וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן וסוריה מתקרבות: שיחה ראשונה בין עבדאללה לאסד מאז פרוץ המלחמה

בסימן נוסף להתחממות בין השכנות, שני המנהיגים שוחחו בטלפון ומלך ירדן הביע תמיכה "בשמירה על הריבונות" של סוריה. בתחילת המלחמה תמכה עמאן במורדים, אך הצלחתו של אסד לשרוד הטתה את הכף עבור מדינות ערביות רבות

נשיא סוריה בשאר אסד ועבדאללה מלך ירדן, דמשק, 11 במאי 2009. רויטרס
אסד ועבדאללה בפגישה בדמשק ב-2009/רויטרס

עבדאללה מלך ירדן ונשיא סוריה בשאר אסד קיימו היום (ראשון) שיחת טלפון, הראשונה בין שני המנהיגים מאז פרוץ המלחמה בסוריה לפני עשור. בהודעת הארמון בירדן נמסר כי השניים דנו ב"קשרים בין שתי המדינות ובאמצעים לחיזוק שיתוף הפעולה", וכי עבדאללה הדגיש את "תמיכתה של ירדן במאמצים לשמור על ריבונותה, יציבותה ואחדותה הטריטוריאלית" של השכנה. לא נמסרו פרטים נוספים, אך לשכת הנשיאות בסוריה פרסמה הודעה דומה.

השיחה הייתה סימן נוסף להתחממות ביחסים. ביום רביעי ירדן פתחה מחדש את מעבר הגבול המרכזי שלה עם סוריה, חודשיים לאחר שנסגר עקב לחימה מחודשת בדרום סוריה בין המורדים לכוחות המשטר. בחודש שעבר נפגשו שרי האנרגיה של מצרים, ירדן, סוריה ולבנון בעמאן והסכימו על תכנית להעברת גז וחשמל ללבנון השרויה במשבר עמוק.

סוריה הושעתה מהליגה הערבית בנובמבר 2011, כמה חודשים לאחר פרוץ המלחמה שנבעה מהדיכוי האכזרי של ההפגנות בידי המשטר. כמה מעצמות אזוריות, שהימרו על נפילתו של המשטר, ניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם דמשק. ירדן לא הייתה אחת מהן, אם כי היא צמצמה את קשריה עם סוריה שמאות אלפים מאזרחיה חיים במחנות פליטים בממלכה.

פרשן פוליטי בדמשק אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית בעילום שם כי שיחת הטלפון עשויה לבשר על "פרק חדש" ביחסים בין שתי המדינות. "נראה שירדן נמצאת בחזית המדינות המבקשות לחדש את היחסים (המלאים) עם דמשק", אמר.

בשבועות האחרונים נפגשו גורמים משתי המדינות לשיחות בילטרליות. שר ההגנה של סוריה, עלי איוב, ביקר בחודש שעבר בעמאן - הגורם הסורי הבכיר ביותר שהגיע לירדן זה שנים - על מנת לדון באבטחת הגבולות ובמלחמה בהברחות. בנוסף לכך, שרי החוץ של שתי המדינות נפגשו בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.

ביוני, מלך ירדן השתתף בפסגה בבגדאד עם מנהיגי עיראק ונשיא מצרים, שדנו ב"פתרון מדיני" למלחמה בסוריה ולסוגיות אזוריות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully