וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורבגיה: הרוצח בחץ וקשת - דני שהתאסלם ועבר הקצנה

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 19:13

המחבל שרצח 5 אנשים בקונגסברג, שבה התגורר, היה מוכר למשטרה בשל החשש שעבר רדיקליזציה. הוא ככל הידוע פעל לבדו, ושירות הביטחון מעריך זאת מתקפת טרור. קרוב משפחה: הוא סבל מבעיות נפשיות. זה הפיגוע הקשה ביותר בנורבגיה מאז שאיש ימין קיצוני טבח ב-77 איש ב-2011

בווידאו: אדם חמוש בחץ וקשת הרג 5 בני אדם בדרום נורבגיה/צילום: רויטרס

האזרח הדני שרצח אתמול חמישה בני אדם בחץ וקשת בעיירה בקונגסברג שבנורבגיה התאסלם לאחרונה ועורר דאגה אצל המשטרה מחשש שעבר הקצנה דתית - כך מסרה היום (חמישי) המשטרה. החשוד, בן 37, נמצא במעצר ולפי ההערכות הוא פעל לבדו. שירות הביטחון מסר כי נראה שמדובר באירוע טרור והוסיף כי החקירה תקבע מה היה המניע של המחבל, שיעבור גם בדיקה פסיכיאטרית.

הפיגוע בקונגסברג, שמדרום לבירה אוסלו, התפרס על כמה זירות. שני אנשים נוספים נפצעו ואושפזו בטיפול נמרץ, כולל שוטר שהיה לא בתפקיד ונפגע בחנות שבה תקף המחבל. המשטרה מסרה כי המחבל, שהתגורר בעיירה, משתף פעולה בחקירה וכי הוא הודה במעשיו. ההרוגים היו ארבע נשים וגבר אחד, בני 50 עד 70.

שמו לא פורסם באופן רשמי, אך בכלי תקשורת מקומיים זיהו אותו בתור אספן אנדרסן בראת'ן. קרוב משפחה שלו, שדיבר בעילום שם עם עיתון דני אקסטר, אמר כי הוא סובל מבעיות נפשיות וכי המשפחה סבלה מאיומים במשך כמה שנים.

זה הפיגוע הקטלני ביותר בנורבגיה מאז 2011, אז טבח פעיל הימין הקיצוני אנדרס ברייוויק ב-77 איש, רובם נערים במחנה באי שלחופי אוסלו.

חץ. רויטרס
אחד החצים שירה המחבל, אתמול/רויטרס

המתקפה החלה אתמול בסביבות השעה 18:15 ונמשכה כחצי שעה. יחידת משטרה הבחינה במחבל כמה דקות לאחר מכן, אולם הוא הצליח להימלט בתחילה עד שנתפס לבסוף כשהוא יורה חצים לעבר השוטרים. בתמונות מאחת מהזירות נראה חץ התקוע בקיר של מבנה מעץ.

"היו חששות מפני הקצנה, ועקבנו אחרי הדיווחים האלו", אמר מפקד המשטרה האזורית, אולה ברדרופ סברוד, במסיבת עיתונאים. הוא לא פירט מעבר לכך. "סביר להניח שכל מעשי הרצח קרו אחרי שהמשטרה ראתה אותו בפעם הראשונה".

ראש הממשלה החדש של נורבגיה, יונס גר סטיורה, שנכנס היום לתפקיד לאחר שמפלגת הלייבור ניצחה בבחירות בחודש שעבר, אמר כי "המחשבות הראשונות שלי מוקדשות לקונגסברג, לאלו שאיבדו את חייהם, לאלו שנפצעו ואלו החיים עם ההלם".

לדבריו, הפיגוע ממחיש את הליקויים בשירותי הנפש בנורבגיה. "24 השעות האחרונות הראו שיש לנו אתגרים משמעותיים", אמר במסיבת עיתונאים. "אחד מכל ארבעה או אחד מכל חמישה שמופנה (לטיפול) נדחה".

ראש ממשלת נורבגיה היוצאת, ארנה סולברג, אמרה אתמול כי המתקפה היא "מחרידה" ועוד מוקדם לדעת מה המניע שלה

שוטרים בזירת הפיגוע בעיירה קונגסברג, נורבגיה, 14 באוקטובר 2021. רויטרס
שוטרים באחת מהזירות בעיירה, היום/רויטרס

בעיירה ההמומה, שבה חיים כ-28 אלף תושבים, הורידו את דגלי הלאום לחצי התורן. "אני רוצה להראות את האמפתיה שלי לכל אלו שנפגעו כאן בעיירה ובכל נורבגיה, משום שזה משפיע על כולנו, לא משנה מי אנחנו - צעירים ומבוגרים", אמרה תושבת העיירה לינה לירמו.

גם משפחת המלוכה של נורבגיה ספדה לקורבנות. "אנחנו מזועזעים מהאירועים הטראגיים בקונגסברג", כתב המלך הרולד במכתב שנשלח לראש העיירה. "כל האומה עומדת לצדכם", כתב המלך בן ה-84.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully