וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים בארה"ב ידון היום בהצעה חדשה למימון כיפת ברזל

עודכן לאחרונה: 23.9.2021 / 8:35

הנהגת הדמוקרטים קידמה חקיקה נפרדת מזו של התקציב הכולל, שממנה הוסר הסעיף לחידוש מלאי הטילים המיירטים של ישראל בשל התנגדות האגף הליברלי במפלגה. ההצעה הנפרדת צפויה לקבל את תמיכת הרפובליקנים ולעבור בשני בתי הקונגרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בעצרת האו"ם בניו יורק/עריכה: אביעד בללי

ועדת התקציב בבית הנבחרים של ארצות הברית הציגה אמש (רביעי) הצעת חוק חדשה שתספק לישראל מיליארד דולר עבור חידוש מלאי הטילים המיירטים של מערכת "כיפת ברזל". זאת יום לאחר שהוסרה מהצעת התקציב הרחבה יותר בשל התנגדותם של חלקים באגף הליברלי במפלגה. אם ההצעה תאושר היום בבית הנבחרים, היא תעבור לסנאט, ולאחר שתקבל את אישורו, תגיע לשולחנו של הנשיא ג'ו ביידן.

המהלך של האגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית איים להפיל את העברת התקציב כולו, משום שהרפובליקנים התייצבו נגד התכנית לממן את הממשל הפדרלי עד 3 בדצמבר ולהגדיל את תקרב החוב של המדינה. הרפובליקנים כינו את הדמוקרטים "אנטי-ישראלים" בעקבות הסרת הסעיף. היה זה צעד חריג בקונגרס האמריקני שנודע עד לא מכבר בתמיכה דו-מפלגתית כמעט גורפת בישראל, הזוכה לסיוע של מיליארדי דולרים בכל שנה. לפי נתוני הקונגרס, ארצות הברית כבר סיפקה לישראל יותר מ-1.6 מיליארד דולר לפיתוח ויצור מערכת "כיפת ברזל".

חברים באגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית מסתייגים מהתמיכה בישראל, במיוחד אחרי מבצע "שומר חומות" במאי, שבו הגיבה ישראל לשיגורי הרקטות של חמאס לשטחה. ישראל אומרת שכ-4,350 רקטות שוגרו במהלך הלחימה - ורובן יורטו על ידי כיפת ברזל. התקצוב החדש מיועד לרענון מלאי המיירטים.

יירוט רקטה של מערכת כיפת ברזל באשקלון 12 במאי 2021. רויטרס
שיגור טיל מיירט של כיפת ברזל במהלך מבצע שומר חומות/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התחייב להעביר לישראל את הסיוע בסיום מבצע "שומר חומות" וחזר על כך בפגישתו האחרונה עם ראש הממשלה נפתלי בנט.

לאחר ההודעה בדבר הדחייה, שר החוץ יאיר לפיד שוחח עם סטני הוייר, מנהיג הרוב בבית הנבחרים. בהודעה מטעם לשכתו של לפיד נכתב כי הוייר "חזר על מחוייבותו שלו, של הבית הלבן, של ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ושל סנטור שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, שהתחייבו בפני ממשלת ישראל שתקציב הסיוע עבור כיפת ברזל יועבר בזמן הקרוב".

לפיד אמר לאחר השיחה כי "אחרי שנים שבהן הממשלה הקודמת הזניחה את הקונגרס והמפלגה הדמוקרטית, וגרמה נזק ניכר ליחסי ישראל-ארצות הברית, אנו בונים היום מחדש יחסי אמון עם הקונגרס. אני מודה לממשל ולקונגרס על מחוייבותם האיתנה לבטחון ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully