וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ר"מ צ'כיה, ששמו נקשר למסמכי פנדורה, הפסיד בבחירות

10.10.2021 / 9:53

מפלגתו של באביש הפופוליסט נותרה הגדולה ביותר בפרלמנט, אך ללא יכולת להקים קואליציה. שתימפלגות מרכז-ימין - בהן הפיראטים - ינסו להקים ממשלה חלופית. ולראשונה מאז תום מלה"ע ה-2, המפלגה הקומוניסטית נותרה מחוץ לפרלמנט

Czech Prime Minister and leader of ANO party Andrej Babis attends a news conference at the party's election headquarters after the country's parliamentary election in Prague, Czech Republic, October 9, 2021. REUTERS/Bernadett Szabo. רויטרס
בדרך החוצה. ראש ממשלת צ'כיה באביש אחרי פרסום תוצאות הבחירות, אתמול/רויטרס

מפלגות אופוזיציה מהמרכז-ימין בצ'כיה ניצחו את מפלגת השלטון של ראש הממשלה אנדריי באביש - כך הראו אתמול (שבת) תוצאות הבחירות המפתיעות לפרלמנט. מפלגת "יחד" ומפלגת הפיראטים/ראשי הערים הליברלית היו בדרכן לזכות ב-108 מתוך 200 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט. הן הבטיחו להחליף את מפלגתו הפופוליסטית של באביש, ANO, שנותרה ללא בעלות ברית. שתי שותפותיה האחרונות, בהן המפלגה הקומוניסטית, לא הצליחו לעבור את אחוז החסימה.

באביש, בן 67, נלחם במהלך הקמפיין בביקורת על כך שהוא כשל בטיפול במגיפת הקורונה, העמיק את החוב הלאומי בחלוקת מענקים וקידם את האינטרסים העסקיים שלו במהלך כהונתו. באביש המיליארדר, ששמו הופיע ב"מסמכי פנדורה", מכחיש את כל ההאשמות נגדו.

"הבאנו הזדמנות להפסיק להיכנס לחובות, שנישאר חלק מאירופה הדמוקרטית", אמר מנהיגת מפלגת "יחד" פטר פיאלה בן ה-57, מרצה לשעבר למדעי המדינה ורקטור באוניברסיטה. "תוך 24 שעות יתקיים משא ומתן עם מנהיגי הפיראטים/ראשי הערים. התוצאות ברורות, האופוזיציה הדמוקרטית זכתה ברוב ברור".

לפי ספירת 99.97% ממחוזות ההצבעה, הקואליציה של "יחד" זכתה ב-27.78% מהקולות, לפני ANO, שקיבלה 27.13%, והפיראטים/ראשי הערים עם 15.60%. הן מסרבות לשתף פעולה עם באביש, שאותו הן מאשימות בניגוד אינטרסים הקשור לאימפריה העסקית שהקים לפני כניסתו לפוליטיקה.

תומכי מפלגות האופוזיציה בצ'כיה מגיבים לתוצאות הבחירות בפראג, 9 באוקטובר 2021. רויטרס
"האופוזיציה הדמוקרטית זכתה ברוב ברור". תומכי האופוזיציה חוגגים בפראג, אתמול/רויטרס

האופוזיציה התחייבה לצמצם את הגירעון התקציבי ולשפר את השקיפות הממשלתית, אך ייתכן שהיא תידרש לגשר על חילוקי דעות בין חבריה בנוגע למדיניות ביחס לאיחוד האירופי. חלק מחבריה מחזיקים בעמדות אירו-סקפטיות, בעוד שאחרים שרוצים להעמיק את שילובה של המדינה בגוש.

המפלגה הקומוניסטית, שתמכה בארבע השנים האחרונות בממשלת המיעוט של באביש, לא נכנסה לפרלמנט לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה. המפלגה השנייה שתמכה בממשלה הקודמת, הסוציאל-דמוקרטים, כשלו גם הם בחציית אחוז החסימה.

התוצאה מהווה מכה לנשיא צ'כיה מילוש זמאן, בעל בריתו של באביש. הנשיא רמז כי הוא עדיין ייתן לבאביש את ההזדמנות להרכיב ממשלה ראשון, אם מפלגתו תזכה ברוב הקולות, כפי שעשתה בתור רשימה בודדת. האופוזיציה חוששת שבתרחיש זה, באביש יישאר בשלטון עוד כמה חודשים.

באביש הודה כי האופוזיציה זכתה ביותר קולות, אך הוא לא אותת על כך שהוא בדרכו לאופוזיציה. "אם הנשיא יאשר לי לעשות זאת, אוביל שיחות להקמת ממשלה", אמר. זאת על אף שאין לו סיכוי מתמטי לרוב אם "יחד" - קואליציה של שלוש מפלגות ליברליות ושמרניות מהמרכז-ימין - והפיראטים/ראשי ערים ידבקו בהבטחתן לשתף פעולה. באביש אמור להיפגש היום עם הנשיא ופעם נוספת ביום רביעי.

מנהיג "יחד" פיאלה, ששוחח עם עיתונאים על רקע צהלות חברי המפלגה, אמר כי כל ממשלה חייבת לזכות בתמיכת רוב חברי הפרלמנט והוא מצפה מהנשיא לכבד זאת. האופוזיציה האשימה את באביש בניהול כאוטי של מגיפת הקורונה. יותר מ-30 אלף איש מתו בצ'כיה מהנגיף, אחד השיעורים הגבוהים ביותר באירופה ביחס לגודל האוכלוסייה.

בנוסף לכך, באביש הואשם בניגוד עניינים מאז שנכנס לממשלה ב-2013 ולאחר שניצח בבחירות ב-2017. להגנתו, הוא טוען שהעביר את ניהול הקונגלומרט שלו למוצרי מזון, חקלאות, כימיקלים ותקשורת לקרנות נאמנות ב-2017 והוא מכחיש שעבר על החוק. עם זאת, בדיקה של הנציבות האירופית קבעה שהוא מצוי בניגוד עניינים והיא עצרה את מענקי הפיתוח לתאגיד העסקי שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully