותיות הראשונות בארצות הברית מאז הניצחון של ביידן על טראמפ בנובמבר אשתקד, והן היו מעין משאל עם על נשיאותו. הניצחון של הרפובליקנים, הראשון במשרה ציבורית כלשהי בממשל של ווירג'יניה מאז 2009, נרשם בזמן שביידן מתקשה להעביר את הרפורמות שלו בקונגרס, בעוד שאחוזי התמיכה בו צנחו ל-42% בסקרים.

המועמדים הרפובליקנים לתפקיד סגן המושל והתובע הכללי במדינה מובילים אף הם במרוצים, בעוד שהדמוקרטים מנהלים מאבק קשה כדי לשמור על השליטה בבית הנבחרים של וירג'יניה. בסנאט של המדינה, שבו שולטים הדמוקרטים, לא היו בחירות השנה.

קרב צמוד מהצפוי נרשם גם בניו ג'רזי, מעוז של הדמוקרטים, כשהמושל המכהן פיל מרפי צמוד ליריבו הרפובליקני.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמועמד הדמוקרטי לתפקיד מושל וירג'יניה טרי מקאוליף בארלינגטון, 26 באוקטובר 2021. רויטרס
מסר מדאיג לביידן והדמוקרטים. הנשיא והמועמד מקאוליף בעצרת בחודש שעבר/רויטרס

בניגוד לבחירות האחרונות למושל קליפורניה, הניסיון של הדמוקרטים לתאר את יריבם הרפובליקני כטראמפיסט היה יעיל פחות. "השוואתו לנשיא טראמפ לא הדהדה אצלי", אמר ג'ייקוב מקמין, מנהל תוכנה בתעשייה ביטחונית, אחרי שהצביע עבור המועמד הרפובליקני. לפי מדגם של CNN, המצביעים בווירג'יניה ציינו את הכלכלה כמקור העיקרי לדאגתם, לפני החינוך, המסים והמגיפה.

יאנגקין התמקד בחששות של ההורים מפני הלימודים בבתי הספר במדינה, וטען - ללא ביסוס - שתיאוריית הגזע הביקורתית נלמדת בהרחבה במוסדות החינוך. בפועל, התיאוריה, הבוחנת כיצד החוק מנציח את הפערים הגזעיים, אינה נלמדת בבתי הספר של וירג'יניה.

ההפסד בווירג'יניה הוא משמעותי עבור הדמוקרטים לאור העובדה שביידן גבר בה על טראמפ בפער של 10%. המועמד הרפובליקני אמנם נהנה מתמיכתו של הנשיא לשעבר, אך שמר על מרחק ממנו ולא הזכיר אותו בנאומיו. כך הוא הצליח למשוך רפובליקנים מתונים, שהסתייגו מטראמפ בבחירות בנובמבר.

טראמפ, מצדו, חיפש קרדיט על המהפך הרפובליקני. "אני רוצה להודות לבייס שלי שיצא במפגן כוח והצביע לגלן יאנגקין. בלעדיכם, הוא לא היה קרוב לניצחון", מסר הנשיא לשעבר בהצהרה.

יאנגקין ספג ביקורת נוקבת מצד הדמוקרטים במהלך הקמפיין כשהיסס תחילה לגנות את שקריו של טראמפ על "גניבת" הבחירות, שהובילו בסופו של דבר את תומכיו להסתער על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר. בהמשך הוא אמר כי ביידן ניצח באופן לגיטימי, אבל אז קרא לערוך ביקורת על מכונות ההצבעה של וירג'יניה. הדמוקרטים האשימו אותו בקידום תיאוריות קונספירציית הבחירות של טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully