וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: נגן על טייוואן אם היא תותקף על ידי סין

22.10.2021 / 13:43

נשיא ארה"ב אמר כי וושינגטון "מחויבת" לסייע לאי הדמוקרטי המאויים על ידי בייג'ינג, אף שבבית הלבן מיהרו להדגיש כי אין שינוי במדיניות האמריקנית. בסין הזהירו מפני שליחת מסרים שיתמכו בכוחות הבדלניים בטייוואן, שבה היא רואה חלק בלתי-נפרד משטחה

בווידאו: נשין סין מבהיר כי הוא מעוניין באיחוד עם טייוואן בדרכי שלום/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח הלילה (שישי) כי וושינגטון תגן על טייוואן מפני סין במקרה של מתקפה, ודבריו עוררו זעם בבייג'ינג שהזהירה מפני תמיכה בעצמאות האי. "כן, יש לנו מחויבות לעשות זאת", אמר ביידן במפגש עם צופים שארגנה רשת CNN, כשנשאל אם ארצות הברית תבוא לעזר טייוואן, החווה לחץ צבאי ופוליטי גובר מצד בייג'ינג הרואה בה חלק בלתי-נפרד משטחה.

ביידן אמר שאין צורך לדאוג מהעוצמה הצבאית של וושינגטון כי "סין, רוסיה ושאר העולם יודעים שאנחנו הצבא החזק ביותר בהיסטוריה של העולם". לדבריו, "מה שצריך לדאוג ממנו הוא אם הן מתכוונת להיות מעורבות בפעולות שיעמידו אותן במצב שבו הן עשויות לעשות טעות חמורה. אני לא רוצה מלחמה קרה עם סין. אני רק רוצה שסין תבין שאנחנו לא הולכים לסגת, ושאנחנו לא הולכים לשנות אף אחת מהעמדות שלנו".

אף על פי שוושינגטון מחויבת על פי חוק לספק לטייוואן את האמצעים להגן על עצמה, היא פועלת שנים ארוכות במדיניות של "עמימות אסטרטגית" ביחס לאפשרות שתתערב צבאית בתרחיש של פלישה סינית לאי הדמוקרטי. באוגוסט, גורם בממשל ביידן אמר כי המדיניות של ארה"ב לא השתנה, לאחר שביידן רמז על שווינגטון תגן על האי אם יותקף.

גם הלילה, דובר מטעם הבית הלבן אמר כי דבריו של ביידן לא מבשרים על שינוי במדיניות של ארצות הברית והדגיש כי "אין שינוי במדיניות שלנו". ואולם, הוא סירב להשיב מעבר לכך כשנשאל אם ביידן טעה. "יחסי הביטחון האמריקניים עם טייוואן מתנהלים לפי חוק יחסי טייוואן. אנחנו נקיים את המחויבות שלנו על פי החוק, נמשיך לתמוך ביכולת הגנה העצמית של טייוואן, ונמשיך להתנגד לשינויים חד-צדדיים בסטטוס-קוו", אמר הדובר.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, 22 באוקטובר 2021. AP
"יש לנו מחויבות". ביידן במפגש עם הציבור, הלילה/AP

לשכת הנשיאות בטייוואן מסרה בתגובה לדבריו של ביידן כי עמדתה לא השתנתה: מצד אחד, היא הדגישה כי היא לא תיכנע ללחץ, ומצד שני היא גם לא "תתקדם בפזיזות" כשתקבל תמיכה. דובר של לשכת הנשיאות מסר בהצהרה כי טייוואן תגן על עצמה בנחישות נחרצת, והוא הזכיר גם את הצעדים הקונקרטיים של ממשל ביידן הממחישים את התמיכה ה"מוצקה כסלע" שלה בטייוואן.

שר ההגנה של טייוואן אמר החודש כי המתיחות הצבאית בין טייוואן לסין היא החמורה ביותר ב-40 השנים האחרונות. הוא הזהיר כי לסין תהיה יכולת לפלישה מלאה לאי עד שנת 2025. טייוואן רואה את עצמה כמדינה עצמאית והיא מבטיחה להגן על חירויותיה ועל הדמוקרטיה.

סין, מנגד, רואה בטייוואן את הסוגייה הרגישה והחשובה ביותר בקשריה עם ארצות הברית והיא מגנה את "הקנוניה" בין וושינגטון לטייפה. משרד החוץ שלה הפציר היום בארצות הברית להימנע משליחת "מסרים שגויים" לתומכי עצמאות טייוואן, והוא הדגיש כי סין לא תוותר על דבר בכל מה שנוגע לאינטרסיים החיוניים שלה.

שגריר סין באו"ם, ג'אנג ג'ון, אמר אתמול בשיחה עם כתבים כי בייג'ינג פועלת למען "איחוד מחדש בדרכי שלום" עם טייוואן והיא מגיבה ל"ניסיונות הבדלניים" של מפלגת השלטון באי. "אנחנו לא עושי הצרות. להיפך, כמה מדינות - בפרט ארצות הברית - נוקטות פעולות מסוכנות, ומובילות את המצב במצר טייוואן בכיוון מסוכן".

לדבריו, "אני חושב שכרגע אנחנו צריכים לקרוא לארצות הברית לחדול מהמדיניות הזאת. גרירת טייוואן למלחמה היא בהחלט לא אינטרס של אף אחד. אני לא רואה איך ארצות הברית תרוויח מזה משהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully