וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מתחסנים תחילה: התעדוף השנוי במחלוקת במתן התרופה לחולי קורונה

עודכן לאחרונה: 23.9.2021 / 4:57

תרופת הרג'נרון אותה רכש משרד הבריאות נועדה למנוע התדרדרות במצבם של חולים שנדבקו בנגיף. אלא שמודל השימוש אותו נתן המשרד לקופות מסווג את האזרחים לפי קריטריונים שונים המתעדפים דווקא את מי שבחר לא להתחסן על פני חולים בעלי סיכון ואנשים מבוגרים שכן התחסנו

בווידאו: מתחסנים בתל אביב לאחר החלטת ה-FDA/צילום: סוניה גורודיסקי

משרד הבריאות רכש תרופה חדשה בשם רג'נרון המיועדת לטיפול בחולי קורונה קלים כדי למנוע התדרדרות במחלה. אולם מכיוון שישנה רכישה מצומצמת, במשרד העבירו לקופות החולים המלצות כלליות לגבי ההתוויות והמצבים הרפואיים למתן הטיפול ברג'נרון.

על פי ההנחיות, דווקא אנשים שאינם מחוסנים זכאים לתרופה לפני חולים מחוסנים בגלל שהסיכון שלהם יותר גדול. מודל התיעדוף החדש על פיו ינהגו בקופות החולים, מדרג באופן שקוף ואובייקטיבי לפי נקודות מי בעל הסיכוי הרפואי הגבוה ביותר להתדרדרות למחלה קשה וזאת על בסיס שיקלול לחישוב של גורמי סיכון רפואיים, אשפוזים קודמים, התחסנות בחיסון קורונה, גיל החולה ועוד. זאת בהתאם למצב התחלואה בזן הדלתא והשפעות החיסון.

תרופת רג'נרון לטיפול בחולי קורונה. ShutterStock
מעבדת רג'נרון בפלורידה, החודש/ShutterStock

על פי המודל, חולה "הצובר" שמונה נקודות - הוא בעל סיכון של 22%-25% לחלות במחלה קשה. בהתאם, חולה שצבר שבע נקודות - הוא בעל סיכון של בין 18%-20% לחלות במחלה קשה.

כמו כן, אדם שלא התחסן נגד קורונה מוגדר לפי המודל כבעל חמש נקודות - ובכך הוא זוכה לקדימות ביחס לשאר החולים.

לעומתו, חולה בגיל 70 ומעלה, מקבל רק שתי נקודות - ועל כל אשפוז שעבר בשלוש השנים האחרונות הוא מקבל נקודה נוספת.

ואולם, אנשים הסובלים ממחלות כליות, סכרת, מחלה נוירולוגית או מחלת כבד - זכאים רק בנקודה אחת בלבד. כך גם מדוכאי חיסון כמו חולי איידס ומושתלי איברים שיקבלו רק נקודה אחת על מחלתם.

מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, 8 בפברואר 2021. רויטרס
הטיפול ניתן בעירוי בבית החולה. מחלקת קורונה בתל השומר/רויטרס

הטיפול ברג'נרון ניתן בעירוי ויינתן בבית החולה באמצעות צוות של רופא ואחות שיגיעו לבית בניידת במיגון מלא עם הציוד הרפואי הנדרש למתן הטיפול.

ד"ר מירי מזרחי ראובני, ראש חטיבת הבריאות בקופת חולים מכבי, הסבירה כי מדובר בטיפול עם פוטנציאל משמעותי למנוע החמרה של המחלה. "הטיפול מתאים לבעלי סיכון גבוה במיוחד במטרה למנוע התדרדרות של המטופל. שיתוף הפעולה עם בתי החולים חשוב מאד ובהמשך הוא יתרחב לכל הארץ", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully