וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של ארה"ב לשעבר קולין פאוול מת מקורונה בגיל 84

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 17:07

פאוול, ששירת בממשלי בוש ורייגן, היה שר החוץ והרמטכ"ל השחור הראשון של ארה"ב. הוא הוא פיקד על הצבא במלחמת המפרץ אך על הקריירה המפוארת שלו העיבה מלחמת עיראק, שאותה תיאר כ"כתם" על עברו. בשנים האחרונות הוא התנער מטראמפ והמפלגה הרפובליקנית

בווידאו: ארכיון של המזכיר המדינה האמריקני לשעבר קולין פאוול/צילום: רויטרס

שר החוץ לשעבר של ארצות הברית קולין פאוול מת היום (שני) מנגיף הקורונה בגיל 84. פאוול היה גם יו"ר המטות המשולבים השחור הראשון של צבא ארצות הברית - והיחיד עד כה - והוא פיקד על צבא ארצות הברית במהלך מלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 תחת ממשלו של ג'ורג' בוש. בהמשך הוא כיהן כשר החוץ של בממשלו של ג'ורג' וו. בוש. פאוול, שנולד בניו יורק להורים שהיגרו מג'מייקה, שימש גם היועץ לביטחון לאומי בין 1987 ל-1989 תחת הנשיא רונלד רייגן.

לדברי משפחתו של פאוול, שפרסמה את דבר מותו בעמוד הפייסבוק שלו, הוא היה מחוסן. "אנחנו רוצים להודות לאנשי הצוות הרופאי בבית החולים וולטר ריד על הטיפול המסור. איבדנו בעל, אב וסב יוצא דופן ואוהב ואזרח אמריקני גדול", נכתב בעמוד הפייסבוק שלו.

שר החוץ האמריקני לשעבר, קולין פאוול בשנת 2009. AP
האדם השחור הראשון שכיהן כשר החוץ וכיו"ר המטות המשולבים. קולין פאוול/AP

פאוול היה בין הדמויות השחורות הבולטות ביותר בארצות הברית במשך עשורים, ורשם היסטוריה כשכיכהן כיו"ר המטות המשולבים ושר החוץ והיה לאדם השחור הראשון בתפקידים אלו. מלחמת וייטנאם, שבה נפצע במהלך שירותו, עיצבה את השקפותיו ביחס למעורבותה של אמריקה בסכסוכים מעבר לים.

על הקריירה המפוארת של פאוול, שהגיע לדרגת גנרל ארבעה כוכבים, העיב נאומו השנוי במחלוקת בפני מועצת הביטחון של האו"ם ב-2003, שבו הציג את טיעוניו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש בעד המלחמה בעיראק.

הוא טען אז כי משטרו של סדאם חוסיין מאיים על העולם בשל מאגרי הנשק הכימי והביולוגי שהוא מסתיר, אך במרוצת השנים הוא הודה כי דבריו היו מלאים באי-דיוקים ובעיוות של מידע מודיעיני שסיפקו בכירים אחרים בממשל. לדבריו היה זה "כתם שתמיד יהיה חלק מהרקורד שלי".

שר החוץ של ארה"ב קולין פאוול מנסה לשכנע את עצרת האו"ם בהימצאות נשק להשמדה המונית בעיראק, 14 פברואר 2003. AP Photo/Kathy Willens, AP
הציג מידע מודיעני מעוות. פאוול בנאומו על עיראק בפני מועצת הביטחון, 2003/AP, AP Photo/Kathy Willens

פאוול היה בין הדמויות השחורות הבולטות ביותר בארצות הברית במשך עשורים, ורשם היסטוריה כשכיכהן כיו"ר המטות המשולבים ושר החוץ והיה לאדם השחור הראשון בתפקידים אלו. מלחמת וייטנאם, שבה נפצע במהלך שירותו, עיצבה את השקפותיו ביחס למעורבותה של אמריקה בסכסוכים מעבר לים.

על הקריירה המפוארת של פאוול, שהגיע לדרגת גנרל ארבעה כוכבים, העיב נאומו השנוי במחלוקת בפני מועצת הביטחון של האו"ם ב-2003, שבו הציג את טיעוניו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש בעד המלחמה בעיראק. הוא טען אז כי משטרו של סדאם חוסיין מאיים על העולם בשל מאגרי הנשק הכימי והביולוגי שהוא מסתיר, אך במרוצת השנים הוא הודה כי דבריו היו מלאים באי-דיוקים ובעיוות של מידע מודיעיני שסיפקו בכירים אחרים בממשל. לדבריו היה זה "כתם שתמיד יהיה חלק מהרקורד שלי".

קולין פאוול והנשיא ג'ורג' וו. בוש, 2004. רויטרס
בשנים האחרונו התנתק מהמפלגה הרפובליקנית בגלל טראמפ. פאולל ובוש הבן, 2004/רויטרס

פאוול היה רפובליקני מתון, וחבר בשלושה ממשלים רפובליקניים שונים. הוא שקל לנסות להיבחר לנשיא השחור הראשון ב-1996, אולם החשש של אשתו מביטחונו הניא אותו מהתמודדות על הנשיאות. ב-2008 הוא תמך בברק אובמה הדמוקרטי, שהיה לנשיא השחור הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית, ובשנים האחרונות הוא הסתייג מהנשיא הרפובליקני לשעבר דונלד טראמפ ואף קרא לו להתפטר אחרי ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר. הוא הצהיר כי הוא אינו יכול להיות עוד חבר במפלגה לאור אימוץ העמדות הקיצוניות של טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully