וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא סין: "נתאחד מחדש בדרכי שלום עם טייוואן"

9.10.2021 / 22:46

שי ג'ינפינג אמר כי לעם הסיני יש "מסורת מפוארת" בהתנגדות לבדלנות, אף שלא ציין מפורשות את האפשרות להשתלט בכוח על האי כפי שעשה אך לאחרונה. למרות זאת, בטייוואן, שנמצאת תחת לחץ גובר של בייג'ינג, הגיבו בזעם: "רק העם הטייוואני יקבע את עתידו"

בווידאו: נשין סין מבהיר כי הוא מעוניין באיחוד עם טייוואן בדרכי שלום/צילום: רויטרס
Chinese President Xi Jinping (front, L) attends an official celebration at the Great Hall of the People in Beijing on Oct. 9, 2021, to commemorate the 110th anniversary of the 1911 revolution that ended 2,000 years of imperial rule in China. (Kyodo) ==Kyodo NO USE JAPAN. רויטרס
השמיע טון מפויס יותר בהשוואה לאומו הקודם. שי בפרלמנט בבייג'ינג, היום/רויטרס

נשיא סין שי ג'ינפינג הבטיח היום (שבת) "להתאחד מחדש בדרכי שלום" עם טייוואן, מבלי שהזכיר את האפשרות לשימוש בכוח לאחר שבוע של מתיחות עם האי שהובילה לדאגה בינלאומית.

בנאום שנשא בהיכל הגדול של העם - הפרלמנט, בבייג'ינג, אמר שי כי לעם הסיני יש "מסורת מפוארת" של התנגדות לבדלנות. "הבדלנות לעצמאות של טייוואן היא המכשול הגדול ביותר לאיחודה מחדש של מולדת, והסכנה החבויה החמורה ביותר להתחדשות הלאומית", הוסיף נשיא סין בנאום לרגל יום השנה למהפכה שהפילה את השושלת הקיסרית האחרונה ב-1911.

לדבריו, "איחוד מחדש" בדרכי שלום יענה בצורה הטובה ביותר על האינטרסים של תושבי טייוואן, אך הדגיש כי "אף אחד לא צריך לזלזל בנחישות האיתנה, ברצון נחרץ וביכולת החזקה של העם הסיני להגן על הריבונות הלאומית ועל השלמות הטריטוריאלית. המשימה ההיסטורית של איחוד מחדש מוחלט של המולדת חייבת להתממש - ואין שאלה שהיא תתממש".

שי הביע נימה מעט רכה יותר בהשוואה ליולי, כשהבטיח "לרסק" כל ניסיון של טייוואן להכריז על עצמאות רשמית. ב-2019 הוא השמיע איום מפורש להשתמש בכוח כדי לכבוש מחדש את האי.

Two navy soldiers stand next to a Taiwanese flag as they welcome members of the public during a visit on the French-built ROCS Wu Chang (PFG-1207) frigate ahead of the National Day celebration in Kaohsiung, Taiwan, October 9, 2021. REUTERS/Ann Wang. רויטרס
חשש מפלישה סינית. שני חיילים בצי הטייוואני על ספינת קרב בקאוסיונג, היום/רויטרס

ובכל זאת, הנאום עורר זעם בטייוואן, שהפצירה בבייג'ינג לנטוש את מדיניות הכפייה שלה והדגישה כי רק תושבי האי יכולים להחליט על עתידם. טייוואן הדמוקרטית נתונה ללחץ צבאי ופוליטי גובר מצד סין, אך היא התחייבה להגן על חירותה.

מלשכת הנשיאות של טייואן נמסר בתגובה לנאומו של שי כי היא מדינה עצמאית וריבונית, שאינה חלק מהרפובליקה העממית של סין, ושהיא דוחה על הסף את ההצעה לסין לשלוט באי במסגרת השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות". השיטה הייתה נהוגה בהונג קונג אך היא נמחקה למעשה לאחר שסין העבירה את חוק הביטחון הלאומי ב-2020.

"עתידה של המדינה מוטל בידי העם הטייוואני", הדגישו בלשכת הנשיאות בטייפה. בהצהרה נפרדת, המועצה לקביעת מדיניות כלפי סין בטייוואן קראה לבייג'ינג "לנטוש את צעדיה הפרובוקטיביים של חדירות, הטרדות והרס" ולחזור לשיחות. במשך ארבעה ימים רצופים מתחילת אוקטובר, חיל האוויר של סין חדר לאזור זיהוי ההגנה האווירית של טייוואן באמצעות יותר מ-150 כלי טיס. עם זאת, בימים האחרונים לא נרשמו תקריות דומות ושי לא הזכיר אותן בנאומו.

ארצות הברית, ספקית הנשק המרכזית של טייוואן, חזרה היום על מחויבותה ה"מוצקה כסלע" לאי. דובר מטעם משרד החוץ של ארצות הברית מסר כי "תמשיך לתמוך בפתרון בדרכי שלום" של המצב, "בהתאם לרצון ולאינטרסים של העם בטייוואן. אנחנו קוראים לבייג'ין להפסיק את הלחץ הצבאי, הדיפלומטי והכלכלי שלה נגד טייוואן ובמקום זאת לנהל דיאלוג משמעותי עם טייוואן", אמר הדובר.

נשיאת טייוואן: "נשמור על קו החזית של הדמוקרטיה והחופש"

באופן רשמי, טייוואן קוראת לעצמה הרפובליקה הסינית, שמה של המדינה שהוקמה ב-1912 לאחר נפילת שושלת צ'ינג. ממשלתה ברחה לטייוואן בשנת 1949 לאחר שהפסידה במלחמת האזרחים לקומוניסטים, שהקימו את הרפובליקה העממית של היום.

טייוואן תציין מחר, התאריך שבו החלה המהפכה האנטי-אימפריאלית בסין, את היום הלאומי שלה. הנשיאה, צאי אינג-וון, תישא נאום מרכזי בטייפה והיום היא ביקרה בבסיס אווירי בצפון האי. היא הודתה לכוחות המזוינים על הגנתם על טייוואן, אם כי היא לא הזכירה את המתיחות עם סין. "נמשיך לעבוד קשה כדי לשמור על קו החזית של הדמוקרטיה והחופש", אמרה.

סין, מצדה מציינת את המהפכה באזכור קריאותיו של מנהיג הרפובליקה סון יאט-סן לפטריוטיות, התחדשות לאומית וממשל טוב. שי ניצל את נאומו היום כדי להדגיש את הצורך ב"כוח חזק שיוביל את המדינה, והכוח החזק הזה הוא המפלגה הקומוניסטית הסינית". לדבריו, "ללא המפלגה הקומוניסטית הסינית לא הייתה סין החדשה, ולכן לא הייתה גם התחדשות של העם הסיני".

שי הקשיח את שליטת המפלגה בכמעט כל תחומי החיים והוא צפוי להמשיך להנהיגה לכהונה שלישית בסוף השנה הבאה, כשהפרלמנט יבחר הנהגה חדשה לחמש השנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully