וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התנגדות חברי קונגרס: עוכב הסיוע האמריקני לישראל להצטיידות בכיפת ברזל

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 0:05

שעות ספורות לפני ההצבעה על חוק התקציב בבית הנבחרים הודיעו חברי קונגרס דמוקרטים כי לא יצביעו בעד התקציב אם יכלול את סעיף "כיפת ברזל". המשמעות היא עיכוב משמעותי בהעברת הסיוע הנוסף לישראל. מדובר באירוע נדיר שבו הקונגרס אינו מאשר סיוע לישראל לצרכים הגנתיים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בעצרת האו"ם בניו יורק/עריכה: אביעד בללי

אישור סיוע צבאי אמריקני בסך מיליארד דולר לישראל מתעכב בעקבות התנגדות של קבוצת חברי קונגרס דמוקרטים. זאת, עם הודעתם הערב (שלישי) כי לא יצביעו בעד התקציב אם הוא יכלול את סעיף המיירטים של "כיפת ברזל". מדובר באירוע נדיר שבו הקונגרס האמריקני אינו מאשר סיוע לישראל לצרכים הגנתיים.

חברי הקונגרס הצהירו כי יתנגדו למהלך רק שעות ספורות לפני ההצבעה על חוק התקציב בבית הנבחרים האמריקני, ברקע ביקורת על מדיניות ישראל בגדה המערבית ובעזה. בעקבות ההתנגדות, הוסר סעיף זה מחוק התקציב והוא ישולב בחוק תקציב הביטחון שיובא להצבעה רק בעוד כמה חודשים.

שיגור של טיל מיירט של כיפת ברזל לעבר רקטה ששוגרה מרצועת עזה אל אשקלון, 11 במאי 2021. AP
שיגור של טיל מיירט של כיפת ברזל/AP

בכיר ישראלי אמר שיש רוב גם בבית הנבחרים וגם בסנאט לסיוע החירום לישראל, אבל בסיטואציה הפוליטית שנוצרה סביב חוק התקציב כמה חברי קונגרס דמוקרטים-פרוגרסיבים הפכו ללשון המאזניים, מה שאפשר להם לבלום את החוק כולו. הבכיר הישראלי ציין שהסיוע יאושר, אך במועד מאוחר יותר וכחלק מחוק אחר.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התחייב להעביר לישראל את הסיוע בסיום מבצע "שומר חומות" וחזר על כך בפגישתו האחרונה עם ראש הממשלה נפתלי בנט. למרות זאת, התקציב לא עבר בעקבות אותה התנגדות של חברי מפלגתו וההצבעה עליו נדחתה.

"בונים היום מחדש יחסי אמון עם הקונגרס"

לאחר ההודעה בדבר הדחייה, שר החוץ יאיר לפיד שוחח עם סטני הוייר, מנהיג הרוב בבית הנבחרים. בהודעה מטעם לשכתו של לפיד נכתב כי הוייר "חזר על מחוייבותו שלו, של הבית הלבן, של ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ושל סנטור שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, שהתחייבו בפני ממשלת ישראל שתקציב הסיוע עבור כיפת ברזל יועבר בזמן הקרוב".

לפיד אמר לאחר השיחה כי "אחרי שנים שבהן הממשלה הקודמת הזניחה את הקונגרס והמפלגה הדמוקרטית, וגרמה נזק ניכר ליחסי ישראל-ארצות הברית, אנו בונים היום מחדש יחסי אמון עם הקונגרס. אני מודה לממשל ולקונגרס על מחוייבותם האיתנה לבטחון ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully