וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבאס רשם הישגים מרשימים בחודשים הראשונים לממשלה, אך בוחריו לא ממהרים לחגוג

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 16:22

ב-100 ימיה הראשונים של הממשלה, יו"ר רע"ם, שעשה היסטוריה עם שותפים ציונים, השקיע את כל זמנו במיליארדים שיופנו לחברה הערבית. בסביבתו מחמיאים על ההישגים הכספיים והפוליטיים: "יהיו השפעות ארוכות טווח"; ומנגד בציבור הערבי מזכירים: "הרבה דיבורים, והפשיעה מחריפה"

בווידאו: 100 ימי בנט - סיכום 3 החודשים של רה"מ בתפקיד/צילום: ערוץ הכנסת, רויטרס וצלמי וואלה!, עריכה: טל רזניק

מנסור עבאס הוא לא איש שמבזבז זמן, ובמאה הימים הראשונים של רע"ם בקואליציה הוא השקיע את כל זמנו במה שחשוב באמת: הכסף. הוא מיעט בהופעות ציבוריות, לא הרבה להתבטא בנושאים אידיאולוגיים ולא חמק למסעות הסברה בארצות הברית או לחופשת חו"ל ארוכה. לא עניין של מה בכך, בתום ארבע מערכות הבחירות מורטות העצבים שהסתיימו בציון הדרך ההיסטורי, בו הרשימה הערבית המאוחדת בראשותו תומכת בממשלה ציונית. אלא שמאז הכניסה לקואליציה, עבאס היה ממוקד מטרה בקידום מימושה של הבטחת הבחירות המרכזית שלו - התקציב.

בסביבתו כולם מפנים להישג המשמעותי שלו עד כה, והוא הכספים המסומנים לחברה הערבית בתקציב המדינה הבא, ויודעים לחזור עליהם כמי ששיננו היטב: כ-30 מיליארד שקלים בסך הכול, ומתוכם כמעט 2.5 מיליארד שקלים למיגור הפשיעה ברחובות הישובים הערבים.

מנסור עבאס במליאת הכנסת 12 ביולי 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
השקיע את כל זמנו בתקציב. עבאס בכנסת/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

את ההישג צריך לקחת בערבון מוגבל. קודם כל מכיוון שלתקציב המדינה צפויות עוד קריאה שנייה ושלישית בכנסת, והכל עוד יכול לקרות בדרך. עבאס מבין את זה ובינתיים לא חוגג ניצחון. אמנם פה ושם בריאיון זה או אחר, בעיקר בערבית, הסכים לומר "קיבלנו את מה שרצינו", אבל במקביל, ובמיוחד בתקשורת העברית, הוא גם משדר את ההיפך - תוך איומים מרומזים של מה יקרה אם לא, כמי שיודע שבפוליטיקה כמו בספורט, המשחק לא נגמר עד שהוא נגמר.

"הצלחנו לשים את כל הבעיות על השולחן. את ההבדל נוכל לראות רק לאחר אישור התקציב. אנחנו במבחן אמיתי אבל זה יותר מבחן לממשלה", אומר לוואלה! ח"כ מאזן גנאים, מספר 2 ברע"ם. "נצטרך עוד לשבת עם כל שר ושר שיצטרך לקחת את החברה הערבית בחשבון. זה יהיה בשיח והידברות עם השרים והמנכ"לים כמובן, כי כשאתה בקואליציה אז כל הדלתות פתוחות וככה צריך להיות".

גנאים מבין שבמציאות הישראלית גם הבטחת התקציב לא תהיה ערובה לכך שהמיליארדים יזרמו ליישובים הערבים. הפיקוח על כך היא המשימה שתלווה אותו לאורך הקדנציה, כדי שיוכל לחזור לבוחרים ולהצדיק את הצעד התקדימי והשנוי במחלוקת של חבירה לציונים, ובמיוחד לשנואי נפשו, גם של המיינסטרים בחברה הערבית - בנט, שקד וליברמן. אולי בשל כך נמצא עבאס במסע דילוגים בין היישובים הערבים.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן | מאזן גנאים. ראובן קסטרו
"המפלגות הערביות ישבו על הספסל והסתכלו מרחוק, היום לרע"ם יש השפעה", גנאים/ראובן קסטרו

עוד אומר גנאים, בעבר ראש עיריית סחנין, כי "ראש רשות יודע מה הצרכים ומה הכאב של התושבים שלו, יותר מכל חבר כנסת. עוני ואבטלה ואלימות זה כבר ידוע לכולם, אבל הם צריכים הרחבת שטחי שיפוט, תוכניות מתאר, עצירת הריסות בתים, הכרה ביישובים בנגב".

הוא בנוסף מציין את מה שהוא אולי ההישג הגדול של המפלגה, גם אם לא ניתן לכמת אותו בשקלים: "המפלגות הערביות כל הזמן ישבו על הספסל והסתכלו מרחוק. היום רע"ם בתוך הקואליציה ויש לה השפעה. רע"ם הוכיחה לכולם שהיא שחקן לגיטימי בפוליטיקה הישראלית. הכנסנו לראש של האזרח היהודי שאנחנו אזרחים שווים במדינת ישראל. לדבר הזה יהיו השפעות ארוכות טווח"

רה"מ נפתלי בנט וחברי הכנסת לאחר ההצבעה על התקציב במליאת הכנסת, 2 בספטמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
עבאס וראש הממשלה בנט בכנסת, לאחר שהתקציב עבר בקריאה ראשונה/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת

"בינתיים הרבה דיבורים", מסכם את מאה הימים של רע"ם ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, שבחודש שעבר יזם בנצרת יום עיון בנושא דרישות החברה הערבית מתקציב המדינה. "הציבור הערבי משתוקק לראות תוצאות בשטח, אבל בפועל הפשיעה גואה והמצוקה החברתית מחריפה, ובנגב בינתיים לא הוכר אף כפר לא מוכר. גם איימן עודה היה פעם חביב התקשורת העברית וגם לו הבטיחו ב-2015 גן עדן לחברה הערבית. גם הוא לא ידע אז איך עובדת ממשלה וביבי הבטיח לו 15 מיליארד שקל".

לדבריו של פרח, מרכז מוסאוא בודק את הצעת תקציבי המדינה ל-2022 ולא מוצא את המיליארדים שהובטחו לרע"ם: "בהתחלה הבטיחו 53 מיליארד לחמש שנים, בישיבת הממשלה זה ירד ל-32 מיליארד, תקציב המדינה כבר אושר בכנסת בקריאה ראשונה ומנכ"לי משרדי הממשלה רבים עם האוצר מאיפה יגיע הכסף שהובטח לעבאס. מדובר בכמעט שישה מיליארד שקל שלא הוכנסו להצעת תקציב 2022".

"לצערי החברה הערבית למודת אכזבות, אני חושש שגם הפעם האכזבה תגיע. את מעט הסרטים, אם בכלל יהיו כאלה, יגזור בסוף ראש הממשלה או השר הממונה, כמו שעשה ביבי", הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully