וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט האסי? היעד החדש של המטיילים - חופי הכנרת הגובלים בקיבוצים

עודכן לאחרונה: 25.9.2021 / 17:01

בחסות נגיף הקורונה מטיילים רבים בוחרים לנפוש בארץ - בהם כ-2.85 מיליון שפקדו את חופי הכנרת מתחילת השנה. רבים מהם בוחרים לרחוץ בחופים הלא מוגדרים, שחלקם נמצאים בתוך קיבוצים, מה שמעורר מחלוקת בין התושבים. "אנחנו מקבלים את המציאות הזאת ולא מתכוונים להתעמת"

בווידאו:שביל סובב כנרת מאפשר גישה לחופים שנמצאים בתוך הקיבוצים/צילום: ראובן קסטרו

בתקופה האחרונה חברי הקיבוצים הסובבים את הכנרת צופים, חלקם בדאגה, ביותר ויותר נופשים ומטיילים שמגיעים לרחוץ בחופים הגובלים בקיבוצים. "אני חושש שבחוף שבקיבוץ שלנו יקרה מה שקרה באסי", אמר לוואלה! חבר קיבוץ השוכן על שפת האגם.

מנגד, חבר קיבוץ אחר מאמין כי "אין חשש שיקרה אצלנו מה שקרה באסי, משום שאנחנו מקבלים את המציאות הזאת ולא מתכוונים להתעמת. מובן לנו שרצועת החוף שייכת לכלל הציבור וזכותו לעבור בה". עם זאת, הבהיר כי אותה זכות לא מקנה זכות לרחוץ במים, משום שהרחצה בחופי הכנרת, כמו בכל חוף אחר בישראל, מותרת רק בחופים מוכרזים. "ראשית, מדובר בסכנה. משפחות מגיעות לרחוץ פה, אבל אין מציל. לפני הכול, זה מסוכן".

התופעה גאתה בין היתר בעקבות פריצת שביל סובב כנרת. חבר הקיבוץ הבהיר כי "מטרת שביל סובב כנרת הייתה להליכה לאורך קו המים. ברגע שמשפחה מגיעה לחוף כדי לנפוש לאורך כל היום היא צריכה שירותי ניקיון, מלתחות, עזרה ראשונה ועוד. כל השירותים האלה לא ניתנים כאן. אנחנו צריכים לנקות בסוף היום".

(צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו
סרט לבן מפריד בין רוחצים בכנרת לחברי קיבוץ עין גב. -, אתר רשמי
סרט לבן מפריד בין רוחצים בכנרת לחברי קיבוץ עין גב/אתר רשמי, -

החופים הסגורים לקהל הרחב

  • גיא
  • סירונית
  • רון
  • גלי כנרת
  • לידו
  • גנים
  • אתר ספיר
  • כנסיות הלחם והדגים
  • כפר נחום

יהושע מוזט, מנהל הקהילה בעין גב, אמר כי נושא הרחצה בקטע החוף מעסיק רבות את הקיבוץ, וכי אף מונה צוות ייעודי לנושא. "אנחנו שואפים לאיזון", אמר מוזט. "מצד אחד לכבד את זכות הציבור למעבר לאורך חוף ומצד שני, לאפשר את זכותם של חברי הקיבוץ לשקט ולפרטיות".

הוא ציין כי נעשו פעולות שונות ונוצרו הסכמות, שהן חברי הקיבוץ והן הציבור הרחב מכבדים אותן. עם זאת, הודה כי התושבים שגרים קרוב לחוף עומדים בפני אתגר של מאות מתרחצים שנמצאים סמוך לחצרותיהם מדי סוף שבוע.

בעין גב מינו "נאמני חוף" ובסוף כל שבוע נאסף לכלוך שנותר אחרי הנופשים שעוזבים. "החוף הוא לא חוף מוכרז ולא ניתנים בו כל שירותים, כמו בחופים המוסדרים", אמר. "לנו אין כלים להסדיר את הנושא. לפעמים אני שומע ברדיו שחופים מוסדרים נסגרים כי הגיעו לתפוסה מלאה. אצלנו אין דבר כזה".

קטע בשביל סובב כנרת שנחסם, 2021. אלי אשכנזי
"אובדן הבעלות הציבורית". חסימה סמוך לכנרת/אלי אשכנזי
קטע בשביל סובב כנרת, 2021. אלי אשכנזי
הרעיון נולד לפני 18 שנה. קטע בשביל סובב כנרת/אלי אשכנזי

רעיון פריצת שביל סובב כנרת נולד בחברה להגנת הטבע לפני 18 שנה, כחלק ממאבקם למען "השבת הכנרת לציבור". הקמפיין צבר תאוצה אחרי פרסום דוח מבקר המדינה בשנת 2005, שגילה כי מרבית חופי הכנרת גודרו בניגוד לחוק ותוך עצימת עין של הרשויות. אחרי פרסום הדוח אמר ניר פפאי, דאז רכז החופים בחברה להגנת הטבע, כי "בחופי הכנרת יש ביטויים שונים לאובדן הבעלות הציבורית על החוף", וכי "פעמים רבות מתרחש תהליך של 'אובדן הבעלות הציבורית'". תהליך פריצת השביל באותם ימים היה צעד שיצא נגד מצב זה ובניסיון לשנות את המציאות. במבט לאחור ניתן לומר כי אותו מיזם היה אחד הזרזים לפעילות ציבורית וחקיקתית להסדרת החופים ופתיחתם לציבור.

בתחילת 2007 אישרה ממשלת ישראל את תוכנית שביל סובב כנרת, שתאפשר הקמת שביל רצוף להליכה רגלית ולרכיבה על אופניים לאורך חופי הכנרת, בתחום של 50 מטרים מקו המים העליון וקרוב אליו ככל שניתן.

השביל הקדים בשנה וחצי את החוק להסדרת חופי הכנרת, שנחקק בשנת 2008. על משקל דבריו של פפאי לפני 15 שנה, ניתן לומר היום כי בחלקים גדולים הבעלות על הכנרת שבה לידי הציבור; סביב האגם יש חופים רבים שהוסדרו ושניתנים בהם שירותי הצלה, ניקיון, רפואה ועוד. גם הנושא המהותי של עלות הכניסה לחופים הוסדר, ובחופי איגוד ערים כנרת התשלום הוא עבור חניה לרכב, לפי שעות. חניה לאורך 24 שעות עולה לרכב 61.8 שקל. כניסה רגלית היא חופשית, והקיץ נפתח חוף צמח, שהחניה לידו היא ללא תשלום, זאת לאחר שהיה סגור ושופץ.

המקטעים החסרים של שביל סובב כנרת

עיבוד תמונה, -
מטיילים רוחצים בחוף כפר הנופש עין גב. 19 באוקטובר. חגי פלג, באדיבות המצולמים
"אין לנו כלים להסדיר את הנושא". רוחצים בחוף עין גב/באדיבות המצולמים, חגי פלג

תהליך השבת הנופש הישראלי לחופי הכנרת נוחל הצלחה. השנה, על פי איגוד ערים כנרת, מתחילת השנה נפשו בחופי האיגוד כ-2.85 מיליון נופשים, בהם 1.5 מיליון ביולי-אוגוסט. לצורך ההשוואה, בכל שנת 2020 נפשו 2.7 מיליון נופשים, וב-2019 - 1.85 מיליון. כמובן שגם למגפת הקורונה וההגבלות על הטיסות לחו"ל תרמו לעליית הביקוש לנופש בחופי הכנרת.

עידן גרינבאום, יו"ר איגוד ערים כנרת וראש המועצה האזורית עמק הירדן, קורא לציבור הישראלים להגיע לחופי האיגוד. "יש בחופים אלו את כל התנאים הנחוצים", אמר. אלא שהנופש הישראלי לא תמיד מסתפק בחופים המוסדרים, ורבים מגיעים גם לחופים הלא מוסדרים, שחלקם בתוך קיבוצים.

לא לכל החופים ניתן לגשת - בין היתר חופי כנסיות, מספר חופים במושבות מגדל וכנרת ומרבית חופי טבריה, למרות שהאחרונים נכללים בתוכנית שביל סובב כנרת. בניגוד לאיסור על בנייה לאורך כל השביל, בתוכנית נקבע כי בטבריה הוא יוקם במתכונת של טיילת, שיוקמו לאורכה בתי קפה ומסעדות. החלטה זו לא מומשה עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully