וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאי מרוסיה ועיתונאית מהפיליפינים זכו בפרס נובל לשלום

עודכן לאחרונה: 10.10.2021 / 9:07

הפרס ניתן לדימיטרי מורטב ולמריה ריסה, על פעילותם למען חופש הביטוי מול רדיפת הרשויות בארצותיהם. "הם מייצגים את כל העיתונאים בעולם שבו הדמוקרטיה וחופש הביטוי עומדים בפני תנאים הולכים ומחמירים", נימקה הוועדה. בקרמלין בירכו: "מוכשר ואמיץ"

בווידאו: הכרזה על הזוכים בפרס נובל לשלום לשנת 2021/צילום: רויטרס

העיתונאי הרוסי דימיטרי מורטוב והעיתונאית הפיליפינית מריה ריסה זכו בפרס נובל לשלום - כך הודיעה היום (שישי) ועדת הפרס באוסלו. בעת ההכרזה על זכייתם, הוועדה ציינה את מאבק למען חופש הביטוי בארצותיהם.

"ריסה ומורטוב מקבלים את הפרס לשלום על מאבקם האמיץ למען חופש הביטוי בפיליפינים וברוסיה", הכריזה ועדת הפרס, בריט רייס-אנדרסן במסיבת עיתונאים באוסלו. "במקביל, הם מייצגים את כל העיתונאים שנלחמים למען האידיאל הזה בעולם שבו הדמוקרטיה וחופש הביטוי עומדים בפני תנאים הולכים ומחמירים". עיתונות חופשית, עצמאית ומבוססת עובדות משמשת להגנה מניצול סמכות לרעה, שקרים ותעמולת מלחמה".

הם העיתונאים הראשונים שזוכים בפרס מאז קרל פון אוסייצקי הגרמני ב-1935, שחשף את תכנית החימוש הסודית של גרמניה. בין המועמדים הנוספים שהוזכרו השנה היו מנהיג האופוזיציה הכלוא ברוסיה, אלכסיי נבלני. בשנה שעברה, תכנית המזון העולמית זכתה בפרס הנחשק, שכולל מדליית זהב ועשרה מיליון קורונות שבדיות (יותר מ-1.14 מיליון דולר).

השבוע כבר הוכרזו הזוכים בפרסי נובל בתחום הרפואה, הפיזיקה, הכימיה והספרות. הפרס האחרון, בכללה, יוכרז בשבוע הבא. בניגוד ליתר פרסי נובל, המחולקים מעזבונו של הממציא השבדי אלפרד נובל שמת ב-1895, הנובל לשלום מוכרז באוסלו ולא בשטוקהולם.

הזוכים בפרס נובל לשלום 2021. ועדת פרס נובל, אתר רשמי
הזוכים בפרס נובל לשלום/אתר רשמי, ועדת פרס נובל

ריסה, בת 58, היא האזרח הפיליפיני הראשון שזוכה בפרס נובל כלשהו. היא אחת ממקימי אתר התחקירים "ראפלר", שחקר בין היתר את המלחמה המשטרתית בסמים. באוגוסט האחרון, בית משפט מקומי ביטל תביעת דיבה נגדה, אחת מתוך כמה תביעות שהוגשו נגד העיתונאית הרואה בכך רדיפה פוליטית מצד הנשיא רודריגו דוטרטה.

"אני המומה", היא אמרה בשידור חי באתר אחרי ששמעה על זכייתה. היא הייתה אחת מכמה עיתונאים שזכו בפרס איש השנה של מגזין טיים ב-2018 על מאבקם למען חופש הביטוי. הקרבות המשפטיים שלה העלו חשש בקהילה הבינלאומית מפני שחיקת חופש העיתונות בפיליפינים, שבעבר נחשבה כנושאת הדגל שלו באסיה.

מריה רסה, עיתונאית פיליפינית זוכת פרס נובל לשלום. 8 באוקטובר 2021. רויטרס
נאבקת בכמה תביעות שהוגשו נגדה. מריה ריסה/רויטרס

מורטוב הוא אחד ממייסדי העיתון העצמאי "נובייה גאזטה" והעורך הראשי שלו במשך 24 שנה, והוא הגן על חופש הביטוי ברוסיה במשך עשרות שנים. מורטוב, בן 59, הקדיש את הפרס שלו לשישה עיתונאים שנרצחו מאז שנת 2000 אחרי שעסקו בהפרות זכויות אדם ובשחיתות, אחת מהם הייתה אנה פוליטקובסקיה, ולמנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני.

"אנחנו נמנף את הפרס הזה עבור האינטרסים של העיתונות הרוסית, שאותה הן (הרשויות) מנסות לדכא", אמר מורטוב לאתר התחקירים "פודיום". "אנחנו ננסה לעזור לאנשים שהוגדרו כסוכנים, שעכשיו מתייחסים אליהם כמו לזבל והם גולים מהמדינה".

העיתונאי הרוסי דימיטרי מורטוב בריאיון ממוסקבה, 4 באוקטובר 2011. רויטרס
אחד ממייסדי העיתון העצמאי "נובייה גאזטה". דימיטרי מורטוב/רויטרס

מורטוב הוא הרוסי הראשון שזוכה בפרס מאז מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב ב-1990. גורבצ'וב היה מזוהה זמן רב עם העיתון של מורטוב, שאליו תרם חלק מכספי הנובל שלו כשעזר להקים אותו בתחילת התקופה הפוסט-סובייטית.

מוקדם יותר, הקרמלין בירך את מורטוב. "הוא מתמיד בעבודתו בהתאם לאידיאלים שלו, הוא מסור להם, הוא מוכשר, הוא אמיץ", אמר דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully