וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתערות על הקפיטול: מקורבי טראמפ זומנו לשימוע בקונגרס

הוועדה שהקימו הדמוקרטים בבית הנבחרים לחקר מתקפת 6 בינואר פרסמה את הצווים הראשונים שלה, הדורשים מסמכים ומתן עדות מארבעה מיועציו הקרובים של הנשיא לשעבר, בהם סטיב באנון. הזימונים ירגיזו את רוב הרפובליקנים, שנותרו נאמנים לטראמפ ומנסים להשכיח את האירועים

בווידאו: ליל ההסתערות על הקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

הוועדה המיוחדת בבית הנבחרים של ארצות הברית החוקרת את ההסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר שלחה הלילה (שישי) צווי זימון לארבעה מיועציו ושותפיו הקרובים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהיו עמו בקשר לפני ובמהלך האירוע.

יו"ר הוועדה בני תומפסון הודיע כי הזימונים, הראשונים בחקירה, ניתנו למארק מדוז, ראש הסגל לשעבר בבית הלבן, דן סקאבינו, סגן ראש הסגל לשעבר, קאשיאפ פאטל, בכיר במשרד ההגנה לשעבר, וסטיב באנון, יועצו לשעבר של טראמפ. ארבעתם היו בין העוזרים הנאמנים ביותר של טראמפ.

תומפסון כתב לארבעה כי הוועדה חוקרת את "העובדות, הנסיבות והסיבות" של ההסתערות על הקפיטול וביקש מהם להביא מסמכים ולהגיע לשימוע באמצע החודש הבא.

הוועדה, שהוקמה במהלך הקיץ, נמצאת כעת בשלב הריאיונות בחקירת האירוע, לאחר מיון של אלפי מסמכים שביקשו מסוכנויות פדרליות והרשתות החברתיות. הוועדה ביקשה גם כמה מסמכים מהבית הלבן.

המטרה היא לשרטט את התמונה המלאה למה שקרה כשנאמני טראמפ הכו באלימות שוטרים, פרצו דרך חלונות ודלתות וקטעו את הדיון על אישור הניצחון בבחירות של הנשיא ג'ו ביידן - בניסיון למנוע מקרים דומים בעתיד.

תומכיו של הנשיא דונלד טראמפ פורצים לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
תומכיו של טראמפ מסתערים על הקפיטול, 6 בינואר/רויטרס

יו"ר הוועדה תומפסון כתב לארבעה כי החוקרים סבורים כי יש בידיהם מידע רלוונטי. במקרה של באנון, למשל, הדמוקרטים מצטטים את התחזית שלו מ-5 בינואר כי "הגיהינום עומד להגיע מחר" והתקשרויותיו עם טראמפ שבוע לפני המהומות, שבהן הוא דחק בנשיא למקד את תשומת לבו ב-6 בינואר.

במכתב למדוז, תומפסון מצטט את מאמציו לבטל את הפסדו של טראמפ בשבועות שקדמו להתקוממות ואת הלחץ שהפעיל על גורמים רשמיים לקדם את טענותיו הכוזבות של הנשיא לשעבר בדבר זיופים נרחבים בבחירות.

"היית ראש הסגל לשעבר בבית הלבן ויש לך מידע קריטי לגבי מרכיבים רבים בחקירה שלנו", כתב תומפסון. "נראה שהיית עם הנשיא טראמפ או בסביבתו ב-6 בינואר, תקשרת עם הנשיא ואחרים ב-6 בינואר בנוגע לאירועים בקפיטול והיית עד לפעולות באותו היום".

תומפסון כתב כי לוועדה יש "עדות אמינה" על מעורבותו של מדוז באירועים שנחקרים על ידיה. היא כוללת גם מעורבות ב"תכנון והכנת המאמצים לערעור על תוצאות הבחירות לנשיאות ולעיכוב ספירת האלקטורים".

המכתב גם מציין כי הוועדה מעוניינת בפניותיו של מדוז לגורמים במשרד המשפטים לחקור הונאות בחירות אפשריות. התובע הכללי לשעבר וויליאם בר הצהיר כי משרדו לא גילה זיופים בקנה מידה שהיו יכולים להשפיע על תוצאות הבחירות.

סטיב באנון, יועצו הבכיר של טראמפ לשעבר, שנעצר ונאשם בהונאה. 20 באוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
הזהיר ש"הגיהינום עומד להגיע מחר". באנון/רויטרס, רויטרס

בנוגע לפאטל, בכיר משרד ההגנה לשעבר, הוועדה מצאה כיהוא שוחח עם מדוז "ללא הפסקה" ב-6 בינואר. תומפסון כתב לו כי בהתבסס על מסמכים שהשיגה הוועדה, יש "סיבה מהותית להאמין שיש ברשותך מסמכים ומידע נוספים הרלוונטיים להבנת התפקיד שמילאו משרד ההגנה והבית הלבן בהכנה לתגובה למתקפה על הקפיטול האמריקני".

סקאבינו, סגן ראש הסגל לשעבר, היה לצדו של טראמפ ב-5 בינואר במהלך דיון שעסק בשכנוע חברי הקונגרס להתנגד לאישור הניצחון של ביידן. הוא קידם בטוויטר את העצרת שקיים טראמפ לפני המתקפה ועודד את תומכי הנשיא "להיות חלק מההיסטוריה". במכתב לסקאבינו כתב תומפסון כי הרישומים שיש בידי הוועדה מצביעים על כך שהוא "צייץ הודעות מהבית הלבן" ב-6 בינואר.

תומפסון כתב כי נראה שסקאבינו היה עם טראמפ ביום ההסתערות, וייתכן שיהיו ברשותו חומרים רלוונטיים מאותו היום. הוא ציין את היחסים הממושכים בין סקאבינו לטראמפ, שנמשכו יותר מעשור.

מארק מדוז בבית הלבן, ארצות הברית, 25 באוקטובר 2020. AP
עודד את תומכי טראמפ להיות "חלק מההיסטוריה". מדוז/AP

הזימונים יכעיסו את הרפובליקנים, שרובם המשיכו הלאה אחרי המקרה ונשארו נאמנים לטראמפ גם לאחר שהוקיעו את הפיגוע. רק שני רפובליקנים יושבים בפאנל. ביולי קיימה הוועדה דיון ראשון עם ארבעה שוטרים שנאבקו במתקוממים ונפצעו.

לפחות תשעה אנשים שהיו שם מתו במהלך ההתפרעות ואחריה, כולל אישה שנורתה ונהרגה על ידי המשטרה בעת שניסתה לפרוץ לחדר הבית ושלושה תומכי טראמפ נוספים שסבלו ממקרי חירום רפואיים. שני שוטרים מתו בהתאבדות בימים שלאחר מכן, וקצין שלישי, שוטר משטרת הקפיטול בריאן שיקניק, קרס ומת לאחר שהתקשר עם המפגינים. בודק רפואי קבע מאוחר יותר כי הוא מת מסיבות טבעיות.

משטרת המטרופולין הודיעה הקיץ כי שני קצינים נוספים שהגיבו למרד, השוטרים קייל דה פרייטאג וגונטר חשידה, מתו גם הם בהתאבדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully