וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק הסתיים בהצלחה: מבנה היסטורי בעמק חרוד ניצל מהריסה

11.10.2021 / 12:15

המבנה שהוקם בסוף מלחמת העצמאות שירת את קואופרטיב התובלה "בית שאן-חרוד", שהוביל ביצים, חלב ותוצרת חקלאית מקיבוצי הסביבה - אל הערים. המבנה נידון להריסה במסגרת התכניות להרחבת כביש 71, אך המועצה לשימור אתרי מורשת הוכיחה שניתן לקדם את העבודות מבלי לפגוע באתר

מבנה בעל חשיבות תרבותית-היסטורית בתולדות ההתיישבות העברית בעמק חרוד ניצל מהריסה בתום מאבק בן שש שנים. זאת, לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה במחוז צפון קיבלה את תכנית המועצה לשימור אתרי מורשת - ולפיה ניתן יהיה להרחיב את כביש עפולה-בית שאן (כביש 71), בלי שיהיה צורך להרוס את המבנה ההיסטורי של קואופרטיב התובלה "בית שאן-חרוד" שבצומת תל-יוסף.

המבנה שרת את קואופרטיב התובלה שפעל החל משנת 1942 בקיבוץ בית השיטה, והיו שותפים בו מספר קטן של קיבוצים מאזור עפולה, בית שאן ועמק הירדן. תפקידם של נהגי המשאיות היה להוביל את התוצרת החקלאית מהעמק לערים. השיר "האוטו שלנו גדול וירוק", על משאית הקיבוץ המובילה את תנובת העמק לעיר, משקף היטב את רוחו של תאגיד התחבורה השיתופי. המבנה עצמו הוקם בסיומה של מלחמת העצמאות, והיה המפעל השיתופי הראשון של כל היישובים החקלאיים בעמק.

לפני שש שנים הוגשו תכניות להרחבת הכביש, ובמסגרתן אושרה הריסת המבנה. בעקבות מאבק שניהלה המועצה לשימור אתרי מורשת, הוחלט לשקול את הדבר מחדש, וכעת הוחלט כי המבנה יישאר על כנו ולא ייהרס.

מבנה קואופרטיב התחבורה בית שאן – חרוד המיועד לשימור. אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרי מורשת., מערכת וואלה! NEWS
ניצל מהריסה. מבנה הקואופרטיב ההיסטורי/מערכת וואלה! NEWS, אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרי מורשת.

בכתבה שפורסמה בעבר בוואלה! לאחר ההחלטה להרוס את המבנה, אמר אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרי מורשת, כי "אי אפשר להמעיט מחשיבותו התרבותית-היסטורית של הקואופרטיב להתיישבות היהודית בעמק. הנוכחות שלו בצומת הדרכים החשוב כל כך, הסיפור שהוא מספר - סיפורה של ראשית התעשייה הקיבוצית - החיבור שלו למחלבת תנובה, ראשיתה של התארגנות אזורית, הגאווה הגדולה של המפעל הקיבוצי שהוביל את תוצרתו לכל הארץ: כל אלה נמצאים במקום הזה".

האוצרת אביטל אפרת, שחקרה את פועלו האדריכלי של שמואל ביקלס, הנודע באדריכלות הקיבוצית בישראל ושתיכנן גם את מבנה הקואופרטיב, אמרה גם היא אז כי "המבנה הזה אוצר בתוכו כל כך הרבה שכבות מבחינת חשיבות הסיפור של ההתיישבות בעמק". אפרת תיארה בעבודתה את המבנה כ"תעשייתי, המורכב משורה של שבעה מוסכים צמודים המקורים כל אחד בגג חביתי (מלשון "חבית") מעוגל. הפרט האלגנטי ביותר במבנה הוא המרזב המנקז את הגגות בתעלה עגולה".

מבנה קואופרטיב התחבורה בית שאן – חרוד המיועד לשימור. אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרי מורשת., מערכת וואלה! NEWS
כך זה נראה היום. מבנה הקואפרטיב ההיסטורי/מערכת וואלה! NEWS, אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרי מורשת.

בכביש עפולה-בית שאן רק נתיב נסיעה אחד לכל כיוון, והוא צר מלהכיל את התנועה הכבדה שעוברת בו במשך שעות רבות לאורך היממה, ובעיקר בחופשות ובחגים בהם מגיעים לאזור זה מטיילים רבים. בכביש זה גם מתרחשות תאונות דרכים רבות ובשנים האחרונות התעורר מאבק ציבורי נרחב באזור העמק, שקורא לממשלה לתקן את המפגעים התעבורתיים ולהרחיב את הכביש לשני נתיבי נסיעה לכל כיוון.

בתכנית האלטרנטיבית שהציגה המועצה לשימור אתרי מורשת, הוכח כי ניתן להרחיב את כביש 71 מבלי שיהיה צורך להרוס את המבנה. גם המועצה האזורית גלבוע שהאתר נמצא בתחומה, תמכה בתוכנית זו.

"למרות שכבר אושרה הריסת המבנה, התעקשנו להציג תכנון אלטרנטיבי ובו הראינו שניתן להרחיב את הכביש בלי להרוס את המבנה", אמר בן ציוני. לדבריו, "השלב הבא יהיה שימור ושיקום המבנה שנמצא במצב לא טוב. בתכנון: שיקום החזית והחלפת הרעפים. מדובר במבצע מורכב משום שכבר לא מייצרים רעפים מעוגלים כמו שיש על גג המבנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully