וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא הסכמת הר"י, מתווה המתמחים שהושג ישרת רק את קמפיין הבחירות של הורוביץ

24.10.2021 / 22:55

רק לאחר החגיגה התקשורתית סביב השגת מתווה התורנויות מול שר הבריאות, נזכרו בהסתדרות הרפואית להתנגד למהלך. ולרוע המזל, כל עוד התנגדותם זו תימשך, להסכם שהושג אין כלל משמעות. ולכן, בחודש אפריל כשההסתדרות תסרב לחתום עליו, כולם ייצאו מופסדים. כולם, חוץ מהורוביץ

בשבוע שעבר הסכם קיצור התורנויות למתמחי הרפואה הוכרז בחגיגיות על ידי שר הבריאות הורביץ ולאחר ימים ספורים המתמחים אימצו אותו ובירכו את השר על אומץ ליבו. לא עברו 24 שעות ומנהלי בתי החולים יצאו נגד המתווה, שהיה אמור להיות מוסכם על ידם, וטענו שהוא ייפגע במערכת הרפואה הישראלית, במתמחים ובמטופלים. היום ההסתדרות הרפואית הצטרפה אליהם, וחבריה טענו כי הם מברכים על קיצור התורנויות אך לא בדרך שהוא נחתם כשלא ברור כמה תקנים וכוח אדם יתווספו למערכת.

ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), שלא כמו הסתדרויות ואיגודי עובדי אחרים, אינה רק מתווה ומפקחת על הסדרי השכר של הרופאים, אלא גם אחראית על ההכשרה הרפואית של המתמחים ומציבה את תנאי הסף לקבלת תעודת רופא בישראל על פי סילבוס שמונחה על ידה. כך, שהתנגדות של ההסתדרות הרפואית עלולה להפיל את המהלך כולו. שר האוצר אביגדור ליברמן טען באולפן וואלה! כי הוא לא חתום על הסכמים מול ארגון מחוץ להסתדרות הרשמית, וההסכם הקיבוצי ייפתח רק לאחר פסח, שם ידונו בכל ההיבטים.

ובכן, ליברמן צודק. עד שלא ייחתם ההסכם הקיבוצי מול הר"י אין לשום הסכם אחר משמעות, גם אם הוא כביכול מתוקצב. כך, שכרגע אין שום מתווה חתום וכל החגיגות לחינם. הר"י, שנשכחו בצד, צריכים להאשים רק את עצמם שהוגדו "דינוזאורים". במשך שנים הם אלו שלא השכילו להבין שאין אפשרות לעבוד 26 שעות ושזה לא אחראי ולא הגון. גם כשהתחילו ההפגנות ומחאות המתמחים, הם לא הפנימו שהציבור עם המתמחים ולא הסבירו את הצד שלהם. כעת, אחרי שסיימו לנקות את הקונפטי, נזכרו הר"י לשגר מכתבים לשר ולמנכ"ל שהם אינם מרוצים.

נציגי ארגון המתמחים ״מרשם״ מוסרים את מכתב התפטרותם . משרד הבריאות, תל אביב 7 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
עד שלא ייחתם ההסכם מול ההסתדרות, אין לשום הסכם אחר משמעות. הפגנת המתמחים/ראובן קסטרו

הפער בין המתווה של הר"י לארגון מרשם והשר הורביץ נעוץ בקיצור התורנויות למתמחים הכירורגיים. בהר"י מסרבים לקצר להם את התורנויות מתחת ל-26 שעות, ואילו השר כבר הודיע שב-2025 גם הם יכנסו תחת מטריית המתווה. הכירורגיה היא ההתמחות היוקרתית ביותר, אבל גם הקשה ביותר. לעומת יתר ההתמחויות, שם ישנה תמימות דעים כי ניתן לקצר את התורנות, ישנה מחלוקת קשה במערכת הבריאות האם ניתן לקצר את התורנות של המתמחים הכירורגים. ובמידה ויקצרו אותה, האם זה ידרוש מהם עוד שנות התמחות לעומת האחרים, כיוון שיש שעות לימוד שהם חייבים לעבור ולא ניתן לחרוג מהם כדי שהם ידעו לנתח באופן הטוב ביותר.

אך לא רק הכירורגיים, בהר"י ובמשרד הבריאות טרם יודעים להגיד איך יתחיל המתווה בפריפריה. מתווה זה יתחיל בעשרה בתי חולים בפריפריה באפריל 2022, אך אף אחד עדיין לא עמד על המשמעויות שלו. הרעיון מאחוריו היה לתמרץ את המתמחים להתמחות בבתי חולים אלו, אך במידה וזה ישפיע על שנות ההתמחות שלהם כך שבמקום 4 שנים ההתמחות שלהם תהיה 6 שנים, המתמחים ידירו רגליהם משם, כשגם היום יש בעיית איוש חמורה של תקנים. על פי נתוני משרד האוצר והבריאות, ישנם 100 תקנים לא מאוישים של מתמחים בבתי החולים בפריפריה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ בהצהרה בעקבות משבר המתמחים, בית חולים שערי צדק 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
יוכל לנכס לעצמו את המתווה בקמפיין הבחירות הבא. הורוביץ/פלאש 90, יונתן זינדל

העבודה שכל השאלות האלו נותרו פתוחות בזמן שכבר "נחתם"' הסכם כזה, מעידה על בעיה חמורה של שר הבריאות והיכולת שלו לאגד סביבו את כל הארגונים. יכול להיות שהיה צריך לגרום להר"י לזוז גם נגד רצונם, אך אם בסופו של דבר באפריל המתווה לא יתחיל כי הר"י יסרבו לחתום - כולם יצאו מופסדים. המתמחים יפסידו כי לא יקבלו את מה שהובטח להם ומחאתם תדעך לפני שהשיגה את יעדה, הר"י ייתפסו כלא קשובים וכאחראיים הבלעדיים על קריסת המתווה, והמטופלים לא יקבלו את הטיפול ההולם ביותר, כי המתמחים ימשיכו לעבוד בשעות לא הגיוניות. אך יש מישהו אחד שכן ישמח, השר הורביץ, שיוכל לנכס לעצמו את המתווה בקמפיין הבחירות הבא, גם אם הוא קרס לחלוטין, ולהרחיק את עצמו מהאחריות עליו. ככה לא מפתחים את הרפואה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully