וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדאגה היחידה שצריכה להיות לנו מהחלטת ה-FDA: החשש לפגיעה במבצע חיסוני הקורונה

הילה אלרואי

עודכן לאחרונה: 19.9.2021 / 13:34

ההחלטה שלא להמליץ לחסן את כלל האזרחים במנת בוסטר גרמה לבלבול, אך בפועל גם בישראל המבצע החל בהדרגה. בניהול המגיפה, היינו המדינה הראשונה שחיסנה חלקים נרחבים מהאוכלוסייה, והראשונה להתריע על הירידה ביעילות. כעת, הציבור בארץ עלול לחשוב פעמיים לפני שיתחסן

בווידאו: מתחסנים בתל אביב לאחר החלטת ה-FDA/צילום: סוניה גורודיסקי

ההחלטה של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאשר את חיסון הבוסטר לגילאי 65 ומעלה ולאוכלוסיות בסיכון, אך לא לתת המלצה גורפת לחיסון אזרחים מתחת לגיל הזה, גרמה לבלבול בישראל, שהיתה המדינה הראשונה לחסן את אזרחיה במנת הדחף השלישית.

ראשית, וועדת המומחים של ה-FDA קבעה שיש צורך במנת דחף שלישית, זאת לאחר שהשתכנעה שיש ירידה במועילות החיסון. המצב בארצות הברית שונה מישראל בהכל: קצב ההתחסנות נמוך יותר, שיעור האוכלוסיה המחוסנת קטן יותר, משתנה ממדינה למדינה, ועומד על 55% בלבד, כשגם רמות התחלואה שונות. התפשטות המחלה בישראל גבוהה יותר, ומשרד הבריאות לא חיכה ל-FDA כמעט בשום שלב בניהול המגיפה.

כמו מדינות רבות, גם בישראל נאלצו לקבל החלטות באופן עצמאי. כך, היינו המדינה הראשונה שהגיעה תוך שלושה חודשים בלבד למצב שבו 40% מכלל האוכלוסיה מחוסנת ורמות התחלואה החלו לצנוח. כך, גם היינו בין הראשונים שהתריעו על כך שמועילות החיסון יורדת. כשמחסנים כמות כל כך גדולה של אנשים בזמן קצר כל כך, אפשר לשים לב לשינויים במהרה.

מנהל המזון והתרופות האמריקני. רויטרס
המצב בארה"ב שונה מישראל בכל. משרדי ה-FDA/רויטרס

כשצוללים לפרטים מבינים שארצות הברית עושה עכשיו את מה שאנחנו עשינו לפני כחודשיים, כלומר ממליצה על חיסון שלישי לכלל האוכלוסיה מעל גיל 65, לעובדי מערכת הבריאות בכל הגילים וכמובן, לאוכלוסיות בסיכון. כך זה החל גם בישראל ורק לאחר מכן ירד הגיל של הזכאים לחיסון.

ישראל ללא ספק מובילה בהרבה מובנים את ניהול המגיפה, וכמו בחיסון הראשון והשני, נראה שתוך זמן קצר עוד ועוד מדינות יקבלו את אותה החלטה. זו בדיוק הסיבה בגללה החלטת וועדת המומחים לא תגרום לשינוי במדיניות של משרד הבריאות, אך היא כן תגרום, ככל הנראה, להססנות גדולה יותר בקרב הציבור ואולי אף לפגיעה בקצב של מבצע החיסונים. זה הדבר שצריך להדאיג אותנו יותר מכל דבר אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully