וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: החוק שמונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה - לא פרסונלי

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 19:18

היועמ"ש התייחס להצעה לתיקון לחוק יסוד שהציע סער, וקבע כי "התיקון אינו פרסונלי אלא כללי". הוא טען כי ההצעה, לפיה ח"כ לא יהיה כשיר להרכבת ממשלה אם הואשם בעבירה שהעונש עליה יותר מ-3 שנות מאסר, "צופה פני עתיד". הליכוד: "החוק אינו רק פרסונלי אלא אנטי-דמוקרטי"

בווידאו: היועמ"ש, מנדלבליט בכנס בנושא "אתיקה של נבחרי ציבור", באוניברסיטת ת"א/מערכת וואלה!

הליכוד בתגובה לדברי היועמ"ש :

החוק האיראני של גדעון סער נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק האיראני של סער, שלא עובר את אחוז החסימה, אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם. כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר היום (חמישי) כי הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער, המונעת מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, אינה פרסונלית. "התיקון אינו פרסונלי אלא כללי, וצופה פני עתיד", אמר. "זאת, תוך הטלת סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים, בשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית".

את הדברים נשא מנדלבליט בכנס בנושא "אתיקה של נבחרי ציבור", במלאת שנתיים לפטירת נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, באוניברסיטת ת"א. בכנס מנדלבליט התייחס לעמדתו לבג"ץ שהוגש נגד הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, לפיה במצב החוקי לא ניתן למנוע ממנו את קבלת המנדט, ובג"ץ קיבל עמדה זו אך קבע שיש להסדיר את הנושא בחקיקה.

בשלישי פרסם שר המשפטים את תזכיר החוק המתקן את חוק-יסוד: הממשלה, ומונע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. לפי ההצעה, ח"כ שעומד נגדו כתב אישום כשהעונש הקבוע הוא יותר משלוש שנות מאסר, לא יוכל להרכיב ממשלה ולא יוכל לכהן כראש הממשלה חליפי.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט 17 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"התיקון אינו פרסונלי". מנדלבליט/ראובן קסטרו

"אני סבור כי התיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין", אמר מנדלבליט על ההצעה של סער, "במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית".

עוד אמר כי "מצוותו של הנשיא שמגר - הן בפסקי דינו והן בכתיבתו האקדמית, היא שעלינו לעשות כל שלאל ידנו להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות. לחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית.

"החוק המוצע מבקש לילך בדרך זו ולהתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה. יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי".

בנימין נתניהו נואם בכנסת, יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
לא היה ניתן למנוע ממנו את קבלת המנדט. נתניהו/TPS, שלו שלום

הליכוד הגיבו לדבריו של מנדלבליט בכנס: "החוק האיראני של גדעון סער נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק האיראני של סער, שלא עובר את אחוז החסימה, אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם. כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully