וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבים מעכו שמוחים נגד מעצרם של נאשמים בהתפרעויות זומנו ל"שיחת אזהרה" במשטרה

עודכן לאחרונה: 10.9.2021 / 16:09

המשטרה זימנה כמה תושבים שמתכננים הפגנה נגד "היחס הלא שוויוני" שמקבלים לטענתם ערבים שהואשמו בלינצ'ים בעיר בזמן "שומר החומות", ביחס ליהודים שהואשמו בעבירות חמורות דומות. לדבריהם, נמסר להם שהם יישאו באחריות אם יותקפו. "במקום לטפל במי שמאיים, מאיימים עלינו"

המשטרה זימנה אמש (חמישי) לשיחות "אזהרה" בתחנת עכו כמה ערבים מפעילי מחאת משפחות נאשמי ההתפרעויות והלינצ'ים ביהודים בעיר, במהלך מבצע "שומר החומות". לדבריהם, בשיחות הם נתבקשו לבטל לאלתר את ההפגנה שהם מתכוונים לקיים בערב שבת בשכונת וולפסון בעיר, בקריאה לשחרור העצורים "שחוו בחקירותיהם עינויים פיזיים ונפשיים", ובמחאה על "היחס הלא שוויוני" כלפי העצורים הערבים המואשמים בעבירות חמורות ביחס ליהודים, שהואשמו בעבירות חמורות דומות.

הפעילים טוענים שנמסר להם כי "מתנחלים" מאיימים להגיע למקום שבו מתכוננת ההפגנה ולתקוף את המשתתפים בה. כמו כן נמסר לפעילים כי הם יישאו באחריות בגין כל פעולה אלימה שתבוצע נגד המשתתפים וכי הם יועמדו לדין בגינה. במשטרת עכו נחושים שלא לאפשר להם להגיע לשכונה המדוברת ולהקים אוהל מחאה בקרבת בית כנסת.

אמש פנה ארגון עדאלה באמצעות עורכת הדין נארימאן שחאדה זועבי, למפקד תחנת עכו, סגן-ניצב איאד פרג', במחאה על זימון הפעילים לשיחות האזהרה ובדרישה לאפשר להם לממש את זכותם החוקתית להפגנה וחופש הביטוי, תוך שמירה על ביטחונם ושלומם. "משטרת ישראל היא הגוף המופקד על היבט זה", מציין הארגון בפני מפקד תחנת עכו, "משימת השמירה על הסדר הציבורי במהלך הפגנה, וההגנה על אפשרות מימושה של הזכות החוקתית לחופש ביטוי תהלוכה והפגנה הינן מתפקידיה המרכזיים, המובהקים והגרעיניים של משטרת ישראל".

לינץ' בעכו 12 במאי 201. אתר רשמי, מערכת וואלה!
אישומים חמורים. לינץ' בעכו בחודש מאי/מערכת וואלה!, אתר רשמי

לטענת עדאלה, "הפרקטיקה של זימון פעילים לתחנת המשטרה לשיחות אזהרה לקראת פעילויות מחאה מתוכננות הינה פסולה, ומטרתה הפחדת והרתעת האזרחים". הארגון קורא למפקד התחנה לחדול מפרקטיקה זו בניסיון למנוע מהם את מימוש זכויותיהם. העתק ממכתבם שלחו ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט ולמפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי.

"זה משהו שלא מקובל במדינה דמוקרטית", מסביר מוחמד נסרה, תושב עכו בן ה-31, פעיל חברתי וחבר ועד העצורים. "ארבעה חדשים אנחנו מנהלים הפגנות לא אלימות והמשטרה רואה את זה ויודעת את זה. פתאום כשיש איומים אלימים נגדנו, אז במקום לטפל במאיימים הולכים למאוימים ומאיימים עליהם. זה מה שהמשטרה בוחרת לעשות. השכונה המדוברת נקראת מעורבת אבל 90% מתושביה ערבים. אנחנו לא מתכוונים לעשות פרובוקציה ולא מתכוונים להתקרב לשום בית כנסת. מתרחקים מהגרעין התורני ואת אוהל המחאה ואת ההפגנה עושים רחוק משם".

הפעילים בעכו תומכים ב-31 נאשמים ובמשפחותיהם. מרישומי הפרקליטות עולה כי 22 ערבים תושבי עכו הנאשמים בפרעות עדיין עצורים. תושבת העיר חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן מחד"ש מלווה את המשפחות מאז נעצרו יקיריהן. יו"ר מפלגתה ח"כ איימן עודה ביקר אצלן והבטיח תמיכה "עד שחרורם". למרות זאת, המשפחות חשות שהנהגת הציבור הערבי נותנת להם כתף קרה. חלק מהמחאה שלהן הופנה גם נגד היחס הזה.

קריאה להפגנה לשחרור נאשמי הפרעות בעכו. ,, מערכת וואלה!
"יחס לא שוויוני", קריאה להפגין עבור הנאשמים בהתפרעויות/מערכת וואלה!, ,

חלק מהאישומים נגד העצורים הינם בגין אירועים חמורים מאוד שהתרחשו בעיר בחודש מאי, וששיאם היה הצתת מלון "האפנדי" שבמהלכה נספה חתן פרס ישראל לביטחון, אבי הר אבן. עם זאת, איש מהנאשמים לא מואשם ברצח.

כך למשל גם בעניינו של אחמד שמוך, צעיר מהעיר העתיקה בן 24, שבמשך חמש הארכות מעצר במהלך חקירות קשות בשב"כ וביחידה למאבק בפשיעה של מרחב אשר במשטרה, נחשד בעבירות חמורות של פעולת טרור ורצח על רקע גזעני, הצתה על רקע לאומני, פציעה, קשירת קשר לביצוע פשע, תקיפה וחבלה בחבורה, הפרעה לשוטר ותקיפת שוטר - עבירות שהעונש המירבי בגינן הוא מאסר עולם ועוד מספר דו-ספרתי של שנות מאסר נוספות.

תיאטרון עכו נשרף. טוויטר, צילום מסך
איש מהנאשמים לא מואשם ברצח. הצתת תיאטרון עכו בחודש מאי/צילום מסך, טוויטר

אולם, אתמול הוגש נגדו בבית משפט השלום בחיפה כתב אישום רק בגין עבירות מינוריות יחסית, של התפרעות והפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות. עורכת הדין ראניה סרוג'י עתרה לשחרר את הצעיר ולו בשל כך, אולם השופטת אורית קנטור ציינה בהתייחסותה כי לא ניתן להפריד באופן מלאכותי את העבירות עצמן ואת מעשיו מההתרחשות הכללית שבה המתפרעים, חלקם רעולי פנים, חסמו כבישים באמצעות פחי אשפה וחפצים אחרים, יידו אבנים ובקבוקי תבערה, ירו זיקוקים וגרמו נזק לרכוש, והכול תוך הפרת הסדר והשלום בדרך שיש בה להטיל אימה על הציבור". היא האריכה את מעצרו עד החלטה אחרת.

מנגד, בבית המשפט המחוזי בחיפה, השופט ניצן סילמן נעתר אתמול לעו"ד יובל זמר ועו"ד שלי פדלון ארבל ממשרדו, ושחרר למעצר בית את רומן לויטן בן ה-34 מחדרה, המואשם במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה וכן החזקת סכין, בגין אירוע הלינץ' בצומת ברניצקי בבנימינה שבו כמעט נרצח תושב ג'סר א-זרקא בן 30 שנקלע למקום. לפי כתב האישום, כשלויטן ואחרים הבחינו בו הם צעקו "ערבי ערבי", ותקפו אותו בצוותא, הפילו אותו ארצה, הכו אותו בידיהם ובאמצעות חפצים ומקלות, בעטו בו ברגליהם ודקרו אותו ברגלו ובראשו באמצעות סכין, והכול מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי. שוטרים שהגיעו בסופו של דבר הרחיקו אותם באמצעים לפיזור הפגנות והצילו את חייו. מכתב האישום עולה כי לויטן נעצר תוך התנגדות ותוך שניסה להימלט מהשוטרים, כאשר בכיס מכנסיו נמצאה סכין.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה אמונה בין יתר תפקידיה על שלום הציבור וביטחונו. מטבע הדברים מקום שבו קיים חשש להפרת החוק או הסדר הציבורי שלא כדין, מתועדפת פעילות מניעה טרם האכיפה. במקרה זה, בעקבות חשש להפרת הסדר הציבורי התבקש נציג המוחים להגיע למשטרה לבירור והתראה. כל ניסיון לשוות למאמצי המניעה המשטרתיים, שנועדו להבטיח את שלום וביטחון הציבור מניעים פסולים, חוטא לאמת ולמהות תפקידה של המשטרה כגוף אוכף חוק. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה, ובתנאי שזו אושרה כדין ואיננה פוגעת בשלום הציבור וביטחונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully