וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת אבי תוכנית הגרעין של פקיסטן, שעזר גם לאיראן וצפון קוריאה

עבד אל-קאדר חאן, שנחשב לגיבור לאומי, מת בגיל 85 אחרי שחלה בקורונה ואושפז בבית חולים. במערב ראו בו אדם מסוכן, מאחר שסייע למדינות סוררות לפתח את תכנית הגרעין שלהן

Nuclear scientist Abdul Qadeer Khan smiles at the media after his court verdict outside his residence in Islamabad February 6, 2009. A Pakistani court declared on Friday disgraced nuclear scientist Khan a free man,his lawyer said. Khan, lionised by many Pakistanis as the father of the country's atomic bomb, was pardoned but placed under house arrest in 2004 by the then president, Pervez Musharraf, soon after he made a televised confession to selling nuclear secrets to Iran, North Korea and Libya. REUTERS/Mian Khursheed (PAKISTAN). רויטרס
היה תחת מעקב מתמיד של הרשויות. חאן/רויטרס

מדען הגרעין הפקיסטני עבד אל-קאדר חאן מת היום (ראשון) מנגיף הקורונה בגיל 85 - כך אמרו הרשויות במדינה שבה הוא נחשב לגיבור לאומי על שהפך אותה למדינה המוסלמית הראשונה עם נשק גרעיני. עם זאת, במערב נתפס חאן כאדם מסוכן אחרי שהבריח טכנולוגיה גרעינית למשטרים סוררים בעולם, בהם איראן וקוריאה הצפונית.

על פי כלי התקשורת בפקיסטן, הוא מת בבית חולים בבירה אסלאמאבאד שאליו הועבר לאחרונה עם בעיות בריאותיו. חאן אושפז באותו בית חולים באוגוסט אחרי שנדבק בנגיף, והוא הוחזר אליו אחרי שמצבו התדרדר. נשיא פקיסטן, אריף אלווי, אמר כי הוא "עצוב מאוד" לשמוע על מותו של חאן, שאותו הכיר אישית מאז 1982. "הוא עזר לנו לפתח הרתעה גרעינית שהצילה את ארצנו והאומה הגדולה לעולם לא תשכח את שירותיו".

חאן זכה לשבחים על שהשווה את יכולותיה של פקיסטן לאלו של שכנתה ויריבתה הודו, והפך את מערכי ההגנה שלה ל"בלתי-חדירים". עם זאת, הוא סומן על ידי הקהילה הבינלאומית אחרי שהואשם בשיתוף לא חוקי של טכנולוגיה גרעינית עם איראן, לוב וקוריאה הצפונית. ב-2004 הוא הוחזק בסוג של מעצר בית בבירה, לאחר שהודה שניהל רשת להפצת טכנולוגיה הגרעינית לשלוש המדינות הללו. חאן אמר בזמנו כי הוא פעל ללא ידיעת בכירים במדינה, אולם במרוצת השנים טען שהפכו אותו לשעיר לעזאזל.

ב-2006 הוא חלה בסרטן הערמונית, שממנו החלים אחרי ניתוח שעבר. בית משפט הורה לבטל את מעצר הבית שלו בפברואר 2009, אולם תנועותיו של חאן באסלאמאבאד היו תחת מעקב מתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully