וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב קיימו שיחות חשאיות על תכנית חלופית מול איראן

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 19:58

הפורום של שתי המדינות לנושא איראן דן בדרך הפעולה למקרה שלא תחדש את המו"מ על חזרה להסכם הגרעין. בצד הישראלי הדגישו את חשיבות התכנית החלופית, והאמריקנים העבירו מסר כי הסנקציות יוחזרו אם לא תהיה התקדמות. במקביל, מתקיימים מגעים לביקור של ג'ייק סאליבן בישראל

בווידאו: נשיא איראן, במהלך נאומו המוקלט בעצרת הכללית של האו״ם/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

ישראל וארצות הברית קיימו בשבוע שעבר שיחות סודיות במהלכן דנו בתוכנית חלופית למקרה שבו איראן לא תחדש בקרוב את המו"מ על חזרה להסכם הגרעין - כך אמרו לוואלה! שני בכירים ישראלים.

זו היתה הפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה החדשה בה התכנס הפורום האסטרטגי האמריקני-ישראלי לנושא איראן. ההחלטה להמשיך את פעילות הפורום התקבלה על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט בפגישתם בבית הלבן בסוף אוגוסט.

הפגישה התקיימה בשיחת וידאו מאובטחת. מהצד האמריקני הוביל את השיחות היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומהצד הישראלי מקבילו איל חולתא. לצידם השתתפו בשיחות בכירים במערכת הביטחון ומשרדי החוץ של שתי המדינות.

בד בבד, סאליבן צפוי להגיע בשבוע הבא לביקור ראשון במזרח התיכון. הוא צפוי לבקר בערב הסעודית, איחוד האמירויות ומצרים, ובמקביל מתקיימים מגעים בין ישראל לארצות הברית על הגעה של סאליבן לירושלים. עם זאת, עוד לא ברור אם לוחות הזמנים יסתדרו לאור נסיעת בנט לניו יורק. הנושא האיראני צפוי להיות אחת הסוגיות המרכזיות עליה ידון סאליבן במהלך ביקורו באזור.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן וראש הממשלה, נפתל בנט בפתח פגישתם בבית הלבן 27 באוגוסט 2021. AP
בנט עם ביידן בעת ביקורו בבית הלבן, אוגוסט/AP

במהלך הדיון החשאי, הצד הישראלי הדגיש כי יש צורך להתקדם לתוכנית חלופית בנושא האיראני לאור המבוי הסתום במו"מ עם איראן והתחושה שהאיראנים מושכים זמן ומתקדמים בינתיים בתוכנית הגרעין שלהם.

בכיר ישראלי שמעורה בתכני השיחות אמר כי האמריקנים הדגישו שגם הם מודאגים מהמבוי הסתום. הבכיר הישראלי ציין כי המסר הכולל מהצד האמריקני היה כי אם שיחות הגרעין לא יחודשו בקרוב ממשל ביידן יטיל סנקציות חדשות על איראן.

דובר מטעם הבית הלבן ציין כי "ארה"ב מחויבת לקיים התייעצויות עם ישראל על שורה של נושאים שנוגעים לאתגר מצידה של איראן".

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
המו"מ תקוע. צנטריפוגות באיראן/רויטרס

הפורום האסטרטגי לנושא איראן הוקם בחודשים הראשונים לכהונת הנשיא ברק אובמה והוא הפך לזירה המרכזית בה ירושלים וושינגטון דנו במחלוקות בנושא האיראני בתחילת הקדנציה השניה של אובמה.

בתקופת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עסק הפורום בהגברת שיתוף הפעולה בנושא האיראני, בפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין ובקידום קמפיין הלחץ המקסימלי נגד איראן.

בפברואר האחרון, חודש אחרי כניסת הנשיא ביידן לתפקידו, הציע הבית הלבן לישראל לחדש את פעילות הפורום. נתניהו נענה בחיוב בעקבות לחץ של שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. שני סבבים של שיחות התקיימו במרץ ובאפריל.

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן באנקורג', אלסקה, 18 במרץ 2021. רויטרס
יגיע לישראל? היועץ לביטחון לאומי סאליבן/רויטרס

השיחות בין איראן למעצמות בווינה הוקפאו לפני הבחירות לנשיאות איראן ומאז לא נקבע כל מועד לסבב שיחות חדש. הממשלה החדשה באיראן אף הציגה הסתייגויות לגבי טיוטת ההסכם אליו הגיע ממשלתו של רוח אני לפני הבחירות.

שר החוץ האיראני חוסין אמיר עבדולהיאן נפגש ביום שלישי בניו יורק עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל והודיע לו כי איראן מעוניינת לחדש את המו"מ בתוך כמה שבועות. עם זאת האיראנים הבהירו כי עוד לא החליטו כיצד ירצו לנהל את המו"מ אם זה יתחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully