וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליציות בעיראק מאיימות באלימות אחרי הבחירות, מפקד כוח קודס בבגדאד

13.10.2021 / 11:45

המפלגות המזוהות עם המיליציות השיעיות נחלשו בבחירות לפרלמנט, וכמה מראשיהן הזהירו כי הן לא יקבלו את התוצאות. בינתיים, לפי דיווחים שונים, הגנרל האיראני הגיע לבירת עיראק כדי לשמר את כוחם של בעלי בריתה של טהראן, אחרי הניצחון של איש הדת הלאומני א-סדר

בווידאו: נאום הניצחון של מוקדתא א-סדר/צילום: רויטרס

כמה מהמיליציות השיעיות בעיראק המזוהות עם איראן מסרבות להכיר בתוצאות הבחירות לפרלמנט, שבישרו על היחלשות כוחן. חלקן אף איימו באלימות נגד תומכיו של איש הדת השיעי מוקדתא א-סדר, שמפלגתו זכתה ברוב המושבים לפי תוצאות הבחירות החלקיות. במקביל, לפי דיווחים שונים, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, אסמאעיל קאני, הגיע לבגדאד במהלך ספירת הקולות על מנת ולנסות לשמר את כוחן של המיליציות.

המיליציות, שצברו כוח והשפעה במהלך המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הסוני, שנואות על ידי חלקים לא מבוטלים בציבור העיראקי והן מואשמות בטבח במאות מפגינים במהלך המחאה האנטי-ממשלתית ב-2019. "אנחנו לא נקבל את התוצאות המזויפות האלו, יהיה המחיר אשר יהיה", הזהיר מנהיג ארגון בדר, האדי אל-עאמירי המקורב לאיראן.

האדי אל-אמירי בעצרת לקראת הבחירות לפרלמנט, בגדאד, עיראק, 5 באוקטובר 2021. רויטרס
"לא נקבל את התוצאות המזויפות האלו, יהיה המחיר אשר יהיה". האדי אל-עאמירי/רויטרס

סדר, המתנגד לכל מעורבות זרה בעיראק ודורש את נסיגת הכוחות האמריקניים, הגדיל את כוחו בהשוואה לבחירות הקודמות. לפי התוצאות החלקיות, שלפי דיווחים מקומיים החלו לעבור שינויים לא מוסברים לאחר פרסומם המקורי, הגוש של איש הדת השיעי קיבל 73 מושבים מתוך 329 מושבי הפרלמנט. גם בפרלמנט היוצא, שהבחירות אליו הוקדמו בעקבות ההפגנות, למפלגתו היה את מספר המושבים הגדול ביותר, 54.

מנגד, הגוש המזוהה עם המיליציות השיעיות, "פתח", צנח ל-14 מושבים בלבד לעומת 48 מושבים כיום. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא התחזקותו של ראש הממשלה לשעבר נורי אל-מאלכי, המקורב לאיראן בעצמו ונתפס כמי שיכול לבלום את כוחו של סדר. מפלגתו קיבלה 37 מושבים מפתיעים.

סדר, שהנהיג בעבר מיליציה שלחמה בכוחות האמריקניים, קרא לתומכיו שלא לחגוג את הניצחון עם כלי נשק. "זה ניצחון העם על המיליציות", הכריז איש הדת הלאומני. על אף שיש הרואים בו דמות אנטי-איראנית, הוא מרבה לבקר באיראן ולהיפגש עם בכירים במשטרה.

אחוז ההצבעה בבחירות היה הנמוך ביותר מאז הפלת משטרו של סדאם חוסיין ב-2003 - 41% בלבד - והוא מעיד על הניכור של רבים מאזרחי עיראק מהשיטה ועל חוסר האמון שלהם בשיפורה. למרות החרמות, כמה מועמדים משורות אנשי המחאה הצליחו לזכות בכמה מושבים. הם עשו זאת בזכות חוק בחירות חדש שהעביר ראש הממשלה מוסטפא אל-כאזימי, שהקל על מועמדים עצמאיים והחליש את כוחם של הגושים הגדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully