וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא איראן הראשון אחרי המהפכה אבולחסן בני-סדר מת בצרפת

9.10.2021 / 19:56

משפחתו של בני-סדר מסרה כי הוא מת בגיל 88 בבית חולים בפריז, אחרי מחלה קשה. הוא נמלט מארצו ב-1981, לאחר הדחתו בשל חילוקי דעות עם חומייני ואנשי הדת הקיצוניים. "הגן על החירות מול עריצות חדשה ודיכוי בשם הדת"

נשיא איראן לשעבר אבולחסן בני-סדר בריאיון לרויטרס בוורסאיי, צרפת, 31 בינואר 2019. רויטרס
לא התחרט על חלקו במהפכה. בני-סדר בריאיון לרויטרס ב-2019/רויטרס

אבולחסן בני-סדר, נשיאה הראשון של איראן לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979, מת היום (שבת) בבית חולים בפריז בגיל 88 לאחר מחלה ממושכת - כך הודיעו בני משפחתו באתרו הרשמי.

בני-סדר היה דמות לא מוכרת לפני שנבחר לנשיא איראן בפברואר 1980 בעזרתם של אנשי הדת. עם זאת, לאחר מאבק כוחות עם גורמים קיצוניים, הוא ברח שנה לאחר מכן לצרפת, שם בילה את שארית חייו. משפחתו מסרה בהודעה על מותו כי הוא "הגן על החירות מול עריצות חדשה ודיכוי בשם הדת". יועצו הוותיק ג'מאלאדין פקנג'אד אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשפחה הייתה רוצה שהוא ייקבר בוורסאי שבפרברי פריז, שם התגורר במהלך גלותו.

בריאיון לרויטרס בשנת 2019, אמר הנשיא לשעבר כי אייתוללה רוחאללה חומייני בגד בעקרונות המהפכה לאחר עלייתו לשלטון ב-1979. הוא הוסיף כי הוא הותיר טעם "מר מאוד" בקרב חלק מאלו ששבו עם חומייני כמנצחים לטהראן. במהלך אותו ריאיון, הוא נזכר כיצד 40 שנה קודם לכן, בעת שהותו בגלות בצרפת, הוא היה משוכנע שהמהפכה האסלאמית בהובלתו של חומייני תסלול את הדרך לדמוקרטיה ולזכויות אדם לאחר שלטון השאה.

"היינו בטוחים שמנהיג דתי יקדיש את עצמו וכי כל העקרונות הללו יתממשו בפעם הראשונה בהיסטוריה שלנו", אמר בני-סדר בריאיון ההוא. בפברואר 1980 הוא התחיל את כהונתו כנשיא איראן, אחרי שזכה ביותר מ-75% מהקולות בבחירות שהתקיימו חודש קודם לכן. עם זאת, חומייני, כמנהיג העליון, היה בעל הסמכות המכרעת ברפובליקה האסלאמית החדשה, כפי שקרה תחת יורשו והמנהיג העליון כיום, עלי חמינאי.

Then Iranian President Abolhassan Banisadr acknowledges cheers after speaking to thousands of Iranians in front of the U.S. Embassy in Tehran, on June 16, 1980. Banisadr, Iran's first president after the country's 1979 Islamic Revolution who fled Tehran after being impeached for challenging the growing power of clerics as the nation became a theocracy, died Saturday, Oct. 9, 2021. He was 88. (AP Photo). AP
ניסה להגביל את כוחם של אנשי הדת בממשלה. בני-סדר לאחר ניצחונו בבחירות, 1980/AP

חודשים ספורים לתוך כהונתו, בני-סדר כבר היה בעיצומם של מאבקי כוחות מול פלגים קיצוניים. הוא ניסה לרסן רת כוחם כשמינה למשרות מפתח אישים ליברלים. הוא ניצל את ניצחונו ואת הפופולריות שלו בבחירות - בזכות קשריו ההדוקים עם חומייני - כדי להכפיש את יריביו הקשתיים במפלגת הרפובליקה האסלאמית, שבראשה עמדו אנשי דת רדיקלים.

בני-סדר שאב את כוחו מהתחייבות של חומייני, שמעולם שלא התגשמה, ולפיה המשרות הבכירות במשטר לא יאויישו על ידי אנשי הדת, שהיו אמורים להקדיש את זמנם למתן הדרכה וייעוץ לממשלה. בעודו נהנה מתמיכתם של אנשי דת מתונים, הוא ניהל קמפיין ארצי נגד מפלגת הרפובליקה האסלאמית, סייר ברחבי המדינה ונשא נאומים שבהם האשים את מנהיגיה בניסיון להחזיר את איראן לעברה האפל דרך שקרים, תחבולות, כליאה ועינויים.

העימות הגיע לשיאו במרץ 1981, כשהנשיא הורה לכוחות הביטחון לעצור אנשי דת קיצוניים שניסו לשבש נאום שנשא באוניברסיטת טהראן. המהלך עורר קריאות להדחתו ולהעמדתו למשפט, מכיוון שרוב המשתתפים בעצרת היו תומכי מוג'האדין חלק מהאופוזיציה, שאותם הגדיר חומייני כאויבי המהפכה.

חומייני, שניסה להימנע מהעימות, התערב בו בסופו של דבר בשל החרפתו. הוא אסר על נאומים פוליטיים והקים ועדה מיוחדת, שהאשימה את הנשיא בהפרת החוקה והוראותיו של חומייני משום שסירב לחתום על חוקים. בהסכמת חומייני, המג'לס ערך משפט לבני-סדר והדיח אותו ביוני 1981. הנשיא המודח ירד למחתרת בעזרת האופוזיציה וחודש לאחר מכן הוא נמלט לפריז.

ממקום גלותו הוא כרת ברית רופפת המוג'האדין חלק כדי להפיל את חומייני, אך היא קרסה במאי 1984 בשל התנגשות אידיאולוגית בין בני-סדר לבין מנהיג האופוזיציה דאז מסעוד רג'וואי. למרות האכזבה וגלותו הארוכה, אמר בני-סדר באותו ריאיון ב-2019 כי הוא לא מצטער על כך שהשתתף במהפכה נגד השאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully