וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו רק ההתחלה": נהגי האוטובוסים חסמו את צומת עזריאלי בת"א במחאה על תנאי העסקתם

עודכן לאחרונה: 12.9.2021 / 13:06

מאות נהגים חסמו את צומת הרחובות בגין וקפלן בעזרת אוטובוסים, כחלק מההפגנה על רקע מה שהם מכנים "הפקרת נהגי האוטובוסים". בהסתדרות הלאומית וארגון נהגי האוטובוסים מבטיחים: "לא נהסס לפנות לבג"ץ ובמקביל נשבית את המדינה כולה"

נהגי אוטובוסים חסמו היום (ראשון) את צומת עזריאלי, פיזרו צמיגים על הכבישים, ונשאו שלטים עליהם נכתב:"הגיע הזמן לעשות שינוי" ו-"לוקחים את ההגה בידיים". זאת, כמחאה על תנאי העסקתם.

ההפגנה שנערכה מול קריית הממשלה בתל אביב מגיעה אחרי מאבק שקט שמנהלים ארגוני הנהגים מזה מספר שנים, במוקד המאבק שלהם - הקריאה להכיר בנהגים המקצועיים כמקצוע, שיפור שכר הנהגים הנמוך, הפגיעה שחווים נהגים בתנאי ההעסקה שלהם במעבר בין חברות וכמובן גילויי האלימות הקשים שהתגברו בשנה וחצי האחרונה על רקע עימותים עם נוסעים סביב תקנות הקורונה.

ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית שנכח בהפגנה: "שכר נהגי האוטובוסים במדינת ישראל נמוך בכ-30% מהשכר הממוצע במשק ואין שום סיבה הגיונית לחוסר האיזון בין העבודה הקשה והאחראית של הנהגים לבין השכר הנמוך והלא מתגמל שהם מקבלים". גנון המלווה את המאבק בשנים האחרונות לקח גם חלק בעיצוב המלצות הארגון שהוא הגוף המקצועי של נהגי האוטובוסים שהוגשו בעבר למשרד התחבורה. "אם השרה תמשיך להתעלם מדרישות הנהגים הבסיסיות לא נהסס לפנות לבג"ץ ובמקביל נשבית את כל המדינה כולה", אומר.

מחאת נהגי האוטובוסים 12 בספט 2021. ארגון נהגי האוטובוסים, אתר רשמי
שכר נהגי האוטובוסים בישראל נמוך ב-30% מהשכר הממוצע במשק. ההפגנה, הבוקר/אתר רשמי, ארגון נהגי האוטובוסים

יהושע נימשי, עד לאחרונה נהג חברת סופרבוס שעבר לעבוד בחברת בית שמש אקספרס, הוא אחד הנהגים שזכויותיהם נפגעו: "נמאס לנו מדיבורי סרק על כך שידאגו לשיפור תנאי הנהגים וישמרו על הבטיחות שלנו. הגיע הזמן ששרת התחבורה מיכאלי תפסיק לזרוק את הנהגים והנהגות מתחת לגלגלים ותשמור עליהם באמת. לא בדיבורים אלא במעשים". במצב הנוכחי, נהגים העוברים ממפעילת תחבורה ציבורית אחת לשנייה, בין אם במעבר שגרתי בין עבודות או בשל סיום חוזה הפעלה באשכולות האזוריים, מאבד את צבירת הוותק שלו, ש"מתאפס" ויחד איתו נפגעות זכויות ההעסקה שלו.

השרה מיכאלי, והרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הם לטענת הנהגים הכתובת לטענות שלהם. אחת הטענות שהועלו נוגעות להיעדר התכנון בכל הקשור לגיוס והכשרה של נהגים מקצועיים בתחום. על פי נתוני ארגון נהגי האוטובוסים, במדינת ישראל יש מחסור ענק של מעל ל-4,000 נהגי אוטובוסים מקצועיים ובעתיד הקרוב המחסור בנהגים יגדל לכדי 10,000 נהגים. המחסור הזה מהווה בין השאר חסם להפעלה השוטפת של תחבורה ציבורית יעילה ובעיה שרק תלך ותחריף לאור התוכניות להרחיב את פעילותה.

מחאת נהגי האוטובוסים 12 בספט 2021. ארגון נהגי האוטובוסים, אתר רשמי
"נמאס לנו מדיבורי סרק"/אתר רשמי, ארגון נהגי האוטובוסים

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית מסביר: "נהגי האוטובוס נאנקים תחת העומס כבר היום שעה שמשרד התחבורה מרחיב שירותים ללא תכנית מסודרת לגיוס נהגים. כדי להפעיל את התחבורה הציבורית כראוי יש להעלות ולהשוות את שכר הנהג לשכר הממוצע במשק, להחיל רצף זכויות והכרה בוותק בהחלפת מכרזים, לבנות תכנית למיגור האלימות כולל הכרה במקצוע וכעובד ציבור ולהתקין שירותים וחדרי התרעננות במסופים".

גם נושא האלימות ממנה סובלים נהגים על בסיס יומי מהווה מבחינתם עילה למאבק שלהם. עופר סטרוק נהג אגד תעבורה אמר כי: "הגיע הזמן שממשלת ישראל תתתעורר ותשמור על נהגי האוטובוסים. למה זה צריך לקרות רק כאשר נהג מותקף ונפצע אנושות? יש טרור שפועל נגדנו שוב ושוב ולא ברור אם יחמירו את העונשים כלפי תוקפי נהגים. היום זו רק יריית הפתיחה. אם דרישתנו לשיפור תנאי העסקה והבטיחות שלנו לא יענו, נשבית את המדינה כולה. דם הנהגים אינו הפקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully