וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן דן עם סעודיה באפשרות לנורמליזציה עם ישראל והצטרפות להסכמי אברהם

20.10.2021 / 12:59

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן העלה את הנושא בפגישתו עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן בסוף ספטמבר. הסעודים לא דחו על הסף את האפשרות לקדם נורמליזציה עם ישראל אך הדגישו כי מהלך כזה ייקח זמן ונתנו לבית הלבן רשימה של צעדים שיצטרכו להתממש קודם לכן

בווידאו: פגישת שרי החוץ של ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות בוושינגטון/מערכת וואלה!

ממשל ביידן דן עם ערב הסעודית באפשרות לנורמליזציה עם ישראל והצטרפות ל"הסכמי אברהם". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן העלה את הנושא בפגישתו עם יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן ב-27 בספטמבר במהלך ביקורו בממלכה - כך לפי שלושה מקורות אמריקנים וערבים שמעורים בנושא.

המקורות ציינו כי בשיחה עם סאליבן, בן סלמאן לא דחה על הסף את האפשרות לקדם נורמליזציה עם ישראל. הסעודים הדגישו עם זאת כי מהלך כזה ייקח זמן ואף נתנו לסאליבן רשימה של צעדים שיצטרכו להתבצע קודם לכן. כמה מהצעדים האלה נוגעים לשיפור במערכת היחסים בין ארצות הברית לבין ערב הסעודית. הבית הלבן סירב להתייחס לפרטים.

הצטרפות של סעודיה ל"הסכמי אברהם" תהיה מהלך משמעותי ביותר שעשוי לדחוף גם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות לנקוט בצעד דומה. מאז כניסתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לתפקיד הממשל האמריקני הפגין קרירות כלפי סעודיה במיוחד על רקע רצח עיתונאי הוושינגטון פוסט ג'מאל חשוקג'י על ידי מתנקשים סעודים ומצב זכויות האדם בממלכה.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, במסלול מרוצים, 27 בפברואר 2021. רויטרס
לא דחה על הסף את האפשרות לקדם נורמליזציה עם ישראל. בן סלמאן/רויטרס

הנשיא ביידן אישר לפרסם לפני כמה חודשים את דוח ה-CIA שקובע כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן הורה על חטיפתו ורציחתו של חשוקג'י. כל צעד סעודי לנורמליזציה עם ישראל צפוי להיות חלק מעסקת חבילה גדולה יותר שתכלול צעדים ישראלים כלפי הפלסטינים וצעדים אמריקנים להפשרת היחסים עם בן סלמאן, עמו הנשיא ביידן סירב עד כה להיפגש או לשוחח.

שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן פגש ביום חמישי שעבר בוושינגטון את שר החוץ האמריקני טוני בלינקן. בהצהרות הפומביות סביב הפגישה אף אחד מהצדדים לא הזכיר את הסוגיה של נורמליזציה עם ישראל. עם זאת, יום ויומיים קודם לכן עלה הנושא של נורמליזציה עם מדינות נוספות בפגישות שקיים שר החוץ יאיר לפיד גם עם בלינקן וגם עם סאליבן.

בכיר ישראלי תידרך כתבים אמריקנים ביום חמישי שעבר לאחר הפגישות שקיים לפיד כי לפחות מדינה ערבית או מוסלמית "תצטרף בוודאות" להסכמי אברהם בשנה הקרובה. בכירים בממשל ביידן אמרו ביום שישי בשיחת ועידה עם מנהיגים יהודים אמריקנים כי הבית הלבן ומשרד החוץ בוושינגטון מקיימים מגעים שקטים עם כמה מדינות ערביות ומוסלמיות שיש להן פוטנציאל להצטרף ל"הסכמי אברהם". הם ציינו כי הקשר החזק בין ישראל לארה"ב הוא מרכיב מרכזי בכל השיחות עם אותן מדינות ערביות ומוסלמיות.

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והנסיך סלמאן בריאד, ערב הסעודית, 27 באוקטובר 2011. AP
ביידן וסלאמן, מלך ערב הסעודית. 2011/AP

ארה"ב ניסתה לעודד את סעודיה להתקדם בהדרגתיות לעבר נורמליזציה עם ישראל במשך למעלה מעשור. ב-2009 הנשיא לשעבר ברק אובמה ביקש ממלך ערב הסעודית אז עבדאללה לבצע צעדים קטנים לכיוון נורמליזציה עם ישראל ולתת למדינות ערביות אחרות "אור ירוק" לבצע צעדים דומים.

אובמה קיווה שהדבר יעודד את ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו להתקדם בתהליך השלום עם הפלסטינים. אולם, מלך סעודיה דחה את בקשתו והבהיר כי הממלכה עשתה את שלה כאשר הובילה את יוזמת השלום הערבית בשנת 2002.

יוזמת השלום הערבית קבעה כי כל המדינות הערביות והמוסלמיות ינרמלו את יחסיהן עם ישראל רק לאחר הקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 1967 עם חילופי שטחים שבירתה מזרח ירושלים. עם זאת, העובדה שאיחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן עשו זאת בשנה האחרונה הפכו את יוזמת השלום הערבית לפחות רלוונטית ונתנו לסעודים יותר מרחב תמרון.

החל מ-2017 ממשל טראמפ השקיע מאמצים רבים לשכנע את סעודיה לנרמל יחסים עם ישראל. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הראה פתיחות לרעיון אבל אביו המלך סלמאן התעקש לשמור על המדיניות הסעודית המסורתית בנושא הישראלי-פלסטיני ולא לחרוג מהתנאים שנקבעו ביוזמת השלום הערבית.

הצהרות במהלך פגישה טרילטרלית של שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זיאד, ושר החוץ, יאיר לפיר בוושינגטון 13 באוקטובר 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
הפגישה הטרילטרלית בין בלינקן, שר החוץ של האמירויות ולפיד, שבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

למרות זאת, סעודיה תמכה בהחלטתה של איחוד האמירויות לחתום על הסכם שלום עם ישראל ונתנה לבחריין "אור ירוק" להצטרף ל"הסכמי אברהם". הסעודים אף סייעו ליישם את ההסכמים כאשר נענו לבקשת ממשל טראמפ לאפשר לטיסות מישראל לאיחוד האמירויות ובחריין ובחזרה לעבור במרחב האווירי שלהם.

כמה מבכירי ממשל טראמפ טענו בשיחות סגורות כי אם טראמפ היה מנצח בבחירות לנשיאות וזוכה בקדנציה שניה הם היו מצליחים להביא את סעודיה לנרמל את היחסים עם ישראל בתוך 6-12 חודשים. יועצו הבכיר לשעבר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר אף נפגש עם יועצו של ביידן ג'ייק סאליבן בינואר 2021 כמה ימים לפני השבעתו של הנשיא החדש ועודד אותו לדחוף להצטרפות של סעודיה ל"הסכמי אברהם".

דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר בתגובה: "אני רוצה להפנות אותך לדבריו של שר החוץ בלינקן שאמר בטקס לציון שנה להסכמי אברהם כי ממשל ביידן יעודד עוד מדינות ללכת בעקבותיהן של איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו והוסיף כי אנו רוצים להרחיב את מעגל השלום באמצעות דיפלומטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully