וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיווך רוסיה: הפסקת אש בין צבא אסד והמורדים בדרעא

2.9.2021 / 18:11

אחרי חודשיים של מצור והפצצות כבוד של המשטר, לוחמי האופוזיציה הסכימו להניח את נשקם בתמורה לרחקת המיליציות השיעיות הפרו-איראניות. האזור היה מולדת המרד באסד לפני עשור, אך זה דוכא באלימות בסיוע מוסקבה וטהראן

כוחות של צבא רוסיה בדרעא, סוריה, 1 בספטמבר 2021. Anadolu Agency, GettyImages
כוחות של צבא רוסיה בדרעא, סוריה, 1 בספטמבר 2021/GettyImages, Anadolu Agency

כוחות רוסיים החלו לסייר ברחבי העיר דרעא שבדרום-מערב סוריה, במסגרת הסכם שתיווכה בין כוחות המשטר לאופוזיציה אחרי חודשיים של מצור. ההבנות גובשו ביום שלישי על ידי הגנרלים הרוסים, כדי להימנע מלוחמה בשטח בנוי אחרי הפצצות כבדות של צבא אסד על מרכז העיר, שהייתה מולדת המחאות נגד השושלת העלוואית ב-2011.

כוחות המשטרה הצבאית של רוסיה הניפו את דגלי רוסיה וסוריה במחוז דרעא אל-בלד, והם אמורים למנוע את כניסת המיליציות השיעיות הפרו-איראניות. בתמורה, המורדים ימסרו את כלי הנשק שלהם. צבא סוריה מסר כי ההסכם סוף סוף משיב את סמכות המדינה באזור שבו שרר כאוס זמן רב. כמה מהתושבים הביעו תסכול מההסכם החדש.

"עצוב לראות את דגל הכובש הרוסי והמשטר הפושע בערש המהפכה, שעשרות אלפים מתו עבורה", אמר עבדאללה זאיד, תושב דרעא שאשתו וארבעת ילדיו נהרגו בתקיפה אווירית רוסית במחוז במהלך המלחמה.

ב-2018, צבא סוריה, בסיוע חיל האוויר של רוסיה והמיליציות האיראניות, כבש מחדש את מחוז דרעא, הגובל בירדן וברמת הגולן. לפי הסכם שגיבשה אז רוסיה, המורדים מסרו את כלי הנשק הכבדים שלהם, אולם הם הורשו להמשיך לקיים ממשל משלהם בדרעא אל-בלד.

מוסקבה נתנה גם בזמנו ערבויות לישראל ולארצות הברית כי היא תבלום את הגעתן של המיליציות האיראניות לאזור הגבול הרגיש, אך אלו התבססו שם בכל זאת.

עשן על רקע מבנים שניזוקו בדרעא, סוריה, 31 באוגוסט 2021. רויטרס
עשן על רקע מבנים שניזוקו בדרעא, סוריה, 31 באוגוסט 2021/רויטרס

במהלך השיחות שהובילו להסכם האחרון, גורמי אופוזיציה בדרעא אמרו לצבא רוסיה כי כל כניסתן של המיליציות, שהיו נאמנות למשטר אסד במהלך המלחמה, עלולה להוביל לפעולות תגמול, מגל מעצרים ועד להוצאות להורג. "צבא רוסיה חייב לעמוד במילתו למנוע מהמיליציות האיראניות לזרוע כאן הרס", אמר אבו יוסף מסאלמה, שהשתתף במשא ומתן שהוביל להפסקת האש האחרונה.

במקביל, משרד החוץ של ארצות הברית גינה את "המתקפה האכזרית של משטר אסד בדרעא, שהרגה אזרחים ועקרה אלפים" מבתיהם. רוב 50 אלף תושבי דרעא אל-בלד נמלטו ממנה אחרי שבועות של הפגזות, שבמהלכם מנע הצבא אספקת מזון, תרופות ודלק אך הותיר נתיב להימלטות האזרחים, לפי תושבים וגורמי ממשל מקומיים.

אסד השיג בחזרה את המומנטום במלחמה נגד המורדים לאחר שרוסיה התערבה לצדו ב-2015, וכוחותיו השתלטו מחדש מאז על 70% משטח המדינה. עם זאת, שדות הנפט נותרו בידי הכורדים הנתמכים על ידי ארצות הברית, וארצו סובלת מקריסה כלכלית ומסנקציות קשות המקשות על התאוששותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully