וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה שמתעצמת: הקהילות שפועלות לסגירת הפערים בפריפריה

עודכן לאחרונה: 30.10.2021 / 15:25

הקהילות המשימתיות שמו לעצמן מטרה להתיישב בפריפריה ולחיות חיי קהילה, מתוך רצון לשנות מציאות ולייצר חברה ישראלית טובה יותר. בישראל ישנן כ-200 קבוצות כאלה וכ-17,500 אנשים החברים בהן, שחיים במסגרתן. "הרצון הוא לא לדאוג רק לעצמי אלא גם לסביבה שבה אני נמצא"

על שטח אדמה בגודל שישה דונמים מגדלים כ-86 מתושבי גדרה, בני העדה האתיופית, רובם פנסיונרים, שלל ירקות אורגניים. תוצרת השדה משמשת אותם לצריכה ביתית, ובעתיד מתוכנן פיתוח יזמות עסקית בקרב החקלאים המשתתפים בתכנית. לצד העבודה בגידול הירקות בשעות הבוקר או אחר הצהריים, נפגשים המגדלים מדי שבוע פעמיים או שלוש לפעילות הנחייה וגיבוש ביניהם.

מיזם זה פועל במסגרת עמותת "חברים בטבע", עמותה שהקימה יובי תשומה כץ. כץ, שנולדה באתיופיה ועלתה לארץ ב-1984, יוזמת, מקימה ומלווה גרעינים קהילתיים של יוצאי אתיופיה. מלבד גדרה פועלים גרעינים קהילתיים גם ביבנה, בית שמש, ראשון לציון, לוד, פתח תקווה, יקנעם עילית וחדרה.

פעילויות העמותה מגוונות, והגינה הקהילתית היא רק ביטוי אחד לתוכניות שהיא מפעילה. המטרה המרכזית של הפעילויות היא ליצור תחושת שייכות וחיזוק הזהות העצמית בדרך של כבוד לתרבות המוצא. העבודה בגינה הקהילתית, לדוגמה, מייצרת תחושות מסוגלות והצלחה, חיבור לאדמה וגאווה. בנוסף היא מחזקת את הקשר בין בני הזוג בבית ובין בני הזוג לילדיהם מכל שכבות הגילאים.

גן הירק הגדול בגדרה שמשתייך לעמותת "חברים בטבע", מהווה חוליה אחת ברשת רחבה מאד שפרושה היום בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל. מדובר בעשרות קהילות משימתיות שפועלות בטווח רחב מאד של עשייה חברתית במגוון תחומים ומקרב קבוצות שונות בחברה הישראלית.

תחילתן של קהילות אלה בתנועות הנוער ובתנועות הקיבוציות החילוניות והדתיות, ומהן התפתחו קבוצות מחנכים שיתופיות וגרעינים תורניים. קהילות המשימה כיום כוללות זרמים נוספים: גרעיני בני מקום דרוזים, קהילות יוצאי אתיופיה וקווקז, קהילות חילוניות, קהילות של יוצאים בשאלה ועוד. היום מאוגדות הקבוצות תחת גוף שלו קראו "מקו"ם" - מועצת הקבוצות והקהילות המשימתיות בישראל".

גן ירק קהילתי בגדרה של עמותת "חברים בטבע". אלי אשכנזי
גן ירק קהילתי בגדרה/אלי אשכנזי

"במציאות הישראלית הולכת ונבנית תופעה של רצון להזניח משימות, להזניח חיים עם משמעות, לייצר אזורי מחיה מבודדים - כל אחד לפי האנשים שמתאימים לו - אלו דברים שפוגעים בחברה, ולדעתי גם פוגעים באדם עצמו", אמר בני פרינץ, בן 45, ראש מטה מקו"ם שנמנה על הגרעין התורני בלוד. לדבריו, "הקהילות פועלות מתוך רצון לשנות ולייצר דברים, רצון להתחבר ולפעול בצורה יומיומית. "זו תופעה שמתעצמת בשנים האחרונות".

אדם לטרולו, יושב ראש מקו"ם, הסביר כי "קבוצה משימתית מתיישבת בפריפריה גיאוגרפית או חברתית בישראל ואנשיה חיים בקהילה, שמסתכלת על החברה שבה היא חיה לא רק ממקום של הגשמה עצמית, אלא גם כדי לעשות את החברה הישראלית טובה יותר לפי השקפתה של הקהילה. המשימות נעשות בשדה האזרחי - תרבות, חינוך, תעסוקה, רווחה, גיל שלישי ועוד".

לטרולו, בן 36, חבר תנועת הבוגרים של השומר הצעיר, חבר בקבוצה שיתופית וחי בקיבוץ מחנכים משימתי בשם "אמיתי", שבחריש. הוא נולד וגדל בקיבוץ שמרת שבגליל המערבי, אחרי הצבא עבר לחולון ועסק בחינוך בלתי פורמלי בשכונות מוחלשות. במהלך הפעילויות החינוכיות הקים קהילה קטנה של צעירים. באוגוסט 2012, בעקבות החלטת ממשלה להפוך את היישוב חריש לעיר, עבר יחד עם קהילות אחרות לחריש. כיום הוא חבר בקהילה המכוונת של המחנכים בחריש. לדבריו, "כשאדם אומר לעצמו: 'אני דואג רק לעצמי', המשמעות היא שמישהו שחי בפריפריה משלם את מחיר ההזנחה. אדם שמצטרף לקהילה משימתית קושר את גורלו עם חיי הפריפריה הישראלית".

אדם לטרולו. באדיבות המצולמים
אדם לטרולו/באדיבות המצולמים

"אנחנו גרים ביחד עם אנשים מדהימים, חיים איתם ביחד, בונים קהילות משותפות ובונים יצירה משותפת", הסביר פרינץ. "הערך המוסף שלנו הוא הערך ששם דגש על השינוי, על המשימה. לא לדאוג רק לעצמי אלא גם לסביבה שבה אני נמצא. אני לא מרגיש שאני משלם מחיר, אלא דווקא שאני מרוויח; מרגיש שבקהילה המשימתית ילדי גדלים בצורה הרבה יותר טובה בהשוואה לבני גילם".

פרינץ הדגיש כי "מעשה ההתיישבות הוא משמעותי. אי אפשר לפעול במקום כלשהו ואחר הצהריים לחזור הביתה שהוא במקום אחר. זה לא באמת עד הסוף. החיים ביחד, החיים המשותפים - יוצרים קהילה משותפת וקידום משותף של נושאים שונים. אם לא מפנים אצלי את האשפה ברחוב זה מפריע לי כי אני חי שם וכשיש בעיה במערכת החינוך - זה משפיע על הילדים שלי".

בני פרינץ. באדיבות המצולמים
בני פרינץ/באדיבות המצולמים

במועצת הקבוצות המשימתיות מיוצגים 14 תנועות ורשתות שעליהן נמנות כמאתיים קבוצות וקהילות ומונים היום כ-17,500 חברים. מגוון הפעולות והמיזמים שלהם רחב ונוגע בנושאים רבים.

כך, לדוגמה, תנועת "תרבות" שהקימה קבוצות להתיישבות קבע של אומנים בפריפריה הגיאו-חברתית בישראל. הקבוצות מאורגנות כקיבוצים עירוניים המכוונים לעשייה חברתית משימתית. קיבוצי האמנים מהווים את הליבה האנושית של הפעולה המקומית והאזורית שמטרתה היא פיתוח חוסן חברתי וצמיחה כלכלית באמצעות תרבות.

קבוצות התנועה פועלות עם ילדים, נוער, צעירים, מבוגרים, קשישים ובעלי צרכים מיוחדים ומפתחים יוזמות תעסוקה, מרכזי תרבות ואמנות, קבוצות מנהיגות מקומית לתרבות ומורשת.
חברי הקהילות משפיעים על האזור שבו הם גרים, בפעילות בתחום החינוך, הרווחה, התעסוקה, הדיור, חינוך לערכים, חיזוק הישוב, שיפור פני השכונה, עידוד למודעות חברתית וסביבתית ועוד.

הקהילות פועלות על כל מנעד הקשת הפוליטית - מקהילות דתיות בעלי צביון של אידאולוגיה ימנית ועד קהילות של בוגרי השומר הצעיר. "מה שמאחד אותנו הן המטרות המשותפות", הסביר לטרולו. "כשיש חילוקי דעות, יושבים ומדברים ומתווכחים. אנחנו מגלים שלמרות האידאולוגיות השונות יש הרבה הסכמות שאפשר לפעול על פיהן". לטרולו חולם על עוד עשרות ומאות אלפי חברים בקבוצות וקהילות משימתיות, "עד שלא תהיה עוד פריפריה במדינת ישראל בהיבט של פערים ונגישות למשאבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully