וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בפרלמנט האירופי: הנציבה נגד ראש ממשלת פולין

נציבת האיחוד האירופי אמרה כי ורשה תיענש על החלטת בית המשפט העליון שלפיה החוקה של המדינה עליונה על חוקי האיחוד. "היא מערערת על יסודות האיחוד האירופי", תקפה. אחריה נאם ר"מ פולין, שטען כי ארצו רוצה להישאר בגוש, אך כינה את הסנקציות נגדה אמצעי סחיטה

נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, הזהירה היום (שלישי) את פולין כי החלטת בית המשפט העליון בדבר עליונות החוק המקומי מערערת על יסודות הגוש ואינה יכולה להישאר ללא תגובה, בעוד שראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, האשים את בריסל בסחטנות.

החלטת הטריבונל החוקתי של פולין בשבוע שעבר, שלפיה חלקים מחוקי האיחוד האירופי אינם עולים בקנה אחד עם החוקה המקומית העלתה חששות מפני עזיבה אפשרית של פולין. מפלגת השלטון "חוק וצדק" הלאומנית מכחישה שיש לה כוונה ל"פוליקזיט", ובניגוד להלך הרוח בבריטניה לפני משאל העם על הברקזיט ב-2016 - רוב הציבור הפולני תומך בהישארות בגוש.

השניים התייחסו היום למשבר במהלך נאומיהם בפני הפרלמנט האירופי בשטרסבורג. פון דר ליין אמרה כי לאיחוד יש שלוש אפשרויות תגובה לפסיקה של בית המשפט בפולין. "הנציבות האירופית, ברגע זה, בוחנת מקרוב את הפסיקה הזאת, אבל אני כבר יכולה לומר לכם זאת: אני מודאגת מאוד", אמרה. "הפסיקה הזאת מערערת על יסודות האיחוד האירופי. זה אתגר ישיר לאחדות הסדר החוקי האירופי".

היא ציינה כי האופציה הראשונה היא הליכים משפטיים של הנציבות נגד הפסיקה של בית המשפט בפולין, שעשויים להוביל לקנסות על ורשה. אפשרות נוספת היא הפעלת מנגנונים להקפאת כספי סיוע של האיחוד לפולין. עד לפתרון העימות, ורשה לא צפויה לראות ולו אירו אחד מתוך מענק בסך 36 מיליארד אירו שהיא זכאית לו במסגרת תכנית השיקום האירופית ממגיפת הקורונה.

xx. רויטרס
מורבייצקי נואם בפרלמנט האירופי, מול הנציבה האירופית, היום/רויטרס

בנוסף לכך, האיחוד יכול אפילו לחסום את הגישה של פולין למענקי פיתוח ומיזמים חקלאיים בתקציב של 2021 עד 2027, ששוויו כ-70 מיליארד אירו. הנציבה אמרה כי הכלי השלישי שעומד לראשות הגוש הוא הפעלת סעיף 7 באמנות האיחוד, שלפיו ניתן להשעות את זכויותיה של אחת המדינות החברות - כולל את הזכות להצביעה על החלטות של האיחוד - אם היא מפרה את עקרונות היסוד של הגוש.

ראש ממשלת פולין, שנאם אחריה, האשים את הגוש בחריגה מסמכותו. "לאיחוד האירופי יש גבולות ברורים, אסור לנו לשתוק כשאלו מופרים. אז אנחנו אומרים כן לאוניברסליזם האירופי, ולא לצנטרליזם האירופי", אמר מורבייצקי, שהאשים את מנהיגי האיחוד ב"מתקפה" על פולין. לדבריו, האיומים בסנקציות כלכליות "אינם מקובלים", אסור שסחיטה תהיה סוג של מדיניות". הוא הוסיף כי "על לנו להפיץ שקרים לגבי 'פוליקזיט'".

אתמול שלח מורבייצקי מכתב לאיחוד ובו הזהיר כי האיחוד האירופי סוטה ממשימתו העיקרית, עד כדי הפיכתו ל"אורגניזם ריכוזי, הנשלט בידי מוסדות לא דמוקרטיים".

במהלך הדיונים בפרלמנט האירופי, כמה מהמחוקקים תקפו את המנהיג הפולני. בלוקסמבורג, כמה שרים אירופים הצטרפו לביקורת על ורשה. השרה לענייני אירופה בפינלנד, טיטי טופרניין, אמרה כי אסור שתהיה פשרות בנושא. "אנחנו לא רוצים לסלק אף אחד", אמרה לכתבים. "אנחנו מכבדים את רצון העם הפולני להיות חלק מהאיחוד האירופי, אבל אנחנו לא נתפשר על ערכי היסוד של האיחוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully