וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הורה לגרש 10 שגרירים, בהם של ארה"ב, שקראו לשחרור איש עסקים מהכלא

23.10.2021 / 18:05

נשיא טורקיה זועם על הצהרת התמיכה של השגרירים המערביים בעות'מאן קאוולה, שמואשם במעורבות בניסיון ההפיכה ב-2016 אחרי שזוכה ממימון ההפגנות נגד ארדואן ב-2013: "יש להכריז עליהם אישיות בלתי-רצויה". המהלך צפוי להחריף את המתיחות בין אנקרה לוושינגטון ואירופה

נשיא טורקיה ארדואן בנאום באסקישהיר, טורקיה, 23 באוקטובר 2021. רויטרס
"הם יכירו ויבינו את טורקיה". ארדואן בעצרת באסקישהירש, היום/רויטרס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר היום (שבת) כי הוא הורה למשרד החוץ להכריז על עשרה שגרירים מערביים "אישיות בלתי-רצויה" בשל קריאתם לשחרורו של איש העסקים עות'מאן קאוולה מהכלא. קאוולה כלוא מאז סוף 2017 באשמת מימון הפגנות ב-2013 ובמעורבות בהפיכה הכושלת ב-2016. הוא מכחיש את ההאשמות נגדו.

בהצהרה משותפת שפורסמה ביום שני השבוע, שגרירי ארצות הברית, קנדה, דנמרק, צרפת, גרמניה, הולנד, נורבגיה, שבדיה, פינלנד וניו זילנד קראו ל"פתרון צודק ומהיר" בעניינו של איש העסקים שתרם כספים רבים לארגוני חברה אזרחית בטורקיה. הם זומנו בתגובה לשיחת הבהרה על ידי משרד החוץ באנקרה, שכינה את ההצהרה שלהם חסרת אחריות.

"נתתי את ההוראה הדרושה לשר החוץ שלנו ואמרתי מה צריך לעשות: יש להכריז על עשרת השגרירים הללו אישיות בלתי-רצויה בבת אחת. תסדר זאת מיד", אמר ארדואן בנאום בפני קהל באסקישהירש שבצפון-מערב טורקיה. "הם יכירו ויבינו את טורקיה. ביום שבו הם לא יכירו ויבינו את טורקיה, הם יעזבו", הוא אמר לקול תשואות הקהל. ארדואן אמור להיפגש בשבוע הבא עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפסגת 20 המדינות המתועשות ברומא.

בשלב זה, לא ניתנה הוראה לאותן שגרירויות לגרש את השגרירים. מקור דיפלומטי אמר כי ייתכן שההחלטה תתקבל בישיבת ממשלת טורקיה ביום שני.

גבר מחזיק תמונה של עות'מאן קאוולה מול שגרירות טורקיה במהלך עצרת מחאה, 15 באוקטובר 2021. Christophe Gateau, GettyImages
טוען שהמשפט נגדו לא הוגן. הפגנה בעד שחרור קאוולה/GettyImages, Christophe Gateau

קאוולה זוכה בשנה שעברה מאישומים הקשורים להפגנות נגד ארדואן ב-2013, אך פסק הדין בוטל השנה ושולב עם אישומים בתיק אחר הקשור לניסיון ההפיכה. קאוולה טוען שהוא לא יזכה עוד במשפט הוגן אחרי דבריו של ארדואן ולכן לא ישתתף עוד בדיונים.

ארגוני זכויות אדם טוענים כי המקרה שלו הוא סמל לדיכוי האופוזיציה בטורקיה תחת שלטונו של ארדואן. אם אכן גירוש עשרת השגרירים, ששבעה מהם מייצגים חברות נאט"ו, יצא לפועל, יהיה זה השבר העמוק בין המערב לטורקיה ב-19 שנות שלטונו של ארדואן.

דובר משרד החוץ של ארצות הברית ציין כי וושינגטון מודעת לדיווחים ומחכה לבהרות מאנקרה. משרד החוץ של נורבגיה מסר כי "נמשיך לקרוא לטורקיה לעמוד בסטנדרטים הדמוקרטיים ובשלטון החוק שאליהם היא מחויבת לפי האמנה האירופית לזכויות אדם", מסר דובר משרד החוץ באוסלו.

שר החוץ של דנמרק, יפ קופוד, אמר כי המשרד לא קיבל הודעה רשמית מטורקיה עד כה, אך הוא נמצא בקשר עם יתר המדינות. "אנחנו נמשיך לשמור על הערכים והעקרונות המשותפים לנו, כפי שהובע בהצהרה המשותפת", הוא מסר בהצהרה. מקור במשרד החוץ בגרמנהי אמר כי עשר המדינות מתייעצות אחת עם השנייה על הנושא.

נשיא הפרלמנט האירופי, דייוויד סאסולי, צייץ כי "גירוש עשרת השגרירים הוא סימן לכיוון האוטריטרי של ממשלת טורקיה. אנחנו לא נפחד. חופש לעות'מאן קאוולה". ביום חמישי אמר ארדואן כי אותם שגרירים לא היו משחררים "פושעים, רוצחים וטרוריסטים" בארצותיהם.

בית המשפט האירופי לזכויות אדם קרא לפני שנתיים לשחרורו המידי של קאוולה, ואמר כי אין חשד סביר שהוא עבר על החוק וכי מעצרו נועד להשתיק אותו. מועצת אירופה, המפקחת על יישום החלטותיו, הודיעה כי היא תפתח בהליכים נגד טורקיה אם קאוולה לא ישוחרר. הדיון הבא יתקיים ב-26 בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully