וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמחים חגגו את המתווה, אבל באוצר לא שותפים להבטחות

ליאת רון

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 11:23

באוצר טוענים שבמשרד הבריאות לא דנו איתם על תוספת תקצוב של חצי מיליארד שקל ליישום מתווה קיצור התורנויות. "הורוביץ מבטיח הבטחות ענק שיתבררו מהר כהבטחות שווא, היועצים שלו חטפו את המשרד", טען בכיר במשרד הבריאות. במשרד הכחישו: "אין קשר בין הטענות למציאות"

בווידאו: הצהרת המתמחים על קבלת המתווה של שר הבריאות לקיצור התורנויות/ארגון מרשם

המתמחים חוגגים ניצחון במאבקם מול משרד הבריאות על קיצור שעות התורנות מ-26 ל-18 שעות, ותוספת של 1,250 תקנים בעלות של חצי מיליארד שקלים, אך בכיר במשרד הבריאות טוען שיש לחכות עם השמחה. "היועצים של השר חטפו אותו ואת המשרד. התוצאה היא שמשרד הבריאות מבטיח הבטחות ענק במאות מיליונים, שיתבררו מהר מאוד כהבטחות שווא, כיוון שהאוצר בכלל לא שותף להן ולא מתכוון לעמוד מאחוריהן", אמר.

לדבריו, בן זוגו של אחד מיועציו הבכירים של הורוביץ הוא חבר בארגון המתמחים מרשם וקיים חשש לניגוד עניינים. במסגרת הסיכומים, קיבלו המתמחים, לטענתם, הבטחה מהשר ניצן הורוביץ כי באמצעות קיצור התורנויות הוא ישיג 1,250 תקנים חדשים ויגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה, מהלך שעלותו נאמדת בחצי מיליארד שקלים.

הפגנת סטודנטים לרפואה בתל אביב 17 באוקטובר 2021. אלישיב רקובסקי, TPS
חגגו ניצחון. המתמחים בהפגנות/TPS, אלישיב רקובסקי

ומאיפה הכסף? במשרד האוצר טוענים שלא נערך איתם שום דיון עם משרד הבריאות בנוגע לתוספת תקצוב כלשהו ליישום מתווה קיצור התורנויות, ובטח שלא תוספת תקציב של חצי מיליארד שקלים. "אם משרד הבריאות התחייב למתמחים לממן את המתווה", אמר באוצר, "שיעשה את זה מתקציב משרדו".

לפי עיקרי המתווה, קיצור התורנויות יחל בעשרה בתי חולים בפריפריה ממרץ 2022, יורחב למחלקות הרפואה הדחופה, הפנימיות, וחדרי המיון בשני בתי חולים נוספים במרכז הארץ בנובמבר 2022, ויכנס לתוקף בכל המחלקות הפנימיות והמחלקות לרפואה דחופה בבתי החולים בישראל בסוף מרץ 2023. השלמת המתווה כולו, כולל במחלקות הכירורגיות מיועד לדצמבר 2025.

שר הבריאות ניצן הורוביץ בהצהרה בעקבות משבר המתמחים, בית חולים שערי צדק 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
לדברי הבכיר, בן זוגו של אחד מיועציו הוא חבר במרשם. הורוביץ/פלאש 90, יונתן זינדל

במשרד הבריאות הקצו למתווה 36 מיליון שקלים מתקציב המשרד ועוד 12 מיליון ליישומו בשני בתי חולים נוספים במרכז. לדברי בכירים בסביבתו של הורוביץ, שר האוצר אביגדור ליברמן התחייב בעצמו להעביר 30 מליון שקלים מקופת המדינה, דבר שבאוצר מכחישים.

לגבי המשך יישום המתווה, במשרד הבריאות מודים שעדיין אין אומדן עלויות מדוייק והוא יגובש לקראת דיוני התקציב הבא. ההערכות עומדות כרגע על יותר ממאה מליון שקלים, שאותם, טוענים הבכירים, ניתן יהיה לצבוע לטובת המתמחים מתקציב המשרד, שעומד על שבעה מליארד שקלים בקלות, על חשבון תכניות אחרות. "יש הרבה השלכות למתווה, תקנים לרופאים, לאדמיניסטרציה, עוזרי רופא, וגם האנשים הכי מיומנים שלנו לא יודעים מה הן יהיו ומה העלות הכוללת כרגע. מה שכן, אין חשש שיפרוץ שוב משבר, כי הכסף ישנו. האתגר הגדול הוא לא התקציב, אלא איך מיישמים את המתווה בשטח".

במשרד הבריאות אמרו בתגובה כי "הדברים נמסרו על ידי גורם שמתנגד להחלטה לקצר את תורנויות המתמחים, ומתקשה לקבל את העובדה שהעסקה של 26 שעות ברצף אינה מתקבלת על הדעת. על פי הדיווח מובן כי אותו גורם לא היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות, שכן בין תוכן הטענות לבין המציאות אין כל קשר. קיצור תורנויות המתחמים יצא לדרך, ושום דבר לא יעצור זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully