וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 חוקרים אמריקנים, בהם אחד עם אזרחות ישראלית, זכו בפרס נובל לכלכלה

עודכן לאחרונה: 11.10.2021 / 16:20

בין הזוכים בפרס, שזכו להוקרה על תרומתם לחקר כלכלת העבודה ולחקר יחסים סיבתיים כחלק מניסויים טבעיים, נכלל גם ג'ושוע אנגריסט, שלימד באוניברסיטה העברית בעבר, אך שב לארה"ב מסיבות כלכליות. בעבר טען: "מי שרוצה לעבוד בישראל צריכך להקריב קורבן גדול מבחינה כספית"

בווידאו: הכרזה על הזוכים בפרס נובל לכלכלה/צילום: רויטרס

שלושה חוקרים אמריקנים, בהם אחד עם אזרחות ישראלית, זכו היום (שני) בפרס נובל לכלכלה - כך הודיעה האקדמיה המלכותית למדעים של שבדיה. הכלכלנים דייוויד קארד, ג'ושוע אנגריסט - שלימד באוניברסיטה העברית ומחזיק באזרחות ישראלית - וגידו אימבנס יחלקו את הפרס האחרון השנה, בשווי עשרה מיליון קורונות שבדיות, כ-1.14 מיליון דולר. אנגריסט הוא הישראלי ה-13 שזכה בפרס נובל, והשלישי שעושה זאת בתחום הכלכלי.

אנגריסט ואימבנס, חברים קרובים, חולקים את הפרס על "תרומתם השיטתית לבחינת יחסים סיבתיים", וקארד זכה על "תרומתו האמפירית לכלכלת העבודה". הוועדה מסרה כי השלושה קיימו ניסויים טבעיים, המשתמשים במצבים מציאותיים כדי לבחון את השפעתם על העולם. גישה זו התפשטה לתחומים אחרים ושינה את המחקר האמפירי.

פרס נובל לכלכלה, בניגוד ליתר פרסי נובל, לא היה אחד הפרסים המקוריים שחולקו בהתאם לצוואתו של הממציא השבדי אלפרד נובל. הוא נוסף על ידי הבנק המרכזי של שבדיה ב-1969. בשנה שעברה הוענק הפרס לפול מילגרום ורוברט ווילסון על מחקריהם בתחום המכירות הפומביות ותורת המכרזים.

ג'ושוע אנגריסט, זוכה פרס נובל לכלכלה 2021. MIT Economics, אתר רשמי
לימד באוניברסיטה העברית. ג'ושוע אנגריסט/אתר רשמי, MIT Economics

אנגריסט הוא יליד ארצות הברית שעלה לישראל, ושירת בצנחנים. הוא למד באוניברסיטת פרינסטון ואחר כך עבד בהרווארד ובאוניברסיטה העברית, וכיום הוא חוקר ב-MIT, מכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. הוא פרסם כמה מחקרים בתחומי האקונומטריקה, כלכלת העבודה וכלכלת החינוך, וגם כתב בנושא תנאי העבודה בגדה המערבית ורצועת עזה.

בעבר הוא מחה על השכר הנמוך שלו זוכים אנשי אקדמים בישראל. במאמר שפורסם בשנת 2006 בעיתון ג'רוזלם פוסט, אמר אנגריסט: "נמאס עליי המצב כאן. המערכת הישראלית אינה משקפת את המציאות של תשלום דיפרנציאלי על פי תחום. זוהי מערכת ציבורית והיא אינה גמישה במיוחד… אנשים מוכשרים המבקשים לעבוד בישראל צריכים להקריב לשם כך קרבן גדול מבחינה כספית".

פרופ' ויקטור לביא, קולגה של אנגריסט מהאוניברסיטה העברית, אמר לג'רוזלם פוסט כי המדען "הוא חבר נאמן של מדינת ישראל ושל האוניברסיטה העברית. בשמך עשורים הוא היה השותף שלי למחקר וחבר אישי קרוב. אני כל כך שמח בשבילו וגאה בהישג המדהים הה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully