וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בהאיטי: ראש הממשלה מואשם במעורבות ברצח הנשיא

עודכן לאחרונה: 15.9.2021 / 8:05

חודשיים אחרי החיסול המסתורי של הנשיא מויס במעונו, החקירה קיבלה תפנית מסעירה כשהתובע הכללי טען שיש די ראיות להעמיד לדין את ראש הממשלה הזמני אריאל הנרי, כירורג מוערך שקיבל את תמיכת המערב. בתגובה, הורה הנרי על פיטוריו.

ראש ממשלת האיטי הזמני אריאל הנרי בהלווית הנשיא שנרצח ג'ובנל מויס בפורט-או-פרינס, 20 ביולי 2021. רויטרס
עשה שיחת טלפון מחשידה לאחר הרצח. ראש הממשלה הזמני אריאל הנרי/רויטרס

ראש הממשלה הזמני של האיטי, אריאל הנרי, הורה הלילה (רביעי) על פיטורי התובע הכללי שביקש להאשים אותו במעורבות ברצח הנשיא ג'ובנל מויס בחודש יולי האחרון, בתפנית דרמטית בחקירת ההתנקשות שטלטלה את מדינת האי הענייה שבקריביים.

הנרי, כירורג מוערך, קיבל לידיו את הגה השלטון כשבועיים אחרי שמויס חוסל על ידי מתנקשים בביתו שבבירה פורט-או-פרינס. בנוסף למשבר הפוליטי החריף שאליו נקלעה האיטי, המשימה להביא לייצוב המדינה הפכה קשה עוד יותר לאחר רעידת אדמה קטלנית בחודש שעבר. יותר מ-2,000 איש נהרגו כשרעש בעוצמה 7.2 זעזע את האי.

לטענת התובע הכללי בד-פורד קלוד, שביקש משופט להעמיד לדין את הנרי בן ה-71, "יש מספיק ראיות מפלילות כדי להעמיד לדין את הנרי ולבקש להגיש נגד כתב אישום מקיף". הוא אף ביקש מרשויות ההגירה למנוע ממנו לצאת מגבולות המדינה לאור "חומרת" העובדות שעלו מהחקירה הסבוכה.

בשבוע שעבר, על רקע דיווחים שלפיהם החוקרים רוצים לתשאל את ראש הממשלה על שיחות טלפון שקיים לכאורה עם אחד החשודים המרכזיים, הבטיח הנרי כי הוא לא יוסח מהמשימה. ראש הממשלה הזמני, שזכה לתמיכת ארצות הברית והמערב בתור מנהיגה הזמני של האיטי, התעקש כי "הפושעים האמיתיים" ייתפסו וייענשו.

בבקשה בת שני העמודים שהגיש התובע הכללי, הוא טען שהנרי שוחח עם בכיר משרד המשפטים לשעבר ג'וזף פליקס בדיו במשך לפחות שבע דקות לאחר הירי במויס. הנרי שהה אז במלון בבירה, בעוד שבדיו לפי ההערכות שוחח ממקום קרוב למעונו של הנשיא. בדיו טרם נעצר ולא ידוע היכן הוא נמצא.

שעות לאחר הטחת האישומים בו, הודיע ראש הממשלה על הדחת התובע. "יש לי את העונג להודיע לך שהוחלט לפטר אותך", הודיע הנרי לתובע במכתב פומבי. הנרי מונה לתפקיד על ידי מויס, שהיה דמוית שנויה במחלוקת שהואשמה על ידי מתנגדיו בנטיות רודניות, ימים לפני הרצח. הוא הבטיח לשפר את המצב ולארגן בחירות חדשות שנדחו זה זמן רב, אולם ההסתעפות בחקירה צפויה לשבש את התכניות. להאיטי אין כרגע נשיא או פרלמנט מתפקד.

נשיא האיטי ג'ובנל מויס ורעייתו בטקס לציון עשור לרעידת האדמה. 12 בינואר 2020. רויטרס
מספר החשודים רק ממשיך לטפס. הנשיא מויס ורעייתו/רויטרס

יותר מחודשיים חלפו מאז החיסול, אולם ההתנקשות נותרה תעלומה ברובה. עשרות חשודים נעצרו, כולל 18 חיילים קולומביאנים לשעבר, שחלקם השתתפו בהסתערות על משכנו של מויס בשעות המוקדמות של 7 ביולי. שני עצורים נוספים הם אזרחים אמריקנים ממוצא האיטי.

המשטרה טוענת שאחד הקושרים המרכזיים הוא כריסטיאן עמנואל סאנון, כומר הנמצא בפלורידה שלכאורה תכנן להשתלט על הנהגת המדינה. עם זאת, מעטים מאמינים שהדמויות האמיתיות שעומדות מאחורי ההתנקשות זוהו, על אחת כמה וכמה נתפסו.

אלמנתו של מויס, שנפצעה בניסיון החיסול והועברה לטיפול בארצות הברית, סיפרה כי היא חושדת ש"אוליגרכים" אחראים לפשע, שטלטל את המדינה השברירית שכבר סובלת מסדרת משברים כלכליים, פוליטיים, הומניטריים וביטחוניים הקשורים אלו באלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully